כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

"סיעה עם 6 מנדטים אין לה כל ערך"

בראיון מיוחד לאתר 'בחדרי חרדים', מדבר ח"כ יעקב מרגי, על הקמפיין, העבודה הקשה, האשכנזים, הקואליציה הבאה, ועונה לר' מרדכי בלוי: "אם זה לא נאה לו שיוריד את המיכסה מ-5 אחוז ל-3 אחוז"

"מקווה שגם את תפקיד השר אקבל, בלי שאבקש". ח"כ יעקב מרגי
"מקווה שגם את תפקיד השר אקבל, בלי שאבקש". ח"כ יעקב מרגי

בשנת 2001 מונה איש חביב ולא מוכר למנכ"ל סיעת ש"ס. קראו לו יעקב מרגי. מרגי, שכיהן עד אז כיו"ר המועצה הדתית בבאר-שבע, הוצנח לתפקיד המנכ"לות, כשהוא עוקף רבים וטובים. מאז זרמו מים רבים במקוואות, ובשנת 2003 מונה מרגי לח"כ, וליו"ר הסיעה בכנסת. התפקיד הרגיש הפך את מרגי לאחד האנשים החזקים בתנועת ש"ס. לאחרונה החלו לדבר בו נכבדות, כמי שיקבל תפקיד שר בממשלה הבאה.

בראיון מיוחד לאתר 'בחדרי חרדים', הוא מספר על הקמפיין של המפלגה, העבודה הקשה, האשכנזים - והקואליציה הבאה.

• עבר שבוע מתחילת קמפיין הבחירות. אתם מרוצים?

"אנחנו ממששים את הדופק כל הזמן. על-פי התגובות בציבור, אנחנו ממשיכים את הקמפיין. במפלגה חרדית ההצלחה בקמפיין היא כשאתה מצליח להביא אחוז גבוה יותר מהמצביעים שלך, מאשר במגזר הכללי. אנחנו מנהלים בו זמנית שני קמפיינים: אחד לציבור החרדי ואחד לציבור החילוני.

"אני חושב שהתפלגות המצביעים בתוך ש"ס היא 6 מנדטים חרדים לכל דבר. עוד 2 מנדטים חרדים קצת פחות, הייתי מגדיר אותם חרדים בהירים יותר. לציבור הזה אנחנו מסבירים על העשייה שלנו בתחומים המעניינים אותו. ושאר המצביעים, הם חילונים ומסורתיים - להם אנחנו מסבירים על הפעילות החברתית שלנו במהלך הקדנציה".

• לראשונה ש"ס יוצאת עם קמפיין הסברה על הפעילות בישיבות. אין כאן גלישה לתחומי העיסוק של 'יהדות התורה'?

"הקמפיין בנושא הישיבות הוא פועל יוצא של הפעילות שלנו במהלך הקדנציה. אנחנו פתרנו לבד את כל הבעיות בנושא הישיבות. לבד. אנחנו רואים בזה את שליחותינו. צריך להבין שסיעה עם 6 מנדטים אין לה כל ערך. רק מפלגה גדולה יכולה לנהל קרב בלימה אמיתי. אני תמיד אומר, שמפלגה חרדית מנהלת קרבות בלימה כמעט כמו כל החקיקה שהיא מקדמת".

• אם רק מפלגה גדולה יכולה לקדם דברים, למה שלא תתאחדו עם 'יהדות התורה'?

"כמנכ"ל מפלגה, וכאיש שטח כבר הרבה מאוד שנים, אני יכול להגיד לך שאיחוד לא מביא בהכרח לתוצאות אלקטוראליות טובות יותר. אני יכול לסכם עם מפלגה להתאחד מיד אחרי הבחירות, בכדי לקדם את האינטרסים המשותפים. אבל להתאחד מראש, זה הפסד של מצביעים. גם מכיוון שאין את המתח בין המפלגות. כשיש מתח זה דבר שגורם למסירות נפש של הפעילים".

• אתם מכוונים בקמפיין לנגוס בקולות ששייכים באופן מסורתי ל'יהדות התורה'?

"חד משמעית, לא. הלוואי שתהיה מפלגה גדולה. הטענה שאנחנו יוצאים עם קמפיין למען הישיבות, שזה דבר ששייך כביכול ל'יהדות התורה', זוהי טענה מקוממת מאין כמוה. כל השנים אנחנו עשינו ומישהו אחר היה טוען שהוא עשה. אותו גורם שתמיד טען כך, לא יכול לטעון כך בתקופה האחרונה, מכיוון שהוא היה מפולג, ולא יכל לעשות כלום. ועכשיו הוא בא בטענות על הקמפיין שלנו. ש"ס במשך 20 שנות קיומה עבדה למען עולם התורה, ואף פעם לא נתנו לזה דגש. הפעם, עבדנו לבד, ואנחנו מדגישים את זה בשביל ציבור בני התורה הספרדיים".

• בראיון ל'בחדרי חרדים' טען בכיר ב'דגל התורה' שאם 'יהדות התורה' תימחק מהמפה, נציגי ש"ס יכפו על המוסדות האשכנזים לקבל ספרדים. מה אתה אומר על כך? הרי רוב הילדים של מנהיגי ש"ס לומדים במוסדות אשכנזים.

"יצא המרצע מן השק, וטוב שכך. אנחנו רוצים להיות חזקים בשביל המוסדות שלנו. אם אלה החרדות שלו - הוא צריך לעשות חשבון נפש. הילדים של מרגי לומדים כולם במוסדות ספרדים, בגאווה גדולה. מי שלומד במוסדות האשכנזים, זה בסדר. יש שם מוסדות מצוינים, ואין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ. אבל אני חושב שהפעילות שלנו היא למען המוסדות שלנו. אם זה לא נאה לו שיוריד את המיכסה מחמישה אחוזים לשלושה אחוזים".

• אתם מצפים לבוחרים אשכנזיים?

"יש לנו בוחרים מכל גווני הקשת. גם חרדים אשכנזיים. להגיד לך שאנחנו בונים על זה, אני לא יכול".

• אתם מציגים את עצמכם כמפלגה חברתית, אבל ויתרתם על מיליארד שקל בגלל נושא מדיני?

"ההישג שלנו במשא ומתן היה בעצם קיומו. האוצר הסכים לדבר על דברים שלא עלו לדיון מעולם. למשל, דיברו על הכנסת התמיכה בישיבות לבסיס התקציב. זה דבר שלא היה מעולם. ברגע שראינו שאנחנו צריכים להתפשר בנושא המדיני על ירושלים ירדנו מכל הסיפור. בלתי אפשרי להיכנס לממשלה שתדבר על ירושלים. לא שמעתי את הטענה הזאת מושמעת על האדמו"ר מגור, שמנע את כניסת 'יהדות התורה' לקואליציה, ומנע תקציבי ענק לציבור החרדי. הרי על זה היה המשבר בתוך 'יהדות התורה', 'דגל' רצו להיכנס. ואף אחד לא טוען שגור קיפחו את הציבור החרדי".

• אם לבני תרכיב את הממשלה הבאה לא תיכנסו אם יהיה משא ומתן על ירושלים?

"זו שאלה היפוטית. הממשלה הבאה תורכב על-ידי בנימין נתניהו. לא יהיה משא ומתן על ירושלים".

• הובטח לך תפקיד של שר בממשלה הבאה?

"לא הובטח לי. בכל התפקידים שקיבלתי עד היום, התבקשתי על-ידי מרן למלא אותם. אני מקווה שגם את תפקיד השר אקבל, בלי שאבקש".

• כמה קילומטראז' עשית בחודשים האחרונים?

"הרכב בן שישה חודשים ועשה כבר 50000 קילומטר. תעשה את החשבון".

• מה מניע אותך?

"לעשות נחת רוח ליוצרי, ולשמח את מרן שכל-כך דואג לעולם התורה. ולהצליח להרחיב את התקציבים לישיבות ולאברכים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד