י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

קונה מתנות יחיה

לא פעם מתלבטים אנו בשאלה הרת הגורל: "איזו מתנה כדאי להביא?" גדולה וזולה? זעירה ויקרה? • גלית בר אספה טיפים שיכולים לסייע לכם, וגם נתנה בהם סימנים

קונה מתנות יחיה

עמוק בתוך עונת השמחות, תוך כדי ריצה מחתונה לבת מצווה, ומחגיגת בר מצווה למסיבת יום הולדת, אנו מוצאים עצמנו לא פעם מתלבטים בשאלה הרת הגורל: "איזו מתנה כדאי להביא?" גדולה וזולה? זעירה ויקרה? מתוקה ומתכלה? עמידה ויעילה?

כדי לעשות סדר בדברים ולהקל עליכם את מלאכת ההחלטה הקשה, אספנו מספר טיפים שיכולים לסייע לכם, וגם נתנו בהם סימנים, כדי שחלילה לא תתבלבלו.

אז קודם כל שננו היטב היטב את אותיות הא'-ב' עד הסוף, ואז מובטח לכם שתזכרו הכל בעל פה:

אל תחפשו מתנה שמתאימה לכם, אלא כזו שתמצא חן בעיני מי שאמור לקבל אותה. נסו להניח לרגע לטעם האישי שלכם, "להכנס לראש שלו", ולחשוב: מה הוא הכי אוהב, ומה עשוי לשמח אותו.

בחרו לכם חבר שמכיר היטב את נשוא המתנה ואת טעמו, וצרפו אותו אל מסע הקניה. לפעמים כשיש עוד דעה בשטח קל יותר להחליט ולבחור.

גודל המתנה צריך גם הוא להיקבע בהתאם לאופיו של המקבל. אם הוא אדם שאוהב ומעריך איכות, מומלץ להשקיע ולקנות לו מתנה ממותג יוקרתי, אפילו אם אין אפשרות למשהו גדול מדי. לעומת זאת אם הוא דוקא טיפוס שמתרשם מגודל, עדיף לקנות לו מתנה בעלת ממדים גדולים ומרשימים, גם אם היא שוה פחות.

דאגו לכך שהמתנה תתאים גם לאופיה של הסביבה המשפחתית. אל תרכשו לילד ספר שהדעות עליו שנויות במחלוקת, ואל תקנו משחקי מחשב למשפחה שאינכם בטוחים כי הוריה אוהבים ומרשים דברים כאלה.

החליטו מראש איזה מחיר פחות או יותר אתם מעונינים להשקיע. כך לא תמצאו את עצמכם מתלבטים ומהססים שעות ארוכות בין כל המבחר והמגוון העצום, ומאידך לא תצטערו אל שנסחפתם לקנות מתנה גדולה מדי – או להיפך קטנה ולא מספיק מרשימה.

ודאו כי המתנה שאתם רוצים לתת לא עומדת לגרום לתחושת אפליה וקיפוח. לא שייך לתת לילד קורקינט ממונע, בשעה שאחיו הצעיר זכה לקבל מכם משאית קטנה מפלסטיק רק חודש קודם לכן.

זכרו כי עיקר המתנה הוא תשומת הלב שהיא באה להביע או ההערכה והתודה שהיא באה לבטא. אולי זה יקל עליכם מעט בתהליך הבחירה המתיש.

חשבו גם על הפרקטיות ומידת השימושיות של המתנה. לא חכם לקנות למשל וזה שבירה לבית מלא בילדים קטנים, ומאידך אין טעם לקנות סידור של שוקולדים וממתקים לאנשים מבוגרים ששומרים על תזונה נטולת סוכרים.

טוב תעשו אם תחשבו גם איזו מתנה תועיל ותתאים יותר. האם כזו שמתכלה, כמו פרחים או ממתקים דקורטיביים, או דוקא כזו שתשאר לזמן ארוך, כמו תמונה או אביזר נאה לקישוט הבית.

יש לשקול פעמיים אם המתנה לא עלולה לפגוע. ספר בישול למשל, עשוי להיות מתנה נהדרת , אך לא לנשים שעלולות לראות בכך רמז שהן לא מבשלות מספיק טוב.

כאשר אתם נותנים מתנה לילדים, חשבו גם על ההורים. לתת לילד צבעי גואש בלי להעניק כרטיס זיכוי לסיוד חינם – זה בעצם להעניש את ההורים. אם בחרתם לתת מגש נאה של ממתקים, צרפו רופא שיניים קטן לאריזה.

לא מצאתי שום דבר באות הזו.

מקוריות במתנה היא דבר יפה, אך לא החשוב ביותר. הזהרו שהדחף לרעיון "שאף אחד לא חשב עליו", לא יגרום לכם לקנות משהו מיותר, טפשי ולגמרי לא שמושי.

נסו להתאים את המתנה לרמתו הכלכלית של הנמען. זכרו, כל אדם אוהב גם להחזיר בהגיע הזמן, ואם תתנו לו מתנה "גדולה עליו" - רק סבכתם אותו.

סכום הכסף שעולה כל מוצר רשום בתווית קטנה על גביו. האם להשאירה על גבי המתנה הוא ענין שנוי במחלוקת. יש הסוברים שחובה להסירו מחמת הנימוס, על פי הכלל האומר כי "אין לגלות בשום אופן כמה עלתה המתנה", מאידך, יש כאלה שדווקא משאירים אותו כדי שנשוא המתנה ידע להעריך מה וכמה השקיעו בו.

עניין חשוב ונכבד לא פחות מן המתנה עצמה הוא הברכה המצורפת. במילות הברכה אתם אמורים לתרגם באופן מילולי, את מה שרציתם לשקף ולהביע כשהבאתם את המתנה באופן מעשי.

פתק החלפה הוא חובה בכל מתנה. גם אם אתם בטוחים שהמתנה היא בדיוק מה שמהמקבל צריך, ואין ספק כי היא קולעת לטעמו, אל תמנעו מלהוסיף אותו. תמיד צריך להביא בחשבון שיכול להיות מישהו נוסף שיביא את אותה מתנה, ובכלל יש הפתעות בחיים ולא תמיד אפשר לצפות את רצונותיו ותגובותיו של השני.

ציינו במפורש: "יש כאן פתק החלפה, אפשר להשתמש בו במידה ויש בעיה", כדי שהמקבל יחוש מספיק בנוח לממש אותו אם הוא מעונין בכך.

קנקן נאה חשוב כמעט כמו המתנה עצמה. הקפידו על אריזה נאה ומעוצבת, כי אין כמוה להעיד על השקעה והתיחסות נאותה למתנה. לעומת זאת, אם תתנו מתנה יפה באריזה רשלנית, אתם עלולים להשאיר טעם ורושם של זלזול מסוים, וחבל.

רוצים שיזכרו את המתנה שלכם?

שוחחו עם אחים, חברים וקרובים של הנמען, ובררו מה חסר לו, ומה הוא ישמח לקבל. חשבו פעמיים ואל תקנו בחפזון. עדיף לאחר ולתת את המתנה יומיים לאחר יום ההולדת, מאשר להביא בזמן המתאים את הדבר הלא מתאים.

תכל'ס, אם איתרע מזלכם ואתם בצד שנותן מתנה ולא בזה שמקבל, עשו זאת לפחות בתבונה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד