י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

"אנחנו לא מחויבים לציית לרבנים" • ראיון

אורי אורבך, מספר 3 במפלגת 'הבית היהודי', מדבר בראיון מיוחד לאתר 'בחדרי חרדים' על היחס לרבנים, גיוס בני ישיבות, הזעם על 'האיחוד הלאומי', ועל אתר 'בחדרי חרדים'

אורי אורבך. "אני אוהב את האתר"
אורי אורבך. "אני אוהב את האתר"

אורי אורבך - סופר, עיתונאי ואיש טלוויזיה, מבכירי העיתונאים בישראל ובכיר דובריה של הציונות הדתית בתקשורת החילונית. לפני מספר חודשים נפרד מקוראיו הנאמנים, לטובת הרפתקאה פוליטית, שנכון לרגע כתיבת השורות נראית הרפתקאה חסרת סיכוי.

הסקרים העדכניים מנבאים כישלון מוחץ למפלגת 'הבית היהודי', בה הוצב אורבך במקום השלישי. בראיון ראשון לאתר 'בחדרי חרדים' הוא מדבר על עזיבת התקשורת, היחס לרבנים, ועמדתו בנוגע לגיוס בני הישיבות.

• הגעת למקום בכיר בתקשורת הישראלית. לא היה חבל לנטוש מעמד מבטיח לטובת ארץ לא זרועה?

"חשבתי שזה חשוב לתרום את היכולות שלי. ולמרות שתרמתי גם בתפקידי בתקשורת, הבנתי שאני יכול לתרום יותר בעשייה הפוליטית. מגיע גיל שחייבים לעשות את השיקולים ולקבל את ההחלטות, וכך עשיתי".

• איך הפך 'הבית היהודי' מבית איתן שאמור היה לשמש גג לציבור הדתי-לאומי לקראווילה רעועה?

"נבחרתי על-ידי המועצה שבחרה את האנשים. כולם התחייבו לעמוד בדיבורם ולקבל את החלטות הוועדה. אך לצערי הסתבר, שישנם אנשים שאינם מסוגלים לעמוד בהתחייבויות שלהם. יצר הפלגנות של אותם אנשים גרם להם לעשות מעשה שלא ייעשה. חלק מאותו יצר פלגנות גורם להם, לנצל התבטאויות של היו"ר ולמנף אותם לצרכיהם. וחבל".

• יו"ר התנועה שלכם התבטא בעד פשרות בארץ-ישראל, זו העמדה הרשמית שלכם?

"זה פשוט שקר וכזב. יש לנו מצע מסודר. אנחנו נגד פשרות טריטוריאליות בארץ-ישראל. עמדתנו הברורה היא לא להחזיר אף שעל".

• אם לא תעברו את אחוז החסימה, כפי שזה נראה בסקרים, יתברר שאנשים בחרו בפלגנות, או שאתם לא מייצגים את הציבור הדתי-לאומי?

"אנחנו נעבור את אחוז החסימה בגדול. אבל גם אם יהיו לנו עשרה מנדטים, הפילוג הזה היה מיותר. אין לזה שום הצדקה, זהו מעשה חסר אחריות. לסקרים אני לא מתייחס, אני בטוח שנראה את התוצאות ביום הבחירות".

• במצע המפלגה מוזכרת העמדה שלכם לגבי ציות לרבנים?

"אנחנו לא מחויבים לציות לרבנים. אנחנו מפלגה אזרחית, ואנחנו לא מקבלים הוראות מרבנים בנושאים פוליטיים. זה לא סוד. למרות זאת, יש לנו תמיכה מהרבה רבנים".

• הרב מרדכי אליהו הביע תמיכה במפלגת 'האיחוד הלאומי', ניסיתם גם אתם לקבל תמיכה?

"הרב אליהו לא הביע תמיכה במפלגת 'האיחוד הלאומי', הוא הביע תמיכה בעומד בראשה. אנחנו לא עושים תחרות למי יש יותר רבנים, למרות שלנו יש יותר. די לציין את הרב דרוקמן, הרב שרלו, והרב דרורי. הרב אליהו יכול לתמוך במפלגת 'האיחוד הלאומי', אנחנו לא מדרגים רבנים, ולנו יש את הרבנים שלנו. כל הרבנים שתומכים בנו נכתבו על פי סדר ה-א ב, ללא שום דירוג. ולמרות זאת אנחנו לא מערבים את הרבנים בנושאים פוליטיים. תפקיד הרבנים הוא להוביל את ההנהגה החינוכית. אנחנו ההנהגה הפוליטית. עירוב בין ההנהגות הוא בעייתי".

• אם הייתם נשמעים באופן מוחלט לרבנים אולי לא הייתם מגיעים לפילוג הכואב בתוך הציבור הדתי-לאומי?

"לכל ציבור יש את הבעיות שלו. אני לא מתפעל מהמצב של הציבור החרדי שנשמעים כביכול לגדולי הדור, ומשלמים מחיר כבד על כך. השקפת עולמנו היא אחרת, ולנו יש את הבעיות שלנו. אני לא חושב שמצבו של הציבור החרדי יותר טוב".

• אתם מצפים לקולות מהחרדים?

"אענה לך כפוליטיקאי: כמובן שאנחנו מצפים לקולות מכולם. אבל כמובן שאנחנו לא בונים את מאגר הקולות שלנו על הציבור החרדי. מי שרואה את דרך הציונות הדתית כדרכו, יצביע לנו".

• ובציבור הדתי-לאומי מי יצביע לכם?

"אין ספק שיש כאן קרב על זהות הציונות הדתי. אנחנו מזוהים כזרם המרכזי, ובעצם עיקר המאבק שלנו הוא על קולות הדתיים שרוצים ללכת לליכוד. אנחנו אומרים להם שאנחנו הבית שלהם. שאנחנו מייצגים אותם הכי טוב. אנחנו לא ש"ס שגילתה פתאום את הציבור הדתי-לאומי, בעוד אין להם ולו דבר אחד משותף עם הציבור הזה. הבעיה שאנחנו מתמודדים איתה, שהציבור הדתי-לאומי השתלב במדינה, עד שעולים קולות שאין צורך במפלגות סקטוריאליות, היום אנחנו ברוך ה' כבר חלק מהעם".

• אתם בעד גיוס בני ישיבות? פתחת היום את תשדירי הבחירות עם הכרזה שלנוער הדתי היה קל יותר לשבת בישיבות חרדיות מלהילחם בעזה?

"ודאי. אני בעד שילוב של לימוד תורה וצבא. מה שאמרתי בתשדיר שהציבור הדתי-לאומי נמצא תמיד בחזית - גם בלימוד תורה וגם בלחימה בצבא. אני לא אומר לקחת מחר בבוקר את כל בחורי הישיבה לבקו"ם, אבל בהחלט הם צריכים לתרום. מי שלומד ממש רציני - יזכה לפטור. אבל את השאר צריך לגייס, ולעודד אותם לתרום".

• לסיום?

"יש לך כותרת: אורי אורבך מאוד אוהב את האתר 'בחדרי חרדים'".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד