י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מחקר: ויטמין B12 מרפא כיב פה

יש בשורות טובות לסובלים מכיב פה (פצע פתוח בפה) מציק וכואב: מחקר חדש מצא נטילת מנה לילית של ויטמין B12 יעילה מאוד בריפוי ובמניעה של כיבים בפה

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה צילום: ארכיון


60% מהאוכלוסייה יסבלו לפחות פעם אחת בחייהם מכיב פה (פצע פתוח בפה) מציק וכואב. כעת יש בשורות טובות עבורם: מחקר חדש מצא כי ויטמין B12 יעיל בריפוי ומניעה של כיב פה. נטילת מנה לילית של ויטמין B12 יעילה מאוד בריפוי ובמניעה של כיבים בפה (אפטות), כך גילה צוות רופאים מאוניברסיטת בן-גוריון.

תופעת כיבים (פצעים פתוחים) כואבים וחוזרים בחלל הפה הינה שכיחה למדי. כ-60% מהאוכלוסייה סבלו מכיב פה לפחות פעם אחת בחייהם, וכ-10% סובלים מהתופעה באופן כרוני.

כיב פה אינו מדבק והוא מתפתח תוך מספר ימים, ותמיד נעלם מעצמו בין שבעה לעשרה ימים לאחר הופעתו (ובמקרים קיצוניים - חודש) ללא השארת צלקת.

כיב פה גורם לכאב רב במגע עם הלשון והשיניים, ומקשה על האכילה, השתיה והדיבור. לעתים הוא גורם לנפיחות של קשרי לימפה בלסת, דבר המקנה תחושה מוטעית של כאב שיניים. כאב רב נגרם גם כשהכיב בא במגע עם מלח בישול ועם חומרים חומציים.

לדברי ראש צוות המחקר, ד"ר איליה וולקוב, "רוב הגישות הטיפוליות שנוסו עד כה לטיפול בכיבי פה, סיפקו הקלה זמנית וחלקית בלבד לכאביו של החולה ולא ריפאו כליל את הנגעים".

ממצאי המחקר החדש, שבוצע באוניברסיטת בן-גוריון וקופת חולים כללית, פורסמו לאחרונה בכתב העת JOURNAL OF AMERICAN BOARD OF FAMILY MEDICINE בארה"ב.

במהלך המחקר החוקרים בחנו את ההשפעה של ויטמין B12 על 58 אנשים שסבלו מכיב פה. הנחקרים נחלקו לשתי קבוצות - קבוצת התערבות שחבריה קיבלו ויטמין B12 וקבוצת ביקורת שלא קיבלו טיפול.

חברי קבוצת ההתערבות קיבלו מינון של 1.000 מיליגרם ליום, לנטילה בצורת כדורים לספיגה תת-לשונית במשך כחצי שנה.

לאחר שנאספו כל הנתונים, התוצאות הראו כי במהלך ששת חודשי המחקר, בקבוצת ההתערבות מספרם של הכיבים וכן רמת הכאב פחתו באופן משמעותי כתוצאה מטיפול בויטמין B12, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

ד"ר וולקוב: "לאחר ניתוח הנתונים, ראינו כי חודש לפני תומו של המחקר בקבוצת ההתערבות, 56% חולים הגיעו למצב בו אין להם כיבים בפה כלל, לעומת זאת בקבוצת הביקורת 15% מהחולים בלבד דיווחו כי אינם סובלים מהישנות התופעה".

קישורים:
מקור: BeOK
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד