י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הישג לש"ס: תקציב הישיבות חזר

במאמץ משותף לשרים אלי ישי ומשולם נהרי, הוחזר תקציב הישיבות לגודלו המקורי, על אף שתקציב 2009 עדיין לא אושר. הגראי"ל שטיינמן והגרי"ש אלישיב הודו לשר אלי ישי על פועלו

השר אלי ישי אצל הגרי"ש אלישיב. ''רווח והצלה לעולם התורה''
השר אלי ישי אצל הגרי"ש אלישיב. ''רווח והצלה לעולם התורה''

ערב הבחירות הכלליות, ללא תקציב מדינה מאושר כשמעל כלכלת ישראל מרחפת עננה שחורה בדמות משבר כלכלי חמור , ברז ההקצבות הממשלתי סגור ובמשרדי הממשלה שוברים את הראש כיצד להוציא עוד מיליונים בודדים לפעילות השוטפת.

אבל מי שנכנס למשרד האוצר יכול היה לחשוב ששום דבר לא מעסיק אותם חוץ מעניין אחד פעוט, תקציב המלגות לבחורי הישיבות ולאברכי הכוללים. ראש אגף התקציבים באוצר וראשי החשבות הכללית נכנסים ויוצאים מלשכתו של השר נהרי החל משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הלילה המאוחרות כשברקע ישי מנהל מערכה משלו להסיר את כל המכשולים הפוליטיים והתקציביים האפשריים.

שנת 2009 החלה לפני כחודש וקופות התקציב במשרדי הממשלה ריקות כמעט לגמרי. חוק משק המדינה קובע כי בהעדר תקציב מאושר תוכל המדינה להוציא רק אחד חלקה 12 מתקציב השנה הקודמת ואף זה ע"פ סדר מסוים כשבראשונה משלמת המדינה את התחייבויותיה לספקים אחריהם את הוצאות שכר עובדיה ועוד מיני הוצאות כשאחרונים אחרונים בתור מופיעים תקציבי התמיכה הממשלתיים.

מצבו של תקציב הישיבות חמור שבעתיים הן מכוח הגדרתו כתמיכה ממשלתי ולא כתקצוב כך שהמדינה כלל לא מחויבת להעבירו בוודאי ובוודאי בתקופות משבר שכאלו והן בגלל העובדה שהיות וקליטת המוסדות עדיין לא הושלמה יוכל האגף למוסדות תורניים להעביר רק מקדמה בגובה 20% מהתמיכה הרגילה שעמדה על כ 12 מליון ש"ח במקום כ- 65 מליון ש"ח בחודש שעבר, כשהמשמעות המעשית היא מלגה של פחות ממאה שקלים לאברך.

תוסיפו לזה את המשבר הכללי העולמי והמקומי שבעטיו קופת המדינה עצמה כמעט והתרוקנה כשההכנסות ממיסים הן הנמוכות ביותר בעשור האחרון ותקבלו מרשם בדוק לקטסטרופה תקציבית כשאפילו את החלק ה-12 לא ניתן להעביר לישיבות ולכוללים.

וזה עוד לא הכול, בחודש פברואר הולכת קופת המדינה המרוקנת ממילא לקבוע שיאים חדשים באוברדרפט הציבורי שכן בחודש זה משלמת המדינה את אגרות החוב שלה וכל איחור או עיכוב בתשלומיהם מהווה לא פחות מפשיטת רגל תקציבית שהשפעתה יכולה להיות הרסנית תדמיתית ומעשית והעברה של מאות מליונים לאגרות החוב ממש לא מותירה כסף לשום דבר אחר.

כך או כך לישיבות הקדושות ולכוללים לא היה שום סיכוי לקבל את המלגה החודשית ללא אישור התקציב בכנסת , ולו בגלל העובדה ששרי קדימה ובראשם שר האוצר לא ממש ששים לעזור למגזר החרדי ערב הבחירות כשאפשר לעשות זאת לאחריהן עם תמורה הרבה יותר גבוהה.

בישיבה שקיימו ישי ונהרי לפני כשבועיים נקבע נהרי ינהל את המגעים מול האוצר והחשבות הכללית כדי לנסות ולמצוא סוג של פתרון שלא יביא לקריסתן של הישיבות שגם כך נאנקות תחת עול תקציבי כבד בגלל המשבר הכלכלי העולמי שכמעט ועצר את שטף התרומות מחו"ל.

ישי שליווה את המהלכים מקרוב קיים סדרה ארוכה של שיחות עם ראש אגף התקציבים באוצר רם בלינקוב ועם שר האוצר כשהוא טורח להסביר להם בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים מה המשמעות שמפלגתו מייחסת לעולם הישיבות ומה ההשלכות שיהיו לעצירת ההזרמה על הרכבת הממשלה הבאה .

נהרי מצידו הלך עקב בצד אגודל כשהוא מפנה את כל סדר יומו לפגישות חוזרות ונשנות עם אגף התקציבים והחשבות הכללית כשבכל פעם נבחן סוג אחר של פתרון כשמנגד נמצאת הבעיה שמסירה אותו משולחן הדיונים. פעם זה בעיה משפטית ופעם בעיה שוויונית שתקשה על פקידי האוצר להסביר מדוע זכו הישיבות למסע הצלה כשכול המוסדות הנתמכים על-ידי המדינה ממתינים בסבלנות עד להרכבת הממשלה הבאה וחקיקת חוק התקציב לשנת 2009.

לאחר שבועיים של דיונים ליליים אין סופיים הגיעו הצדדים לפתרון שיאפשר הגדלת תקציב הישיבות בלא פחות מ- 162 מליון ש"ח בנוסף ל- 190 מליון הקיימים.

אולם זה שיש כסף בתקנה התקציבית לא אומר שניתן להוציאו שכן כאמור ע"פ החוק ניתן להוציא רק כ- 12% מידי חודש ואילו מטרתם של שרי ש"ס הייתה להמשיך ולהעמיד את גובה המלגה על 400 ₪ לבחור ו- 720 לאברך.

אך כאן גילו אנשי האוצר חמימות יהודית, דבר שהוא נס בפני עצמו. אנשי האוצר ידועים בקשיחותם ובחוסר רצונם לשחרר כספים מקופת המדינה המדולדלת. ואילו כאן בתקציב הישיבות פעלו אנשי האוצר יד ביד עם אנשי ש"ס, ועשו מאמץ גדול להסיר קשיים בירוקרטים.

ואכן, בשעות לילה המאוחרות של יום ג' השבוע אישר נהרי כי התוספת התקציבית הועברה לתקנה התקציבית וכל שנותר הוא לדאוג להסרת החסמים להעברת הכספים לישיבות .

בגלל מורכבות העניין הגיע נהרי בעצמו לאגף למוסדות תורניים והנחה את אנשי האגף כיצד לפעול להזרמת הכספים במהירות המרבית כך שכבר בימים הקרובים יראו מנהלי הישיבות את התקציב בחשבונות הבנק שלהם.

עם השלמת המהלך נגשו השרים ישי ונהרי לבית הגר"ע יוסף ועדכנו אותו על ההתפתחות הדרמטית ועל הגדלת התקציב לישיבות.

"אלו זמנים קשים לעם ישראל", אמר הגר"ע, "וקולם של בני התורה הוא זה שמגן ושומר על עם ישראל ועלינו לפעול שקול זה ימשיך וישמע בבתי המדרשות ובישיבות הקדושות"

לאחר מכן פנה השר ישי לביתו של הגרי"ש אלישיב ועדכן אותו בהסדרת תקציב הישיבות. הרב אלישיב הודה לשר ישי ואמר "זה ממש פלאי פלאות רווח והצלה לעולם התורה".

בשיחה טלפונית שקיים ישי עם הגראי"ל שטיינמן בישר ישי על השלמת המהלך להסדרת תקציב הישיבות ועל מניעת הדחתו. הגראי"ל הגיב: "זה ממש נס, הם לא חייבים לנו כלום ברצונם נתנו לנו וברצותם מנעו מאיתנו".

בסיעת ש"ס לא מתכוננים לוותר על ההישג האדיר. בשבועיים שנותרו לבחירות הם מתכוננים למנף את ההישג לצרכים פוליטיים. למרות הצהרותיהם החוזרות ונשנות, שאין להם כל ענין לנגוס בקהל הבוחרים של 'יהדות התורה', אין ספק שההישג הזה מערער את יסודות הבית הפוליטי עליו יושבת סיעת 'יהדות התורה'. אם ש"ס דואגת כל כך לישיבות, פרסומאי 'יהדות התורה' צריכים לשבת לישיבת חירום על מנת להסביר לציבור את גודל החשיבות תחיבת מעטפה ובתוכה האות ג', לתיבת הקלפי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד