י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

משרד הבריאות: תוספי אומגה 3 לא יעילים

ההשפעה על מניעת מחלות לב לא ברורה. ההשפעה על איזון רמת הסוכר בדם אינה מובהקת. במשרד הבריאות טוענים: אכילת דגים מספיקה, ואין צורך בנטילת תוספים

אומגה. צילום: מעריב
אומגה. צילום: מעריב


השבוע ספגו אוהדי תוספי המזון נכה קלה בכנף: חוקרי המחלקה לתזונה במשרד הבריאות הבהירו כי ההתלהבות מסגולות הריפוי של חומצות שומן מסוג "אומגה ‭"3‬ לא נובעת בהכרח משיקולים של שמירה על הבריאות - אלא משיקולים מסחריים. לדעתם, אכילת דגים מספיקה, ואין צורך בנטילת תוספים.

לפי העיתון 'מעריב', במאמר שהתפרסם בביטאון ההסתדרות הרפואית 'הרפואה', קובעים החוקרים: "ייחוס סגולות לאומגה 3 אינו נובע בהכרח משיקולים של בריאות הציבור, אלא מקודם לעתים על-ידי גורמים מסחריים, אשר ששים להציע לקהל הרחב תרופת פלא למגוון גדול של מחלות‭."‬

לפי המאמר, מחקרים רבים על התועלת באומגה 3 אינם עומדים בקריטריונים המקובלים, והתועלת היחידה של אומגה 3 קשורה בהורדת רמות השומנים בדם.

החוקרים קבעו כי ההשפעה החיובית של אומגה 3 על התחלואה והתמותה ממחלות לב וכלי דם איננה ברורה, ההשפעה על איזון רמות הסוכר בדם איננה מובהקת, וההשפעה המגנה מפני דלקת מפרקים שיגרונית חלקית בלבד.

לטענתם, העדויות על תועלת באומגה 3 נגד מחלות דלקתיות של המעי מועטות, ההשפעה על מחלות כליה אינה ברורה עדיין, וההשפעה המגנה מפני סרטן תוארה בבעלי חיים, אך אין תמיכה נרחבת להשפעה על בני אדם.

גם בנוגע לתרומה לבריאות הנפש, קובעים החוקרים: "לא ניתן בשלב זה להסיק מסקנות לגבי התועלות הקליניות של אומגה 3 כתוסף לטיפול בהפרעה פסיכיאטרית כלשהי‭."‬

בדיקה מיוחדת שבוצעה לאחרונה במשרד הבריאות, על סמך סקר התזונה הלאומי, גילתה כי צריכת חומצות שומן אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA בישראל תקינה, ועומדת על ‭0.87‬ אחוזים מכלל הקלוריות ליום, בדומה להמלצות המועצה הלאומית למדעים בארצות-הברית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד