ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

יותר ויותר פעוטות מאובחנים כחולי סוכרת

דוח חדש של בית החולים שניידר מזהה עלייה של 35 אחוז בתינוקות הישראלים מתחת לגיל שנתיים המאובחנים עם סוכרת נעורים. הגורמים לזינוק בשכיחות המחלה אינם גנטיים אלא סביבתיים

המרכז הרפואי שניידר
המרכז הרפואי שניידר

עלייה חדה של 35 אחוז נרשמה בעשור האחרון בתינוקות בישראל המאובחנים עם סוכרת נעורים עד גיל שנתיים, כך עולה מדוח חדש שהוגש לאגודה לסוכרת נעורים בישראל. ההערכה היא כי המקור לכך אינו גנטי, אלא סביבתי.

על פי הנתונים שרוכזו החודש במרכז שניידר לרפואת ילדים. לפני עשור אובחנו ‭2.9‬ אחוז מחולי סוכרת נעורים בבית החולים עד גיל שנתיים, אולם שיעורם עלה בהדרגה, ובשנה החולפת נמצא כי כבר ‭5.5‬ אחוז אובחנו עם המחלה מתחת לגיל שנתיים. בשנים האחרונות מאובחנים בישראל מדי שנה 15 תינוקות עד גיל שנתיים עם סוכרת נעורים, מספר העולה בהתמדה.

העלייה בסוכרת נעורים אינה מדווחת רק בישראל, אלא מדובר בחלק ממגמה עולמית. בשלוש השנים האחרונות דווח בספרות הרפואית על עלייה בשכיחות המחלה בקצב של ‭4.9‬ אחוז בשנה בצר־פת ובקצב של ‭9.3‬ אחוז בשנה באוסטרליה, וכן על עליות במדינות נוספות, בהן סין, פולין ואיטליה.

להערכת החוקרים, מקור העלייה הנוכחית בסוכ־רת נעורים בתינוקות איננו גנטי, אלא סביבתי. "הגנטיקה של אנשים לא משתנה כל כך מהר, בתוך עשור, לכן לא ניתן להסביר באמצעותה את השינוי בשכיחות המחלה‭,"‬ מעריכה ד"ר רויטל נימרי מהמכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בשניידר. "סביר להניח שמדובר בשינויים סביבתיים, כמו תזונה ואורח חיים הגורמים להתפרצות של מחלת הסוכרת בשלב מוקדם‭."‬

עלייה בשכיחות סוכרת נעורים בארץ דווחה בעבר בשנת 1994 במחלקת ילדים של בית החולים בילינסון, אולם אז היא יוחסה להשפעתם של גורמים גנטיים.

סוכרת נעורים המכונה גם "סוכרת מסוג אחד" היא מחלה המתבטאת בהרס תאי הלבלב עד לחוסר מוחלט באינסולין. בין סימני המחלה: ירידה במשקל, שתייה והרטבה מרובה, הזעה, חיוורון וחולשה. "ייתכן שזירוז התהליך קשור בתזונה, מזהמים או קרינה‭,"‬ אומרת ד"ר נימרי. "ייתכן גם שמדובר בהשפעה של מגפת ההשמנה בילדים קטנים שפוקדת לאחרונה את העולם המערבי‭."‬

העלייה בסוכרת נעורים בתינוקות עשויה להיות ביטוי נוסף להשפעותיהם המזיקות של גורמים סביבתיים על בריאותם של ילדים. בשנים האחרונות כבר נחקרו מזהמים סביבתיים שמעלים את הסיכון לפגיעות בלידה ובשלב הינקות, כמו קרינה, מזהמים תעשייתיים, חומרי הדברה שונים ועישון ושתיית אלכוהול של האם.

בעבר העריכו חוקרים כי פורמולות מזון לתינוקות או שתיית חלב פרה עשויים להסביר את העלייה בסוכרת נעורים בינקות, אולם נכון להיום החוקרים חלוקים בדעתם בסוגיה. עם זאת, קרן המחקר האמריקאית לסוכרת נעורים שבניו יורק ‭(JDRF)‬ קבעה בהצהרה כי אין ראיות מד־עיות הקושרות בין המחלה לשתיית חלב פרה או תחליפי מזון לתינוקות. הנחה נוספת שנבדקה בעבר, אך גם היא לא הוכחה לבסוף, קושרת בין העלייה במספר החולים ובין החיסונים הניתנים לתינוקות למניעת מחלות זיהומיות.

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד