י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"העיתונות החרדית שיתפה פעולה עם אגד"

מנחם קניג, יו"ר ועד המהדרין, בשיחה מיוחדת ל'בחדרי חרדים', בעקבות הפעלת קו חינמי בירושלים: "היתה ועדה שהוקמה על-ידי גדולי ישראל, אך טורפדה על-ידי משתפי פעולה מתוך הוועדה"

אוטובוס בירושלים. תמונת אילוסטרציה
אוטובוס בירושלים. תמונת אילוסטרציה



למי שאינו חי בתוככי המגזר החרדי, המושג 'קווי המהדרין' נשמע כקו חלוקת בשר כשר למהדרין במסעדות ברחבי הארץ. אך לאלו שחיים בתוך המגזר, מושג 'קווי המהדרין' מוכר, ולא דווקא מהפן החיובי.

בעשרים שנה האחרונות, החלו לפעול קווי המהדרין בעיקר בקווים ייעודיים מריכוזים חרדיים לריכוזים חרדיים אחרים. הקווים, שהחלו כיוזמה פרטית של מספר עסקנים פרטיים, הפכו בשנים האחרונות לגוף משומן, הפועל לפי הוראות גדולי הדור, ומעביר קווים רבים לפעילות מהדרין, הכוללת ישיבה נפרדת, ועליית נשים וגברים מדלתות שונות.

ארגון נוסף הפועל לצד הוועדה שהקימו גדולי הדור, הוא 'ועד המהדרין בארץ הקודש'. היום (ג') החל הוועד להפעיל קו נסיעה מהשכונות החרדיות לכותל המערבי - חינם אין כסף. זאת, כאמצעי לחץ על חברת אגד, שאינה מוכנה להפעיל קו מהדרין במסלול זה.

בשיחה עם מנחם קניג, המכהן כיו"ר וועד המהדרין בארץ הקודש, הוא מאשים: "הוועדה שהוקמה על-ידי גדולי הדור נשלטת על-ידי משת"פים של חברת אגד".

• גדולי הדור עומדים מאחורי הפעילות שלכם?

"מזה שנים יש לגדולי ישראל דרישה להקמת חברה לתחבורה ציבורית כשרה למהדרין. אנחנו פועלים המון שנים. בעבר הייתה לנו נשיאות בראשה עמדו הגר"ד סגל והגרי"מ שכטר. בשנים האחרונות הנשיאות לא כל-כך מתפקדת, ומי שעומד מאחורי הפעילות שלנו הוא בעיקר הגרי"מ שכטר. יש לנו עשרות מכתבים מגדולי הדור, על חשיבות הפעילות. יתירה מכך, אנחנו לא צריכים בכלל מכתבים, אנחנו פועלים לשמר סעיפים מפורשים בשולחן ערוך. הגר"ד אבוחצירה אמר לנו: 'אתם סוללים את הדרך למלך המשיח'".

ואספר לך עוד סיפור: "אני חסיד ויזניץ'. כשהתחלתי עם הפעילות, נכנסתי אל האדמו"ר מויזניץ', וסיפרתי לו על כל העשייה שלנו בתחום. הוספתי ואמרתי: ישנם אנשים חשובים ומוכרים שמסרבים לעזור לנו לקדם את התחבורה הכשרה. האדמו"ר התבטא בחריפות גדולה נגד אותם אנשים, למרות שחלקם היו ממש מקורביו".

• מה המטרה שלכם בהפעלת קו חינם ברחבי העיר?

"אנחנו מדברים רק על קווים באזורים חרדים. אנחנו לא דרשנו הפרדה בקווים, אנחנו מבינים שבקווים בתוך העיר ההפרדה היא קשה. אנחנו רוצים שיאפשרו לנשים לעלות מהדלת האחורית. ושם ישימו מנקב על מנת שיוכלו לנקב לעצמן את הכרטיסייה. בירושלים יש מספר קווים כאלו: 3,10,56, 49, 15א', ועוד. אבל בקו 2 אגד מתנגד בכל התוקף. אמר לי פקיד בכיר במשרד התחבורה, שהוא עלה לאחד הקווים בהם מותקן מנקב בדלת האחורית, והוא ראה את כל הנשים משלמות. הוא לא ראה אחת שלא משלמת".

• למה חברת אגד כל-כך מתנגדת לזה, לדבריך כל הניסיונות עלו יפה?

"אני יודע שמנהל אגד בירושלים אמר: 'על גופתי המתה, קו 2 בירושלים לא יהיה מהדרין. הם לא רוצים מכיוון שאם קו 2 ייהפך למהדרין יהיה לזה השפעה על קווים אחרים. זה קו מאוד מרכזי שעובר גם בשכונות מעורבות, והם לא רוצים לקדם את העניין של קווי המהדרין. אני רוצה להוסיף: כולם בטוחים שחברת אגד זה מונופול אדיר, שאין לו תחלופה. זה פשוט לא נכון. בימים אלו מתקיימים דיונים במשרד התחבורה אם להאריך את הזיכיון של אגד, החברה צריכה להוכיח שהלקוחות מרוצים ממנה, אם לא, היא תאבד את הזיכיון.

"לשמחתי, נושא התחבורה הציבורית נמצא היום בראש סדר העדיפויות כך שעוקבים אחרי פעילות החברה כל הזמן. אם נראה שאנחנו לא מרוצים, הם יהיו חייבים לתת לנו קווי מהדרין. העניין הוא, שאגד מעולם לא אמרה שהיא מתנגדת לקווי המהדרין, אלא מסתתרת מאחורי תירוצים שונים ומשונים".

• למה אתם עושים את הקו בחינם, תפעילו קו בתשלום ותראו כמה מעוניינים בקווי המהדרין?

"יש כאן שערורייה, החוק אוסר על כל בן אדם לפתוח קו בתשלום. גם אם אני לא מבקש סבסוד ממשרד התחבורה, אלא רוצה להקים חברה פרטית - החוק אוסר עלי. לכן פתחנו בקווים חינם, בשלב ראשון יש לנו ארבעה אוטובוסים שיפעלו כל חצי שעה, ואנחנו רואים שיש לזה היענות עצומה".

• מי מממן את הפרויקט?

"בימים האחרונים עברנו בין הכוללים ואספנו כסף. הרי האברכים הם משתמשים רק בתחבורה ציבורית, ולא יאומן - ההיענות שהייתה. מאות אברכים נתנו לנו מאה דולר. אם נצטרך עוד כסף, נפנה ליהדות חוץ לארץ, ונסביר להם את חשיבות העניין. אני בטוח שיהיו רבים שיתמכו בעניין. כי בנפשנו הדבר".



"אנשים מהמודיע השמיצו אותנו"

• מה היה רע בוועדה שהוקמה על-ידי גדולי הדור? למה צריכים אותכם?

"אני רוצה להגיד לך דברים חמורים, וזו הפעם הראשונה שאני אומר את זה: בוועדה שהוקמה היו משת"פים של חברת אגד. אומר לך יותר מזה, העיתונות החרדית התגייסה נגדנו. אנחנו פעלנו להקמת הוועדה של גדולי הדור, והבאנו להם נתונים על פעילות אגד, ועל חוסר ההתחשבות בציבור החרדי. רצינו ליזום חרם על אגד בתחום ההסעות לחתונות הלוויות וכדומה. ובעיתון 'המודיע' סירבו לפרסם את המודעה. הם לא הסתפקו בזה, והלכו לגדולי הדור והשמיצו אותנו. אלו אנשים שעבדו בשיתוף פעולה עם חברת אגד. וככה סנדלו את הוועדה וקרקעו את כל ההחלטות".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד