י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המהפכה הגרעינית ב'מעיני הישועה'

מנהל המכון, ד"ר משה מלול: 'שילוב הדמיה קונבנציונלית וגרעינית מאפשר אבחנה מכסימלית ומדויקת'. במכון שבו מועסקים רופאים בכירים בלבד ייערכו; מיפוי עצמות, מיפוי ראות, בלוטת התריס, כבד וטחול

המרפאה החדשה. צילום: יח"צ
המרפאה החדשה. צילום: יח"צ

"היתרון הגדול של הדמיה גרעינית היא היכולת לאבחן מחלות בצורה מוקדמת ביחס לבדיקות הדמיה קונבנציונליות. אך מאחר והרזולוציה היא פיזיולוגית ולא אנטומית הרי ששילוב בין השניים מאפשר אבחנה מכסימלית ומדויקת ביותר הקיימת כיום בעולם הרפואה – כך אמר מנהל המכון לרפואה גרעינית ד"ר משה מלול, עם פתיחת המכון לראשונה במרכז הרפואי. ד"ר מלול הוסיף כי 'ישנן מחלות, בעיקר גידולים וגרורות לעצמות, אותם ניתן לאבחן בשלב מאוד מוקדם, הקריטי לטיפול, על ידי ההדמיה הגרעינית הרגישה במיוחד למקומות בהם קיימים שינויים פיזיולוגיים שאינם באים לידי ביטוי בשאר אמצעי הדימות כך גם ניתן לאבחן שברים ותהליכים דלקתיים הקשים לאבחון באמצעי הרנטגן הקונבנציונליים'. עוד הוסיף ד"ר מלול כי במכון מועסקים אך ורק רופאים בכירים.

ד"ר מלול, מרצה לקרינה ורפואה גרעינית באוניברסיטאות תל אביב ובר אילן, התמחה בביה"ח האוניברסיטאי 'ג'ון הופקינס' בבולטימור. לפני כמה שנים סיים כהונה בת ארבע שנים כנשיא מגן דוד אדום בישראל והיה ממניחי התשתית לשיתוף פעולה עם הצלב האדום. לפני ש'גויס' ע"י המנהל הרפואי של 'מעיני הישועה', הפרופ' מרדכי רביד, להקמת המכון לרפואה גרעינית, ניהל מכונים דומים בבתי החולים השרון- מרכז רפואי רבין פ"ת וביה"ח מאיר כפר סבא. ד"ר מלול מכהן מזה שמונה שנים כחבר המועצה הלאומית להדמיה הפועלת מטעם משרד הבריאות. מועצה זו מתווה את הדרך ומייעצת למשרד הבריאות בטיפול בכל נושא ההדמיה הכולל; אקו, סי.טי, רנטגן, אולטרא סאונד, M.R.I. ממוגרפיה ורפואה גרעינית.

במכון לרפואה גרעינית ייערכו בדיקות מיפוי עצמות, מיפוי ריאות, בלוטת התריס, כבד וטחול ובדיקות נוספות בתאום עם מנהל המכון. ד"ר מלול: "רופאי המכון מלווים את מחלקות בית החולים והמנתחים בבית החולים ובמקרה הצורך מזריקים את החומרים הדרושים כדי לקבל תמונה מדויקת של האיבר ו/או האזור הנגוע ובכך מקטינים את היקף הניתוח. עובדה המקלה מאוד על החולה, משפרת את ריפויו ומקצרת את תקופת ההחלמה".

המכון המצויד במיטב המכשור בתחום, מפוקח על ידי המשרדים הרלוונטיים; בריאות, הגנת הסביבה והעבודה והוא פועל על פי התקנים המחמירים של הארגון הבינלאומי להגנה מפני קרינה I.C.R.P..

לצד המכון הוקמה היחידה למיפויי לב. בראשות היחידה עומד הפרופ' אליעזר קלינמן. מיפוי הלב משמש כבדיקה אבחנתית חשובה מאוד בקרדיולוגיה, הן להערכה אנטומית – כלומר לאיתור כלי דם חסומים, והן להערכה פיזיולוגית-תפקודית – כמו מידת חוסר אספקת הדם ללב במאמץ איליו מצליח הנבדק להגיע, או הערכת נזק שנגרם לשריר הלב לאחר אוטם או דלקת למשל, כמו גם זמן ומידת התאוששות הלב ממצוקת חסר הדם שלו במנוחה שלאחר המאמץ. כל אלה ועוד מעמידים את מיפוי הלב לסוגיו כאחת הבדיקות האבחוניות המובילות והחשובות בקרדיולוגיה המודרנית. פרופ' קלינמן: "קיימים מספר סוגים של מיפויי לב לפי סוגי החומרים המוזרקים ולפי מהות בדיקתם. באופן כללי ניתן לציין שני סוגי מיפויים: האחד בודק את אזורי הלב שאינם מקבלים דם במידה מספקת, מה שמעיד בדרך כלל על סתימה בכלי הדם המתאים לכל אזור כזה; והשני בודק את כושר התכווצות הלב באופן כללי וגם אזורי ובכך ניתן להעריך את גודל הנזק שנגרם לשריר הלב לאחר אוטם או מחלה דלקתית שפגעה בו".

ב'מעיני הישועה' מדגישים כי השרות הרפואי במכון וביחידת מיפויי הלב ניתן לכל חברי קופות החולים וכי הזמינות, איכות הבדיקות והטיפולים הינה מהגבוהות ביותר בתחום ומותאמים במיוחד לציבור הדתי והחרדי.





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד