י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אשת חיל מי ימצא...

סוזי אסמן מופיעה בארה"ב בהצגה על משפחת חרדית ומציגה את דמות עקרת-הבית - כחסרת-חן, חסרת-מעוף וחסרת-מזל. בדרך היא גם משמיצה בתקשורת • יהודה צייטלין מסביר לה מה היא צריכה ללמוד ולהפנים

אשת חיל מי ימצא...




האולם הנוצץ של מלון 'הילטון' במנהטן בניו-יורק, היה גדוש השבוע באלפי נשים שהגיעו מכל יעד אפשרי לאירוע ה'בנקעט' המסכם את כינוס השלוחות העולמי של חב"ד. היה זה שיא של הצלחה ואתגר, שמחה ודכדוך. מצד אחד, השגשוג של בתי-חב"ד והמסירות-נפש של השלוחות נפרש שם לעין כל. ומנגד, הכאב והזעזוע ממתקפת הטרור במומביי ורציחת זוג השלוחים היקרים הורגש בלב כל.

2,900 שלוחות ותומכות היו שם. וכל זאת... אישה אחת הייתה חסרה.

סוזי אסמן שמה.

לפני פחות מחודש ימים, יצאה אסמן בהתקפה זולה ובוטה על נשים חרדיות וחב"דיות בתוכנית ראיונות ידועה בארה"ב. האמנית היהודייה מופיעה בימים אלו בהצגה על משפחת חרדית ומציגה את דמות עקרת-הבית - כחסרת-חן, חסרת-מעוף וחסרת-מזל.

כשנשאלה על-כך בתוכנית, היא הציגה שיחה מזלזלת ב"נשות ליובאוויטש", כשהיושבות בפאנל מצטרפות ומכנות את אורח-חייהן "משונה וחריג".

מנחת התוכנית, אשת התקשורת ברברה וולטרס – יהודייה אף היא – הוסיפה: "האופן שהן מתלבשות, זה דומה לאיסלאם. לא?"

זעם רב נשמע בקרב נשות קראון-הייטס וריכוזים חב"דיים אחרים על הדברים. טלפונים ומכתבי תלונה הועברו, ומאות תגובות מחו על הדימוי הנבער. (הנושא לא קיבל תשומת-לב בארץ, אולי מתוך הרגל להעלבות מעין אלה).

"התקפות על יהודים לא מתרחשות רק במומביי, הודו, או בהריסת בית-כנסת בצפון קרוליינה", כתבה בכעס שדרנית הרדיו הימנית ועורכת-הדין דבי שוסל. "ההתקפות התפשטו לתוכנית ראיונות הנצפית על-ידי מיליוני נשים חסרות-דעה".

שוסל, המכירה מקרוב את חב"ד בדטרויט, נשמעה מושפלת כששוחחתי עימה בטלפון. "אף-על-פי שאינני אישה יהודית-חסידית, נפגעתי מאוד עבורם ועבורי", אמרה. "מה היה קורה אילו היו אומרים שכל הנשים המוסלמיות מכוערות ויש להן טעם גרוע בלבוש? המועצה ליחסי אמריקה-איסלאם הייתה קופצת, והיו מקדישים תוכנית שלמה להתנצלויות".

הנושא היה שיחת היום בבית-חב"ד בבייג'ין, סין, כשהמקורבות עזרו לשליחה הגב' דיני פרוינדליך להכין את מאכלי השבת. "הן דיברו בתערובת של כעס, הלם, עלבון, מבוכה וחוסר-אמונה, על-כך שבעולם מודרני ו'פתוח' הערות כאלה יכולות עדיין להישמע בפומבי", סיפרה. "בהתחלה הסכמתי עימן. אולם, כשהשעות נקפו והשבת נכנסה, הרגשתי וחשבתי אחרת. ההערות של אסמן לא היו עלבון, אלא מחמאה לי ולכל אחיותיי השלוחות בעולם. עבור יהודייה כמוה לשחק אישה חסידית, כנראה פגע בעצב רגיש וגרם לה להרגיש שלא בנוח עם יהדותה שלה. בכדי לחפות על-כך, היא תקפה אותנו ודיברה בשטחיות על המראה שלנו ולא על הפנימיות שלנו".

אלא שהנזק נעשה.

אצל מיליוני נשים אולי נוצרה ונתקבעה הסטיגמה שחיים על-פי התורה ומצוותיה פירושה ניתוק ובידוד. אנשי הדוברות של חב"ד בארה"ב השיגו התנצלות רשמית מסוזי אסמן, אולם דרשו לשלוח נציגה לתוכנית הראיונות של וולטרס שתנפץ את הדימוי שיהודים יראי-שמיים מסתובבים בגטו. (ממערכת התוכנית לא התקבלה תשובה עדיין לפניה זו).

מי שביקשה להכיר מקרוב את נשות חב"ד והאחריות הגדולה המוטלת על כתפיהן כרבניות מוסרות שיעורי-תורה וחסידות, מנהלות בתי-חב"ד ומוסדות חינוך, יכלה להציץ ל'בנקעט' של כינוס השלוחות.

אחת המשתתפות, איליין ברוסקביץ, מפקחת מועצת מחוז דאין קאונטי בוויסקונסין, הסכימה שהדימוי על נשים חרדיות שגוי. "לנשים האלה", היא הצביעה על הקהל הענק, "יש את היתרון של חינוך שלימד אותן לחשוב בעצמאיות. בזמן שאחרות מתרכזות בבעיה, הן תמיד מבקשות להוציא את החיובי מכל מצב".

סוזי אסמן, תלמדי ותפנימי.

יהודה צייטלין מתגורר בניו-יורק ועורך את www.COLlive.com - המהדורה האמריקאית של COL.‬

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד