י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כ"ב שבט: 'יום גוש קטיף'

היום יציינו בבתי ספר בארץ את "יום מורשת גוש קטיף". תלמידים יפגשו את מי שגרו ביישובים בדרום, ילמדו על היסטורית הגוש ויצפו בסרטים מהפינוי. במוסדות השונים מבטיחים כמובן, להימנע מעיסוק בפוליטיקה

כ"ב שבט: 'יום גוש קטיף'

כ-400 בתי ספר יציינו היום את "יום גוש קטיף", במסגרתו ילמדו התלמידים על ההיסטוריה של גוש קטיף מנקודם מבטם של המתנחלים שפונו מרצועת עזה לפני כשלוש שנים וחצי במסגרת תוכנית ההתנתקות. הפעילות, אשר יזם "ועד מתיישבי גוש קטיף", תכלול בין השאר שיחות עם תושבי הגוש לשעבר שיבואו למוסדות החינוך, טקסים ומערכי שיעור מיוחדים. היוזמה קיבלה את אישור מינהל החינוך הדתי שבמשרד החינוך, שאף בחן את חומרי הלמידה בנושא.

לדברי אורית ברגר, שריכזה את הפרויקט מטעם "ועד מתיישבי גוף קטיף", כ-90% ממוסדות החינוך בהם תיערך הפעילות שייכים למגזר הממלכתי-דתי, וכמחציתם הם בתי ספר יסודיים. היא הוסיפה כי גם במספר מכינות קדם צבאיות יצוין "יום גוש קטיף". "המטרה העיקרית שלנו היא לדבר על ההתיישבות בגוש, ופחות על העקירה ועל מה שקורה כיום לעקורים, למרות שגם נושאים אלה יוזכרו", אמרה ברגר, "אנחנו מתרכזים בסיפור האנושי ופחות בעניין הפוליטי. חשוב לנו שהילדים יידעו על ההתיישבות בגוש קטיף, גם אם אנחנו כבר לא נמצאים שם".

הפעילות בבתי הספר התאפשרה, בין השאר, גם בזכות "חוק המרכז להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון", שהתקבל בכנסת באוגוסט 2008. במרכז התיעוד המנוהל על ידי "ועד מתיישבי גוש קטיף", בחרו את כ"ב שבט - היום שבו הוקמה ההתנחלות נצר חזני - כ"יום גוש קטיף".

בהצעה לטקס בבתי הספר שחיבר הוועד, נכתב כי "21 יישובים פורחים הוקמו בזה אחר זה על רצועת חוף לא מיושבת, במסגרת תוכנית שמטרתה לשבור את רצף הערבים בין מצרים לעזה. מתוך תחושת שליחות ומתוך שותפות של ממש בבניית הארץ, בנו את ביתם זה לצד זה אנשי אדמה ואנשי תורה, חילונים ודתיים, שזכו ליהנות מאיכות חיים מופלאה לחוף ים ודקלים".

בין שירים שונים מופיע קטע קישור נוסף, בו נכתב ש"החיים בתוך אוכלוסייה ערבית שינו את פניהם לאורך שנות קיומו של הגוש. בראשיתו נוצרו קשרי מסחר, תעסוקה ואף קשרי ידידות. תושבי הגוש למדו נהיגה בערים וטופלו ע"י רופאי שיניים מרפיח וחאן-יונס. עד אשר התהפכה הקערה על פיה. המצב הביטחוני הידרדר, ומתיישבי הגוש התמודדו בגבורה עם כאב ואובדן חברים. בשנים האחרונות לקיומו של הגוש התנהלו חיי היום-יום תחת מטר פצצות מרגמה בלתי פוסק".

ממשרד החינוך נמסר: "בהתאם ל'חוק מורשת גוש קטיף', התיר המשרד לבתי הספר לציין את היום בפעילויות הסברה שעניינן העלאת זיכרונות וסיפורים. ההחלטה על ציון 'יום גוש קטיף' נתונה לשיקול דעת של כל בית ספר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד