ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

"לא ניצחנו ולא הפסדנו"

היום שאחרי: הפרשנים הפוליטיים מנתחים את תוצאות הבחירות והשפעתם על המפלגות החרדיות ועל הציבור החרדי • אבישי בן חיים, יעקב ריבלין ואבי בלום, בסיכום מיוחד ל'בחדרי חרדים'

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



בעוד קולות המעטפות הכפולות נספרים, עסוקים ראשי הסיעות במשאים ומתנים קואליציוניים. כל אחד מנסה לקבל את המקסימום עבור הציבור אותו הוא מייצג, ובקונסטלציה הפוליטית הנוכחית, יש סיכוי טוב שהמפלגות החרדיות יצליחו במלאכתן, למרות הירידה המשמעותית בכוחן.

פנינו אל הפרשנים הפוליטיים, אבישי בן חיים, יעקב ריבלין ואבי בלום, כדי לנתח מה צפוי לנו.

יעקב ריבלין. "שאגו"י תקים קודם כל בלוק בתוך הסיעה עצמה". צילום: פיני רוזן צילום: יעקב ריבלין. "שאגו"י תקים קודם כל בלוק בתוך הסיעה עצמה". צילום: פיני רוזן
יעקב ריבלין. "שאגו"י תקים קודם כל בלוק בתוך הסיעה עצמה". צילום: פיני רוזן


"מי שחושב שש"ס היא מפלגה רגילה - טועה"


הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין: "לבחירות הללו אין תוצאה חד משמעית. כישלון והצלחה משמשים בערבוביה. ב'יהדות התורה', אני לא חושב שאפשר לקרוא לזה כישלון. כשהתחילו את הקמפיין, הציפיות היו לתוצאות הרבה יותר גרועות. המירמור בציבור, שיתוק המטות ועוד, היו בעוכרי המפלגה. ובסופו של דבר הצליחו להביא את החמישה מנדטים, אי אפשר לקרוא לזה כישלון".

"לגבי ש"ס, יש את החצי כוס המלאה ואת החצי כוס הריקה. החצי המלא הוא, שלמרות המלחמה והנגיסה של ליברמן והליכוד, ושינוי נושאי העניין בציבור היא הצליחה להביא 11 מנדטים. אי אפשר לקרוא לזה כישלון. מצד שני לפני מספר חודשים עמדה לפניהם האפשרות של כניסה לקואליציה עם לבני. שם הוצע להם הרבה מאד, ועדיין אי אפשר לדעת אם אותה ההצעה תחזור גם בקדנציה הזאת".

• יש דיבורים על בלוק טכני בין ש"ס ל'יהדות התורה', אתה רואה את זה יוצא אל הפועל?

"אני לא רואה את זה קורה. והאמת שגם אין צורך בזה. כמובן שאפשר וצריך לתאם עמדות, אבל בלוק טכני לא יקרה ככל הנראה. לבלוק הזה יש משמעות שגורמים ב'יהדות התורה' לא אוהבים. כזכור, בבחירות שעברו הוצע כזה בלוק, ו'דגל התורה' התנגדה. גם הפעם זה יקרה ככל הנראה".

• באגודת ישראל יש הסכמה להליכה לבלוק עם ש"ס, זה לא ישפיע?

"אגודת ישראל צריכה קודם לגבש בלוק טכני בינה לבין עצמה. היא לא יכולה לפעול להקמת גוש טכני בחוץ, כשבתוך הבית המצב כל כך רעוע".

• יש סיכוי שהמפלגות החרדיות יצטרפו לממשלת לבני?

"אפשרות תמיד יש. בשביל זה צריכים כמה ניסים גלויים. א. שליברמן לא ימליץ על נתניהו לראשות הממשלה, במקרה כזה הנשיא יכול להטיל על לבני את מלאכת הרכבת הממשלה, כמי שעומדת בראשות הסיעה הגדולה ביותר. ב. שלבני תפנה למפלגות החרדיות ולליברמן, וכל המפלגות יסכימו להצטרף לאותה ממשלה. במקרה שהם יסכימו יווצר לחץ גדול על מפלגת העבודה להצטרף לממשלה. יהיו גורמים שיסבירו שאם היא לא תצטרף היא גורמת להקמת ממשלה ימנית. אבל עדיין לא בטוח שחברי מפלגת העבודה ירצו לשבת עם ליברמן באותה ממשלה. אם כל זה יקרה יכול להיות שלבני תהיה ראש ממשלה. אך הסבירות נמוכה מאד. האפשרות הריאלית: נתניהו יקבל מנדט להרכיב ממשלה, ויקים בהתחלה ממשלת ימין צרה, כשאחר כך הוא ינסה לצרף את מפלגת קדימה, או לכל הפחות חלקים מתוכה".

• יש פרשנים שמדברים על כך שזוהי הקדנציה האחרונה של אלי ישי בתור יו"ר סיעת ש"ס, אתה רואה הדחה שלו?

"מי שמתייחס לש"ס כאל מפלגה רגילה, טועה טעות חמורה. ש"ס היא לא מפלגה עם מוסדות מסודרים, והחלטות דמוקרטיות. כל עוד אלי ישי מוצא חן בעיני הגר"ע יוסף הוא ימשיך לכהן כיו"ר התנועה, ולא תעזור שום פרשנות. ובינתיים זה נראה שהגר"ע יוסף מרוצה מפעילותו".

• כמה שרים תקבל ש"ס, ומי יקבל אותם?

"בממשלה צרה, ש"ס תקבל 4 תיקים. וככל הנראה השרים הנוכחיים יישארו. אולי יוזז אחד מהם לטובת מרגי. במקרה של ממשלה רחבה, תקבל ש"ס 3 שרים. ואז יחל מאבק פנימי לא פשוט. השר יצחק כהן נהנה מקירבה לאריאל אטיאס, ונהרי מקירבה לאלי ישי. אי אפשר לדעת מה יקרה במקרה כזה. אבל וודאי שאם יהיו רק 3 שרים, מרגי לא ייכנס לכהן כשר".

• איזה תפקידים רוצים ב'יהדות התורה'? ומי יקבל את התפקיד הראשון?

"חמישה מנדטים בממשלה צרה שווים את וועדת הכספים ועוד משרד אחד. בממשלה רחבה הם שווים פחות. מי יקבל את התפקיד הראשון זו שאלת מליון הדולר. השאלה עם מי פרוש ילך. כנראה ייזמו ישיבה של מועצת 'אגודת ישראל' ושם יתקבלו ההחלטות. שם גם יש לליצמן רוב, וכך יכולים לכפות את פרוש, על ידי העמדה הרשמית של אגודת ישראל. בכל מקרה יעבור עוד זמן רב עד להרכבת הממשלה, ויש מספיק זמן לריב".

אבי בלום עם ביבי.  "נתניהו הוא ראש הממשלה הבא". צילום: יצחק לב אריצילום: אבי בלום עם ביבי. "נתניהו הוא ראש הממשלה הבא". צילום: יצחק לב ארי
אבי בלום עם ביבי. "נתניהו הוא ראש הממשלה הבא". צילום: יצחק לב ארי


תוצאות הבחירות: הצלחה או כישלון ליהדות החרדי?



"הכותרת היא ללא ספק כישלון, אם כי ביהדות התורה הרבה יותר מאשר לש"ס. אם בתנועה הקדושה, נעשה מאמץ כמעט מקסימלי מול הנסיבות החיצוניות של ההתחזקות הליכוד, הרי שביהדות התורה אין כל נימוק חיצוני לכישלון. הסיבה היא מהותית ופנימית: יהדות התורה המסוכסכת, הכשילה את עצמה".

• האם יוקם בלוק ש"ס- יהדות התורה? והאם בהסכמת כל הפלגים ביהדות התורה?

"הגראי"ל שטיינמן כבר הביע את דעתו בעבר נגד בלוק טכני שנותן עודף כוח בידי גורמים מסוימים בתוך יהדות התורה, והמבין יבין. הפעם, יכול להיות שהנסיבות ישתנו לאור שינוי יחסי הכוחות בתוך יהדות התורה. ולמרות זאת, נראה ששיתוף פעולה כלשהו אומנם ייווצר, אך לא במסגרת בלוק טכני מלא".

• האם ביהדות התורה הולכים לשיתוף פעולה בשנים הקרובות? מי יקבל את התפקיד הראשון?

"הסכסוכים יימשכו והלוואי ונתבדה. כפי שזה נראה, גם לאחר סגירת הקלפיות חברי הכנסת של יהדות התורה לא הפנימו את המסר המרכזי שהעביר להם הבוחר שמאס במריבות ובסכסוכים. לגבי התפקיד הראשון, קשה להאמין שבגוש שיש בו רוב לדגל התורה ולפרוש, יימסר התפקיד הראשון לליצמן".

• מה קורה בש"ס? האם זה הקדנציה האחרונה של ישיכיו"ר המפלגה?

"ישי לא יכול היה להביא תוצאה טובה יותר לאור הנסיבות אליהם נקלעה המערכת הפוליטית. את שנים עשר המנדטים בקדנציה האחרונה הוא קיבל כשהליכוד התרסק וקיבל מספר זהה של מנדטים ושימור של אחד עשר מנדטים במערכת בחירות שבה כולם גונבים מכולם, היא תוצאה סבירה בהחלט. ככל שזה תלוי בהנהגה הרוחנית בנשיאות מרן הגר"ע יוסף ה' יאריך ימיו, ישי יישאר המנהיג גם בקדנציה הבאה. ניתן לומר שאטיאס לא רוצה להיות מס' 1, ולדרעי לא נותנים להיות מס' 1".

• האם יש סיכוי להליכה של החרדים עם לבני?

"השאלה בלתי רלוונטית הואיל ובנימין נתניהו הוא ראש הממשלה הבא".

• מי יקבל את תפקידי השרים בש"ס?

"בהנחה שישי יצליח לשמר את מפתח ארבעת השרים, הרי שהשלישייה הראשונה תהייה, ולפי הסדר הבא: ישי, אטיאס ומרגי. על התפקיד הרביעי כבר מתנהלת מלחמת עולם בין איציק כהן למשולם נהרי, שייחצן את עצמו כבר במהלך מערכת הבחירות במסגרת 'הקמפיין התימני', כפי שהגדיר זאת אחד השרים היותר בכירים בתנועה הקדושה".

• איזה תפקידים תדרוש יהדות התורה?

"לגבי יהדות התורה, מוקדם להעריך. התפקיד הבכיר הטבעי הוא ועדת הכספים, אך ייתכן שהמחלוקת הקשה בין גפני לליצמן על איוש התפקיד, תגרום לכך ששניהם יוותרו על התענוג ויסתפקו בתפקידים אחרים".


אבישי בן חיים. "מאיפה ידעו בש"ס על החלום יומיים קודם". צילום: מעריב צילום: אבישי בן חיים. "מאיפה ידעו בש"ס על החלום יומיים קודם". צילום: מעריב
אבישי בן חיים. "מאיפה ידעו בש"ס על החלום יומיים קודם". צילום: מעריב


"זה הקדנציה האחרונה של אלי ישי כיו"ר המפלגה"







הפרשן לענייני חרדים של עיתון 'מעריב', אבישי בן חיים, אומר: "האם ההימור של אלי ישי הצליח? רק לפני תקופה קצרה דחתה ש"ס הצעה נדיבה של ציפי לבני, על סך 650 מיליון שקלים לקצבאות ילדים, והעדיפה ללכת לאופוזיציה בדרך לממשלה עם חביבו של אלי ישי, בנימין נתניהו. האם ההימור היה מוצלח? האם תצליח ש"ס לקבל לפחות את הסכום הזה מנתניהו?", ומשאיר את השאלה תחת סימן שאלה גדול ומציק.

הוא מתייחס גם להנהגה השסית לאחר הבחירות, ומעריך די בוודאות: "אפשר להעריך כי בכל מקרה מדובר במערכת הבחירות האחרונה של יו"ר ש"ס השר אלי ישי במעמדו הנוכחי". ומשאיר שאלה בחלל האוויר: "השאלה הפתוחה היא מי יקדים להבהיר לישי שהוא כבר לא? המנהיג המיתולוגי אריה דרעי, השר המככב אריאל אטיאס או שמא יהיה זה שיתוף פעולה בין שניהם?". אם נקבל את הפרשנות של אבישי בן חיים, הרי שבקרוב צפויה לנו מלחמת עולם אמיתי בתוך התנועה הספרדית המנומנמת.

הוא מתייחס בספקנות לעימות בין ש"ס לליברמן, ואומר: ‬"מי ניצח בקרב של מרן נגד 'הכוח לשטן‭?"‬ בליץ הימים האחרונים של הרב עובדיה נגד אביגדור ליברמן כלל אזהרה שלפיה מי שמצביע לישראל ביתנו "נותן כוח לשטן" ואיומים כי מי שיעשה זאת לא יכופר לו, והוא ייענש על ידי הקדוש ברוך הוא. לאחר שזוהה כי מעוזי ש"ס בדרום נכבשו בחלקם על ידי ליברמן, גויס הבבא ברוך, רבי ברוך אבוחצירא, שהצהיר כי אביו הבבא סאלי, המפורסם ברבני מרוקו בדורות האחרונים, נגלה אליו בחלום וביקש ממנו להזהיר את הציבור מפני "לבן הארמי‭."‬ על השאלה עד כמה הועילו איומי הרבנים ישיבו תשובה חלקית הקלפיות בדרום, על פי כמות מצביעי ישראל ביתנו באתרים כמו שדרות ונתיבות. השאלה שתישאר פתוחה היא: איך זה שבש"ס הדליפו יומיים לפני החלום כי הבבא ברוך עומד לתקוף את ליברמן?"

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד