ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

עצי שיטים? תלוי בשיטות...

מה הם עצי השיטים מהם הקימו את המשכן? האם הובאו על-ידי בני ישראל ממצרים או שצמחו במדבר סיני? והאם מקום שבו יש יער עצי שיטים נקרא מדבר? • מיכאל יפה מנסה לפענח

שיטה מלבינה
שיטה מלבינה

בפרשת השבוע אנחנו לומדים על הקמת המשכן. חומר הבניה העיקרי הוא "עצי שיטים".

מה הם עצי השיטים?

רש"י מביא את לשון המדרש: עצי שיטים הם עצי ארז - ומיד מתעוררת השאלה: הרי עצי ארז אינם גדלים במדבר? עונה המדרש: יעקב אבינו צפה ברוח הקודש את בניין המקדש, הוריד איתו ארזים מארץ-ישראל למצרים וציווה על בניו שכשיצאו ממצרים, יעלו עמם את עצי הארז. מכאן: עצי שיטים = עצי ארז.

עצי ארז גדלים היום בעיקר בצפון הארץ. מצפון לצפת, ביער ביריה, ישנם עצי ארז רבים. עץ ארז גדול, מגדל במרכזו עמוד גדול, ישר וחזק המתאים לקרשי המשכן. גם באיזור ירושלים מגדלים היום עצי ארז מזנים שונים. ביער קנדי, למרגלות יד קנדי, צומחים עצי ארז אטלנטי.

רבי אברהם אבן עזרא מקשה על המדרש מספר קושיות. העיקרית שבהן: כיצד יצאו ממצרים באמתלא של "נלכה נא דרך שלושת ימים ונזבחה לה' אלוקינו" - כשהם נושאים אתם קורות עץ ענקיות וכבדות המיועדות לבניין. בעיקר אם נחשוב גם על הבריחים, ששמשו כבריח תיכון בצפון ובדרום, שם מדובר על מוטות באורך של שלושים אמה!

האבן עזרא, כדרכו לאורך כל התורה, מתלבט האם המדרש הוא צורת לימוד של חז"ל. היינו שכך הם הבינו פשט בפסוקים, ואז זכותו של רבי אברהם אבן עזרא להבין אחרת, או שהמדרש הוא צורה של העברת התורה מדור לדור, מאב לבן ומרב לתלמיד. ואם כך - חובה עלינו לקבל את דבריו ואין אנו יכולים להרהר אחריו.

וכך מסכם ראב"ע את דבריו (אבן עזרא שמות פרק כה):

"אם קבלה היתה ביד אבותינו שממצרים הוציאום, גם אנחנו נסור אל משמעתם. ואם סברא היא, יש לבקש דרך אחרת, ונאמר כי היה סמוך אל הר סיני יער עצי שטים, ובבואם שם, אמר להם ששם יתעכבו הרבה, ואין עליהם ענן כאשר פירשתי."

לפי ראב"ע, העצים הם עצי שיטים ואלו הם סוג עצים שהיה צומח באזור מדבר סיני.

מענין ומרתק.

מדוע? כי החוקרים טוענים שאזור מדבר סיני היה כולו יער גדול שהלך ונעלם. עד היום, כך טוענים החוקרים, העצים מהסוג זה, המכונה "שיטה מלבינה", הולכים ונכחדים ונשארו כמה פריטים בודדים באזור אשדוד, ומעט צפונה משם.

המיוחד בעצי שיטים אלו הוא, שיש כמעט בכל עץ כמה וכמה ענפים עבים, ישרים וארוכים שמתאימים לעצי המשכן, לפחות לפי שיעור ר"ח נאה.

ואם תשאל, מקום שבו יער עצי שיטים נקרא מדבר? אכן. מדבר אינו ישימון. ישימון הוא הכינוי בתורה למקום שממה. מדבר הוא מקום למרעה הצאן. מקום בו מדבירים הרועים את צאנם.

וראיה: בפרשת וישב, בני יעקב יוצאים לרעות את צאן אביהם בשכם, ממשיכים משם לדותן, ממש צפון השומרון בסמוך לגלבוע. והנה אומר להם ראובן: "השליכוהו אל הבור הזה אשר במדבר..". מדבר = מקום מרעה צאן. וכן ראיתי במפרשים נוספים המוכיחים מהפסוקים: וישב ישראל בשיטים. או בספר יהושוע. וישלח יהושע מן השיטים שנים אנשים..

לסיכום:

שיטים? תלוי בשיטות...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד