ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

ראש בראש • סיכום מיוחד

מערכת בחירות שנראתה גמורה, הפכה למערכת מרתקת וצמודה מתמיד. והקרב על הראשות נפתח • אתר 'בחדרי חרדים' מגיש: סיכום מיוחד. כל הדרמות, ההתפתחויות, והתגובות מכל המפלגות

ציפי לבני ובנימין נתניהו. ראש בראש
ציפי לבני ובנימין נתניהו. ראש בראש



תוצאות הבחירות, שהן לחלוטין בלתי חד משמעיות, מותירות את המערכת הפוליטית כמרקחה. בקדימה לא נותרו אדישים לנוכח ניסיונו של הליכוד לטעון כי הוא ירכיב את הממשלה הבאה, ופרסמו הלילה תגובה חריפה בזו הלשון: "ניסיונו של ביבי לגנוב דעת קהל ושלטון הוא פתטי, אנטי דמוקרטי, כמו מעשיו בשבועות ובחודשים האחרונים. הציבור בישראל לא ייתן לביבי לשדוד את התקווה, לגנוב את הבחירות, ולהתל בבוחרים".

סמוך לחצות, פחות משעתיים אחרי פרסום המדגמים, אמרו בכירים בקדימה כי כבר החלו המגעים עם סיעות הכנסת בניסיון להרכיב קואליציה. בקדימה הסבירו כי עוד בשעות הערב נפתחו המגעים עם ראשי מפלגות , כדי לבדוק את האפשרות להרכיב קואליציה בראשות לבני. הגורמים סירבו לציין אילו מפלגות.

זמן קצר לאחר פרסום המדגמים, שהציגו ניצחון לקדימה ויתרון לגוש הימין, טענו ראשי שתי הסיעות המובילות כי הם ירכיבו את הממשלה הבאה. ליאור חורב, מהצוות המקצועי של קדימה, אמר: "ציפי לבני תרכיב את הממשלה הבאה, וכל דבר אחר הוא פגיעה ברצון הבוחר".

"זה הישג ענק", אמר השר חיים רמון בראיון לערוץ 2. "אמרו שמפלגת מרכז תיעלם ולמרות כל זה קדימה לא איבדה מנדט, לפי הסקרים לפחות".

רמון הוסף ואמר כי מדובר בהישג אדיר לציפי לבני. "אני משוכנע שנשיא המדינה יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המפלגה הגדולה ביותר כפי שהיה עד היום", אמר רמון. "אני משוכנע שליברמן יישב עם ציפי".

שר האוצר רוני בר-און אמר כי בעיניו יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מועמד לכל תפקיד בממשלת ציפי לבני. "תראו מה קרה לברק, ש"ס ולגמלאים", אמר בר-און. "אם יש שכר ועונש בפוליטיקה למפלגות שהפילו מפלגות מכהנות, לדעתי זה השיעור היום. ש"ס היא מפלגה שהייתה בממשלה שלנו עד היום והיא תוכל להיות שותפה כמובן בממשלה שציפי לבני תרכיב".

במקביל, הליכוד פירסם הודעה רשמית שבה נאמר: "בנימין נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל. תוצאות הבחירות הוכיחו שדרכו של הליכוד והמחנה הלאומי ניצחה. רוב ברור בעם דחה את הדרך של קדימה ושותפיה. נתניהו קורא לכל מפלגות המחנה הלאומי להתאחד תחת ממשלה בראשותו, והוא יפנה גם למפלגות ציוניות נוספות במטרה להקים ממשלת אחדות לאומית, רחבה ככל האפשר, שתוביל את מדינת ישראל לדרך של ביטחון, גאווה לאומית, ותקווה".

פעילים המומים במפלגת העבודהצילום: פעילים המומים במפלגת העבודה
פעילים המומים במפלגת העבודה


הולכים לאופוזיציה

כשלצדו רק איתן כבל ושלום שמחון, התייצב הערב יו"ר העבודה, אהוד ברק, הודה בתבוסתו, הודיע שהוא ממשיך בתפקידו - אך לא אמר דברים ברורים בעניין פרישה לספסלי האופוזיציה.

"התוצאה מחייבת אותנו ללמוד מהשגיאות. בראש ובראשונה שלי, להפיק לקחים, לשרת את הציבור בדרך הנכונה ביותר. אנחנו משרתי ציבור של כולם, יש לנו חובה קדושה לעשות זאת. נעשה זאת ברצון ובגאווה", אמר ברק, "נעשה הכל כדי להוכיח לכם ולעם כולו בעתיד שאנחנו ראויים לאמון מלא. אני נמצא בשירות הציבור מאז גיל 17 וחצי, כמעט 50 שנה, ומתכוון להמשיך כל עוד כוחי בי - ויש בי כוח והרבה רצון ואהבה לעם הזה. אני מתכוון לצאת מכאן בראש מפלגת העבודה ולפעול מהלילה כדי להחזיר את מפלגת העבודה אל המקום הראוי לה".

ברק הבהיר שייתכן שהעבודה תשב באופוזיציה: "בימים הקרובים יתמלא האוויר בהרבה מלל ותערובת דביקה של עובדות וספקולציות, זו כנראה דרכנו. אינני מציע לאף אחד לשבץ אותנו בשום מקום. שום דבר איננו מובן מאליו. כמו שעשינו תמיד, נשקול מה שטוב למפלגת העבודה, וחשוב יותר - מה שטוב למדינה. לא נשרת בממשלה שתקום שלא על פי דרכנו ולא על פי ה'אני מאמין' שלנו, וגם לא נירתע מללכת לאופוזיציה ולשרת את העם משם".

אביגדור ליברמן. היום מסייר באשקלוןצילום: אביגדור ליברמן. היום מסייר באשקלון
אביגדור ליברמן. היום מסייר באשקלון


שמחים, אבל באיפוק

מוסיקה שקטה ברקע, בלי צהלות שמחה. כך נראה הערב, מטה הבחירות של מפלגת ישראל ביתנו בירושלים. המפלגה של אביגדור ליברמן הצליחה אמנם להפוך לשלישית בגודלה, אך לא הכתה את התחזיות.

אורלי לוי, בתו של דוד לוי - חברת כנסת טריה, ככל הנראה - אמרה: "זה ניצחון איך שלא נסתכל על זה. זה הישג אדיר להיות במקום ההיסטורי של מפלגת העבודה. גוש הימין גדול יותר מהשמאל, ואני מקווה שהנשיא יעשה את השיקולים הענייניים". למרות שהליכוד מתעקש שירכיב ממשלה - לוי כבר יודעת שזו תהיה קדימה. "ציפי תצטרך להיות קצת יותר ימנית", אמרה בתו של אחד ממנהיגי הליכוד בעבר, דוד לוי.

לדברי פאינה קירשנבאום, מנכ"לית המפלגה ומקום עשירי ברשימה, "ההרגשה מצוינת. יצרנו מפלגה שלישית בגודלה". כשנשאלה האם ישראל ביתנו לנוכח התוצאות תשב עם קדימה בקואליציה - השיבה כי על כך יוחלט לאחר קבלת התוצאות הסופיות.

אך בעוד חברות הכנסת לעתיד מדווחות על שמחה, הפעילים חשים כישלון, לאור הציפיות. "אני מאוד מאוכזב, ובהלם", אמר קובי שמשון, פעיל שהגיע מהדרום. "הרגשנו 20 מנדטים, זה היה מומנטום שלא נוצל. חשבנו שנהיה מספר 2, פשוט כואב הלב. מבחינת השטח, הייתה הרגשה אחרת לחלוטין".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן רמז הלילה כי הוא ימליץ על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לראשות הממשלה. לפי תוצאות המדגם מקבלת ישראל ביתנו 15 מנדטים והיא הופכת למפלגה השלישית בגודלה. "גוש הימין זכה ברוב ברור. זו הוכחה נוספת למה שאמרנו קודם. תוצאות הבחירות מקשות על הדרג המדיני וכל הכנסת להגיע להכרעות ברורות. אין ברירה. חייבים לנוע לכיוון שינוי שיטת הממשל".

לדבריו, "אני שמח שהמפתח להרכבת הממשלה אצלנו. המפתח מטיל עלינו אחריות. ההחלטה פה תהיה לא פשוטה. אני מודה: גדלנו במחנה הלאומי. אמרנו שאנחנו רוצים ממשלה לאומית, ממשלה ימנית. זו נטיית לבנו ואנחנו לא מסתירים את זה".

"יש לנו דרך ועקרונות", אמר ליברמן, "ואנחנו לא מתכוננים לוותר עליהם. לפני הכל: חייבים להגיע להכרעת הטרור. לא למשא ומתן עקיף, לא ישיר, לא הפסקת אש. לא נסכים לשום הסדר ישיר או עקיף כשחמאס נמצא בשלטון".

בתדרוך לכתבים, אמר ליברמן כי הוא יילך לממשלה עם נתניהו, רק אם זו תהיה בלי ש"ס. מאמצי תיווך נעשים בשעות אלו, על מנת לפשר בין הניצים".

חיים אורון. מאוכזבצילום: חיים אורון. מאוכזב
חיים אורון. מאוכזב


"השמאל הפסיד"

אחד המאוכזבים הגדולים מתוצאות מדגמי הבחירות הערב הוא ח"כ חיים אורון. התנועה החדשה-מרצ בראשותו קיבלה ארבעה מנדטים בלבד במדגמים. "מחנה השמאל קיבל מכה חזקה", סיכם ח"כ אורון בנאום שנשא בפני עשרות פעילים מאוכזבים שהגיעו לאולם צוותא בתל אביב. "לא אסתיר בפניכם, היו לנו ציפיות גבוהות יותר. אולי כאשר תסתיים ספירת הקולות המלאה נקבל תוצאה טובה יותר", אמר ח"כ אורון.

ח"כ אורון הוסיף: "במהלך הקמת התנועה החדשה-מרצ ניסינו להגיע לתוצאה טובה יותר. אנחנו נבחן את מה שקרה בכל הכלים שעומדים לרשותנו. אם יש אחריות למה שקרה היא קודם כל מוטלת עלי ואני לוקח את האחריות גם להמשך הפעולה".

יו"ר מרצ לא פירט באשר למהלכיו בתקופה הקרובה. "אנחנו נוטלים על עצמנו, ואני מקווה שלא לבד, להיות אופוזיציה לממשלה שכנראה תקום פה בימים הקרובים", אמר. "אם מה שהיה נתפס פעם כמחנה השמאל מגיע לפחות מעשרים מנדטים - עובדה כזו חייבת להדליק לכולם נורה אדומה וליצור מחויבת אצל כל אחד מאיתנו לעשות את מה שהחברה הישראלית זקוקה לו. עדיין לא תמה השליחות של הזרם הציוני-סוציאליסטי בחברה הישראלית".

בנימין נתניהו עם הגרצילום: בנימין נתניהו עם הגר
בנימין נתניהו עם הגר''ע יוסף


"נקום לבוקר חדש"

אין ספק שהעם בחר ימין והעם רצה שהימין ישלוט" – כך אמר יו"ר ש"ס השר אלי ישי שהגיע לקראת חצות לאולמי מפצדי שם נשא דברים בפני פעילי המפלגה. ישי הוסיף ואמר לפעילים שהתאכזבו ממספר המנדטים שצופים להם מדגמי הטלוויזיה כי "בעזרת השם נרכיב את הממשלה הטובה והנכונה של עם ישראל".

מנהיגי התנועה שמעו את תוצאות המדגמים בביתו של נשיא מועצת החכמים הרב עובדיה יוסף. בהיעדר מכשיר טלוויזיה בבית הרב, ישי הוא שדיווח על התוצאות.

"נקום מחר בבוקר עם 12-13 מנדטים", אמר ישי שאמר לפעילים כי גם בעבר ש"ס קיבלה בסופו של דבר יותר מאשר הובטח לה במדגמים ובסקרים. אווירת הלם ואכזבה שררה באולמי חפצדי בירושלים בשעה שפורסמו תוצאות מדגמי הטלביזיה שחזו לש"ס ירידה כואבת של שניים עד שלושה מנדטים מה-12 שיש לה היום.

על הכאב הקלה מעט העובדה שעל פי המדגמים הסתמן ניצחון לגוש הימין ורוב לתומכים במועמדותו לתפקיד ראש הממשלה של בנימין נתניהו. בש"ס שבו והדגישו כי אין שום סיכוי שימליצו לנשיא המדינה שמעון פרס להטיל את הרכבת הממשלה על ציפי לבני, זאת למרות שישי התקשר גם אליה וגם אל נתניהו בכדי לברך אותם על הישגיהם.

בש"ס הצהירו כי בכוונתם להישאר נאמנים להבטחה לבוחריה ללכת רק עם יושב ראש הליכוד נתניהו. עוד אמרו בש"ס כי הם רואים הצלחה גדולה בבליץ הימים האחרונים שהובילו נגד הצבעת מסורתיים ודתיים לישראל ביתנו של אביגדור ליברמן. קמפיין אותו הוביל מנהיגה הרוחני של המפלגה הרב עובדיה יוסף שהזהיר כי המצביעים לליברמן נותנים כוח לשטן וייענשו בידי הקב"ה.

במפלגה החרדית טוענים כי דווקא הירידה בכוחו של ליברמן תאפשר להם לשבת איתו בממשלה אחת, שכן היא לא תאפשר לו לממש את המצע האנטי-דתי שלו כהגדרתם. "אין לנו שום דבר נגד ליברמן האיש, יש לנו בעיה עם הדרך שלו ואם הוא יוותר על הדגלים האנטי יהודיים שלו אין שום סיבה שלא נשב בממשלה אחת", אמרו במפלגה.

החשש הגדול של ש"ס הוא כי במידה ונתניהו הולך לממשלת אחדות לאומית כוחה במשא ומתן יהיה מועט והיא תיאלץ לוותר על חלומותיה לקבל את משרדי הפנים והשיכון. במפלגה מתכוונים לנסות לסכם עם יהדות התורה על הקמת בלוק משותף כדי להציב אותו מול ליברמן.

לבני מצביעה קדימה. היוםצילום: לבני מצביעה קדימה. היום
לבני מצביעה קדימה. היום


פרשנות: רוטציה או ממשלת אחדות?

שני ראשי ממשלה פוטנציאליים - זה מה שבחר הציבור הישראלי בבחירות 2009. בכנסת ה-18 לא תהיה מפלגת שלטון. לפיכך, כל האופציות פתוחות. אמנם, קדימה בראשותה של ציפי לבני עקפה את הליכוד של נתניהו, אך גוש הימין זכה ברוב ברור.

63 עד 65 מנדטים, לפי המדגמים השונים, ניתנו למפלגות הימין והדתיים, לעומת 50 עד 52 למרכז-שמאל (ללא בל"ד ורע"מ-תע"ל, שערב הבחירות הבהירו כי לא יתמכו במי שתמך בפסילתן).
מבחינתה של ציפי לבני, האפשרויות מצומצמות יחסית: כבר הערב היא הבטיחה לפנות לליכוד ולעבודה ולהציע לשתיהן לחבור אליה לקואליציה. בהמשך תנסה לצרף גם את ישראל ביתנו וש"ס, ובמקביל תנהל דיאלוג עם מרצ - שלא תשב עם ליברמן.

נתניהו, מצידו, תקוע אף הוא, אך נראה שבידיו אפשרויות מגוונות מעט יותר: הוא הבטיח לפנות לש"ס ולישראל ביתנו לפני כל מפלגה אחרת. הצטרפותן של שתי המפלגות הללו מגדילה לו את הקואליציה ב-25 מנדטים - וזה עדיין לא מספיק. הוא יהיה חייב - והצהיר שגם רוצה - את קדימה או את העבודה בממשלתו. אפשרות נוספת עבורו היא להקים ממשלת ימין-דתיים, עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי, וללא העבודה וקדימה.

אחת האפשרויות שמתגלגלות במערכת הפוליטית, היא חזרה על תסריט 1984 - של רוטציה בין שתי המפלגות הגדולות. אז היו אלה פרס ושמיר, שהתחלפו ביניהם באמצע הקדנציה - בממשלה היחידה כמעט שזכתה לכהן בישראל ארבע שנים תמימות. נתניהו לא אוהב את הרעיון, גם לבני לא - אך אפשר שבשם היציבות, ולנוכח אמירתו הדו-משמעית של הבוחר הישראלית, לא יהיה מנוס מפניו.

דניאל הרשקוביץ. צילום: דניאל הרשקוביץ.
דניאל הרשקוביץ.


הבית היהודי: הישג אדיר

יושב ראש "הבית היהודי", פרופ' דניאל הרשקוביץ, הגדיר הערב את תוצאות המדגמים כהישג אדיר, ותקף את אנשי האיחוד הלאומי: "לפני חודשיים התחלנו מאפס, אם לא במינוס, בגלל אותו פילוג חסר אחריות בציונות הדתית, שנבע ממניעים אישיים בלי שום אידיאולוגיה".

למרות זאת, הרשקוביץ הדגיש כי הוא נכנס לפוליטיקה לשם האחדות, והבטיח שימשיך לפעול לשילוב כל הכוחות בציונות הדתית.

על הקמפיין שניהלה מפלגתו מול הליכוד, שלבסוף איבד את הבכורה, אמר היו"ר: "אנחנו לא נגסנו בליכוד אלא רק החזרנו חלק מן הקולות הדתיים שהוא נגס מאיתנו". בהמשך הבהיר כי מפלגתו לא שוללת איש, ולכן גם לא שוללת כניסה לממשלה בראשות ציפי לבני, "אם קווי היסוד שלה יעלו בקנה אחד עם מצע המפלגה המאוד ברור שלנו - כולל בנושא ארץ ישראל".

בנאום בפני פעילים אמר הערב זבולון אורלב: "אני בטוח שאנחנו נהיה כוח משמעותי בהובלת המדינה, כמו שהבטחנו. יש לנו עניין גדול מאוד לשרת את המדינה, ולהחזיר את הציונות הדתית למרכז הבמה".

רפי איתן וגדעון רייכרצילום: רפי איתן וגדעון רייכר
רפי איתן וגדעון רייכר


זקנים ומאוכזבים

"המפלגה קרסה בגלל מערכות פנימיות לא תקינות ובגלל שאנשים שהיו בה לא ראו בה שליחות". במילים אלה, יו"ר מפלגת "גיל", השר רפי איתן, את כישלונה המסתמן, על פי המדגמים, של מפלגת הגימלאים, שלא הצליחה לעבור את אחוז החסימה - לאחר שבבחירות הקודמות זכתה בשבעה מנדטים.

האווירה האופטימית שהיתה לפני פרסום המדגמים במטה הגימלאים, שעליה היה אחראי בעיקר מספר 2 ברשימה, גדעון רייכר, שעוד הספיק להשתעשע ברעיון שבעוד ימים אחדים יאייש מושב בכנסת, נעלמה בין רגע. המפלגה שהדהימה את ישראל רק לפני שלוש שנים סיימה, כנראה, את חייה הפוליטיים.

השר רפי איתן העדיף לצפות במדגמי הטלוויזיה בביתו. דקות ארוכות לאחר פרסומן, כשחסרונו של היו"ר עורר עניין רב, הופיע ונשא דברי סיכום, ובראשם ההבטחה - הוא איננו פורש מראשות המפלגה. "אני לא פורש וממשיך לפעול כדי שהגמלאים יהיו בכנסת ובממשלה לדורות. ראיתי לא פעם את המוות בעיניים ותמיד חייכתי והמשכתי הלאה. לקחנו על עצמנו שליחות שזקן בארץ יוכל לחיות בכבוד. נמשיך לפעול לטובת הקשיש בארץ הזו בלי שום קשר לפוליטיקה".

"נכון שאנחנו מאד מאוכזבים, אבל עם זאת אנחנו עומדים על הסף, ולכן נמתין לתוצאות הסופיות", אמר איתן, שלא התחמק והתייחס לכישלון המסתמן: "המלחמה קטעה את המרוץ שלנו וכיוונה את מזג האוויר הציבורי למקומות אחרים".

עוד אדם שהתקשה להסתיר את אכזבתו הוא גדעון רייכר, שגם אם הצליח לשמור על חוש הומור, הודה כי "זו אכזבה גדולה. לאחר שהצטרפתי לפני כחודש עלינו בסקרים בעקביות עד למלחמה והיתה אופטימיות. אחרי המלחמה העם כנראה שכח שהזקנה עדיין במסדרון".
על עתידו אמר רייכר: "גם שמעון פרס היה מלך המדגמים. אני עדיין צעיר ועוד לא אמרתי את המילה האחרונה. בכל מקרה, יש מיליון קשישים שלא יכולים לחכות עד לבחירות הבאות. אני אמשיך לדאוג להעלות את הבעיות העומדות על הפרק ולטפל בהן, כפי שעשיתי כל חיי".



כצלצילום: כצל
כצל'ה.


"יש לנו שלושה חכי"ם בפנים"

תוצאות המדגמים שפורסמו בכלי התקשורת והעניקו למפלגת האיחוד הלאומי בין שלושה לארבעה מנדטים, הותירו את הפעילים בתחושות מעורבות. יו"ר המפלגה, יעקב כץ (כצל'ה) אמר למאה הפעילים שהגיעו למלון הייאט בירושלים: "יש לנו שלושה ח"כים בפנים".

כץ הוסיף: "אני מבטיח שבעתיד, החבורה הקטנה הזאת תהיה חבורה גדולה שתוביל את מדינת ישראל. אני קורא לכם לא להיתפס לעצבות, נחכה לתוצאות האמת". בהמשך התייחס כץ למפלגת היריבה, הבית היהודי, והכריז כי יקרא להם לשלב כוחות יחד. "אנו נמליץ על נתניהו לראשות הממשלה ונעשה את כל המאמץ כדי שתוקם ממשלת אחדות", אמר כץ.

ח"כ אורי אריאל אמר כי אינו מאוכזב מהתוצאות. "חשבתי שנקבל יותר, אבל זה הישג גדול שאפשר למנף להישגים גדולים יותר. מה שהתוצאות מוכיחות זה שהכתומים צדקו". ח"כ אריה אלדד אמר כי אם ליברמן יתפתה ללכת עם לבני לממשלה בראשותה, יצהיר על עצמו כמפלגת שמאל.

אלדד עודד את הפעילים של המפלגה ואמר: "בבית אבא למדתי לא לפחד להיות מיעוט. אל תחששו שאנחנו מעטים, האמת לא תמיד נחלת הרבים. האמת שלנו היא ארץ ישראל ועם האמת שלנו אנחנו ננצח".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד