ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

סקווירא נוטשים את תוניס לטובת באר שבע

בעקבות שערוריית טליתות השעטנז מתוניס: בחסידות סקווירא החליטו להפסיק יבוא הטליתות מתוניס ולרכוש את טליתות ה'טורקיש' מישראל. עליה של 150% ביצור טליתות 'טורקיש' ממפעל משכן התכלת

צילום: ישראל ברדוגו
צילום: ישראל ברדוגו


מאז נחשפה שערוריית טליתות השעטנז מתוניס, חל גידול של 150% בהזמנות של טליתות "טורקיש" ממפעל "משכן התכלת". מנכ"ל משכן התכלת, שלמה אברהמי, הודיע היום: "לאור פסק ההלכה של בד"ץ דקהל מחזיקי הדת מהשבוע, כי יופסק יבוא הטליתות מתוניס, ולאור פניות מצד חסידות סקווירא בארצות-הברית, הגביר מפעל 'משכן התכלת' בבאר שבע את יצור טליתות ה'טורקיש' ו'כמו טורקיש', תחת ההשגחה המהודרת של בד"ץ העדה החרדית".

אברהמי מציין, כי הגילוי האחרון של שעטנז וסיבים שאינם צמר שנטוו בטליתות הטורקיש, הינם אך ורק בטליתות המיובאות מתוניס. טליתות אלו מיובאות על-ידי חסידי בעלז וסקווירא. "לפני 300 שנה", מסביר אברהמי, "החלו לגדל פשתן בפולין, ומתוך חשש החליט האדמו"ר דאז לייבא את הטליתות מכפרים נידחים (היום תוניס), על מנת שלא להיכשל בשעטנז.

"בשנים האחרונות, החלו התוניסאים לשלב סיבים אחרים בטליתות הצמר, על מנת לחסוך בעלויות בד הצמר היקר יותר, כך שכל טלית המיובאת מתוניס יש בה חשש לשעטנז, או חשש לסיבים אחרים המעורבים בהם".

אברהמי מציין כי כיום ישנם רק שני יצרנים בעולם המייצרים את טליתות הטורקיש. אחד מהם "משכן התכלת". "במוצרי משכן התכלת לא יוכל להימצא שעטנז חלילה וגם לא של תערובת של סיבים שאינן 100% צמר רחלים מ-4 סיבות: ראשית אנו רוכשים את הצמר בכמויות ענק מחברות ענק מסודרות, העומדות תחת פיקוח של תקנים בינלאומיים מחמירים, המפקחים על הרכיבים ועל תהליכי היצור. שנית יש לנו ניסיון של עשרות שנים, ואנו יכולים מיד לזהות בין צמר לסיבים שאינם צמר (פשתן, פוליאסטר, משי וכדומה). כמובן שהחברה בבעלות של יראי שמיים וכן העובדים. שלישית, אנו מבצעים בדיקת שעטנז מדגמיות על כל הסחורה. רביעית, אנו עומדים תחת פיקוח מחמיר של בד"ץ העדה החרדית".

לדבריו, היתרון בטליתות הטורקיש של "משכן התכלת" הם בכך שיש גם טליתות המיוצרות במיוחד לפי המנהגים וההידורים של חסידות בעלז וסקווירא, כולל "צר כתפיים" ו"ציצית עבודת יד".

"בניגוד למפעלים אחרים, כל אחד ואחד מוזמן לבוא ולבקר במפעל, ולעמוד מקרוב על תהליך היצור שנעשה תחת השגחה מלאה, עם כל ההידורים", אומר אברהמי.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד