א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

"שלטון היחיד ב'יהדות התורה' נגמר"

יו"ר סיעת 'דגל התורה' בראיון תוקפני, עם היוודע תוצאות המדגמים: "ביבי ירכיב את הממשלה הבאה" • "ש"ס עשו טעות שפנו לציבור האשכנזי" • "אני תומך בפרימריז פנימיים" • ראיון מיוחד

ח"כ גפני הבוקר.  צילום: אליהו קובין
ח"כ גפני הבוקר. צילום: אליהו קובין

חבר הכנסת משה גפני נשמע לוחמני. הרקע מסביבו: דממה. עוד בצהריים, כשדיברנו איתו, הוא היה נשמע מלא רוח קרב. מסביבו עשרות פעילים, וגפני - כמו שרק גפני יודע - נתן הוראות, וניהל את מערכת הבחירות של 'דגל התורה' ביד רמה.

ועכשיו, לאחר פרסום המדגמים, הוא נשמע באזור סטרילי, דיבורו עדיין לוחמני, אבל מלווה בזעם. הוא לא מאשים אף אחד, אבל מתוך דבריו נשמע, שהוא יודע בדיוק מי האשמים, ולא יעבור זמן רב והוא ינקוב בשמם.

• המדגמים מראים על ירידה בכוחכם. אחוזי ההצבעה בריכוזים החרדים - נמוכים. מי האשמים?

"אני לא מסכים לקביעה הזו. אני לא חושב שנכשלנו. המדגמים לא אומרים דברים סופיים, וצריך לחכות לתוצאות האמת. בקשר לאחוז ההצבעה הנמוך, אני חולק עליך. בריכוזים החרדים, בהם יש ציבור צעיר, כמו מודיעין עלית, השכונות החרדיות באשדוד, היו מעל 90 אחוזי הצבעה. בביתר יש בעיה גדולה שראינו אותה כבר במערכות בחירות קודמות. בבני ברק וירושלים, הציבור יותר מבוגר ומטבע הדברים אחוז ההצבעה נמוך יותר. בסך הכל אני חושב שהבאנו את המצביעים לקלפי, והציבור הוכיח צייתנות מוחלטת לגדולי הדור".

• ש"ס פנתה לקהל היעד הטבעי שלכם. בסופו של דבר, כמה מהמצביעים השתכנעו מהקמפיין של ש"ס?

"אני לא חושב שיש מן הבוחרים שהשתכנעו מהקמפיין, אולי בשוליים. בסך הכל ההתערבות המכוערת בסכסוכים הפנימיים של המפלגה לא הוכיחה את עצמה. חבל שהיו כל-כך הרבה אקורדים צורמים במהלך מערכת הבחירות. אני יודע שהיו בכירים בש"ס שהיו נגד הקמפיין האשכנזי, מתוך ההבנה שהציבור נשמע לגדוליו. אך היו כאלה שהתעקשו על כך".

• תעבדו איתם בשיתוף פעולה?

"אנחנו כולנו מלומדי נסיון, ואנחנו נדע להשאיר את הדברים מאחורינו. ואנחנו נשתף פעולה לקראת כל האתגרים שאנחנו הולכים עליהם".

• מפלגת 'יהדות התורה' תישאר מאוחדת בקדנציה הנוכחית?

"אנחנו סיעה אחת שמורכבת משתי מפלגות וממספר סיעות. מה שברור לחלוטין שבקדנציה הנוכחית לא יחזור על עצמו הדבר שמישהו אחד שולט, או קובע, או מחליט לבד. אף אחד לא יכתיר אנשים לבד. ואף אחת מהסיעות לא תרגיש מקופחת בתוך המפלגה. העידן הזה נגמר. אנחנו נמצאים בעידן אחר לחלוטין. והגורמים שצריכים לדעת מזה, שמו לב לשינוי שהתחולל בחודשים האחרונים. במצב הזה אני חושב שנשמור על אחדות מלאה, ונוכל להגיע להישגים".

• לפני הבחירות דיברו הרבה על פרימריז בתוך המפלגה, אתה תומך במהלך כזה? תירתם לקדם מהלך כזה?

"אני תמיד תמכתי בפריימריז. אני חושב שזה יעשה רק טוב למפלגת 'יהדות התורה'. אבל לצערי אני לא חושב שזה ריאלי. אם היינו מצליחים לעשות פרימריז שיבחרו אנשים שלא על פי שיוך סקטוריאלי, זה היה רעיון טוב. אם נעשה פרימריז כיום, כולם יבחרו על פי שיוך סקטוריאלי, ולזה אין טעם".

• ביבי התקשר לח"כ יעקב ליצמן, אתה יודע על מה הם דיברו?

"הוא התקשר גם אלי. הוא רוצה שיהיה גוש ימין חרדים מגובש, והוא פועל לקדם את זה. איחלתי לו בהצלחה. ואמרתי לו שאחרי שנקבל את תוצאות האמת, נלך עם התוצאות לגדולי התורה ונקבל את ההחלטה. על פי הערכה שלי הוא ירכיב את הממשלה הבאה. ככה זה נראה מהמדגמים, גוש ימין- חרדים גדול יותר מגוש השמאל".

• איך אתה מסביר את הניצחון המפתיע של קדימה?

"המלחמה שינתה את התמונה, מטבע הדברים מלחמה שהייתה מוצלחת מפנה את אור הזרקורים למפלגה השלטת, במקרה הזה 'קדימה'. מי שנפגע הכי חזק מהמלחמה הם ש"ס ומרצ, וכמובן גם שאר המפלגות שלא לקחו חלק בשלטון בשעת המלחמה".

• בדיעבד, זה היה טעות ללכת לבחירות?

"אנחנו צעקנו כל הזמן: לא ללכת לבחירות. זו לא הפעם הראשונה שמתברר שמה שמועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' אומרים, מתברר כמדויק. ש"ס התעקשה ללכת לבחירות, אני לא מבין מה יצא לנו מזה. חצי שנה שהפסדנו כל-כך הרבה, ואני לא רואה את ההישגים הגדולים בבחירות האלה. מתברר שוב שצריך לשמוע בקול 'דגל התורה'".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד