ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

פריצת דרך בגילוי מוקדם של סרטן: בדיקה מאתרת סיכון מוגבר

תרומות הדם שמגיעות לבנק הדם עוברות כבר עשור בדיקה לאיתור נוגדנים • מחקר ישראלי מגלה: תוצאה חיובית בבדיקה יכולה לאתר סיכון גבוה לחלות בסרטן דם

פריצת דרך בגילוי מוקדם של סרטן: בדיקה מאתרת סיכון מוגבר


האם ניתן לאתר סיכון מוגבר לחלות בסרטן באמצעות בדיקת דם פשוטה? ממצאי מחקר שבוצע בחודשים האחרונים בשירותי הדם של מד"א מגלים שכן.

החוקרים מצאו כי בדיקה המבוצעת זה יותר מעשור למנות הדם שנתרמות לבנק הדם, מאתרת סיכון גדול של התורם לחלות במחלת הסרטן.

ייעודה המקורי של בדיקת הדם המדוברת - המכונה בדיקת קומבס ‭- (Coombs)‬ הוא לאתר נוגדנים הממוקמים על גבי כדוריות הדם האדומות.‬ תוצאה חיובית מעידה על מנת דם מסוכנת, העלולה לגרום לסיבוכים רפואיים לחולים אם יקבלו אותה, ולכן הוחלט במד"א - כבר לפני למעלה מעשור - לפסול מנות דם שאותרו חיוביות בבדיקה, ולהפנות תורמי דם שאותרו כחיוביים להתייעצות עם רופא.

לאחרונה נערך בבנק הדם מחקר מעקב אחר מדגם של תורמי דם שאותרו כחיוביים בבדיקה בהשוואה לקבוצת ביקורת, והתברר כי תשובה חיובית בבדיקת הקומבס מצביעה על סיכון מוגבר של תורמי הדם לפתח גידול סרטני.

במסגרת המחקר בוצע מעקב אחר 586 תורמי דם שבדיקת תרומתם העלתה תוצאה חיובית, בהשוואה לקבוצת ביקורת של ‭2,344‬ תורמי דם שבדיקת מנת הדם שלהם העלתה תוצאה שלילית. בניתוח סטטיסטי התברר כי תוצאה חיובית בבדיקה מצביעה על סיכון גבוה פי ‭2.11‬ ללקות בסרטן, ועל סיכון גבוה פי 8 לפתח סרטן במערכת הדם, בעיקר סרטן הלימפומה אך גם לוקמיה.

למרות הממצאים, בבנק הדם של מד"א הוחלט בינתיים שלא לעדכן את תורמי הדם שאותרו כחיוביים בבדיקה, בדבר הסיכון המוגבר לפתח סרטן עד לחיזוק הממצאים במחקרים נוספים. כמו כן מבהירים במד"א כי לא ניתן עדיין לאמץ את הבדיקה כבדיקת סקר לאיתור הסיכון לסרטן במערכת הדם, עד לחיזוק משמעותי של הממצאים, שכן עדיין קיימת שאלה עד כמה הקשר למחלת הסרטן שנמצא במחקר הוא מובהק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד