י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

עשור ל'הפגנת החצי מיליון' • וידאו נדיר

היום מלאו עשור שנים להפגנת הענק נגד הדיקטטורה השיפוטית של בג"ץ • אתר 'בחדרי חרדים' מגיש קטעי וידיאו נדירים מההפגנה שהייתה לאבן דרך ביחסי חילונים-דתיים

עשור ל'הפגנת החצי מיליון' •  וידאו נדיר

כ"ח שבט ה'תשנ"ט. יש מי שהתאריך הזה לא אומר להם דבר. אך התאריך הזה הוא יום שהיה אבן דרך ביחסי דתיים-חילוניים. לפני עשר שנים בדיוק, הרגישו בציבור החרדי שהשלטונות במדינה עושים הכל בכדי לדחוק את רגליהם, ולהצר את הריבוי הטבעי. חוקים אנטי-דתיים נחקקו בזה אחר זה, והכל בחסות בג"ץ. הציבור החרדי ראה בבג"ץ את התגלמות הרשע עלי אדמות. ובאחדות שלא נראתה עד אז ומאז, החליטו רבני כל החוגים החרדיים לצאת להפגנת ענק נגד בית המשפט העליון.

התקשורת ניבאה תרחישי אימה. היו שאמרו שהמון בלתי מרוסן יפלוש אל תוך בית המשפט העליון ויעשה שם שמות. היו שניבאו ונדליזם במוסדות ציבור בירושלים. אך לצערם של כל מנבאי השחורות, ההפגנה עברה בשקט מופתי ובסדר שנלמד בפקולטות לענייני הפגנות.

מי שעמד מאחורי הארגון הלוגיסטי המסובך היה מנחם פרוש.

בראיונות לכלי התקשורת הוא אמר: "אנחנו לא יכולים להשלים עם הדיקטטורה של בתי המשפט החילונים. כשקמה המדינה, רצינו לחוקק חוקה על פי דיני התורה, אך נכשלנו. בתי המשפט העדיפו לשפוט על פי חוקי העותמנים והבריטים. כל עוד זה היה בחוקים שבין אדם לחבירו, שתקנו. למרות שניזוקנו. אבל היום, שזה מגיע לבין אדם למקום, אנחנו לא יכולים לשתוק יותר. אנחנו יוצאים להפגנת ענק. כל גדולי הדור התאחדו למען מטרה זו".

בהפגנה, שזכתה לכינוי 'הפגנת החצי מיליון', השתתפו על-פי הערכות המשטרה כ-350,000 איש. על-פי הערכות המארגנים השתתפו בה כחצי מיליון איש. בין כך ובין כך, ההצלחה הייתה אדירה, וגרמה סיפוק רב למארגני ההפגנה.

במבט לאחור, אין לדעת האם ההפגנה סייעה למגזר החרדי. יש הטוענים, שההפגנה הקימה עלינו את מפלגת שינוי על 15 מנדטיה. הפגנת העוצמה של הציבור החרדי הפחידה את הציבור החילוני, והוציאה אותו אל הקלפיות בהמוניו, על מנת להביע את מחאתם על השתלטות הציבור החרדי על המדינה.

בכיר בציבוריות החרדית אומר ל'בחדרי חרדים': "מי שהיה מעורה אז בפרטי ארגון ההפגנה, יודע שהגראי"ל שטינמן התנגד לארגון הפגנה זו. הוא טען שאין עניין לעורר את החילונים, ואל לו לציבור החרדי לעורר מהומות. מאותה סיבה מתנגד הגראי"ל להקמת בלוק בין המפלגות החרדיות. הוא אומר: הפגנת העוצמה תגרום לכך, שהשלטון יעשה הכל בכדי לא לתת כלום. צריך לבוא כדלים וכרשים".

אתר 'בחדרי חרדים' מגיש לכם קטעי וידיאו נדירים מהפגנת החצי מליון:

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד