כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"ההתבוללות בעקבות יבוא גויים למדינה"

כ-300 רבני קהילות ממדינות באירופה משתתפים בפריז בכינוס השנתי של 'מרכז רבני אירופה'. במוקד - נושא ההתבוללות: "משפחה יהודית בעידן של תמורות" • גלריית ענק

"ההתבוללות בעקבות יבוא גויים למדינה"

"שבר ההתבוללות העובר על העם היהודי, הנתון בממדים מבהילים בארה"ב ובאירופה, מחריף גם בעקבות פתיחת שעריה של מדינת ישראל ליבוא של גויים", כך אמר הרב הראשי לשעבר ורבה של תל אביב הגאון הרב ישראל מאיר לאו, בערב חגיגי בפתח הכינוס השנתי של רבני אירופה שנערך בפריז ומאורגן על ידי 'מרכז רבני אירופה'.

הכינוס השנתי של רבני אירופה, נפתח ביום ב' במעמד מרשים, בהשתתפותם של כ-300 רבני קהילות מכל החוגים והעדות, שהתכנסו ובאו מעשרות מדינות באירופה ל-3 ימי עיון, בעידודם ובברכתם של מרנן ורבנן גדולי ומאורי ישראל.

כבר משעות הצהריים המוקדמות החלה הנהירה לעבר מלון "Home Plazza" שברובע ה-11 בבירת צרפת. בזה אחר זה נחתו הרבנים שבאו בעשרות טיסות, מלבד עשרות רבנים שהגיעו מרחבי פריז ופרבריה ברכבים פרטיים.

התכונה לקראת האירוע הגדול הורגשה בכל האיזור, כאשר ננקטו אמצעי אבטחה חסרי תקדים, נוכח אירוע יהודי בסדר גודל שכזה, ובמיוחד בשל בואם של רבנים דגולים, מנהיגים ואישי ציבור בכירים מאירופה ומארץ ישראל.

הכינוס השנתי, שהתמקד בסוגיות "המשפחה היהודית בעידן של תמורות", נפתח בהרצאות מאלפות של רבנים ומרצים נודעים כמו הרב מרדכי נויגרשל, הרב ניתאי מלמד, הרב מנחם לאמיל ועוד. במושב הראשון נשאו דברים הגאון הרב דוד משאש הרב הראשי של פריז והגאון הרב ירמיה מנחם הכהן, אב"ד פריז וחבר נשיאות מועצת רבני אירופה.

בפתח המושב החגיגי שנערך באולם המפואר "סלון ויאני", אותה הנחה מנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב מנחם מרגולין, קם הקהל על רגליו כאשר אב"ד מילאנו הגאון הרב גרשון מענדל גרליק אמר נרגשות עם הקהל פרק תהלים פסוק בפסוק לזכר נשמת קדושי מומבאיי הי"ד.

את הנאום המרכזי נשא הגאון הרב ישראל מאיר לאו, שהציג נתונים מדהימים מסקר שנערך בארה"ב אודות ההתבוללות בעם היהודי. "אני לא משווה שום דבר לשואה", אמר הרב לאו בהסתייגותו מזילות המושג שעושים בו שימוש, "אך מדובר בשבר רוחני שטרם מוכר דוגמתו בתולדות העם היהודי".

רבה של רוסיה ויו"ר ועד הרבנים בחבר העמים הגאון רבי בערל לאזאר, המשמש גם כחבר מועצת רבני אירופה, התייחס לצורך לקרב ולא להרחיק, גם במקרים שיש צורך ב"שמאל דוחה". הוא אמר כי נושא בירורי יהדות הינו מורכב ביותר, ואין לעסוק בכך למי שאינו מוסמך. כמו כן, אין לרבנים להתפשר בנושאי גיורים, במיוחד כשקיים קושי רגשי לאנשים לקבל את היותם לא-יהודים.
הגר"ד משאש נשא דברי ברכה נרגשים ושיבח את רבני אירופה על פעילותם רבת השנים ועל המהפך הרוחני שעובר על יהדות צרפת בפרט ואירופה בכלל. עוד נשא דברים הרב משה אהרן וייס, רב דק"ק משכן שלום מלוס אנג'לס.

במהלך הכינוס הוכרז על פרס המפעל לספרות תורנית של רבני אירופה. את הפרס לשנת תשס"ט קיבל הגאון הרב יעקב דוד שמאהל, דיין ומו"צ קהילת שומרי הדת באנטוורפן, על ספרו שו"ת כסאות לבית דוד על חושן משפט. תעודת הוקרה הוענקה לו על ידי הגאון הרב יעקב ישראל ליכטנשטיין אב"ד דק"ק בני ישראל - Federation לונדון וחבר נשיאות מועצת רבני אירופה.

בסיום הערב העניקו הגרי"מ לאו והר"מ פבזנר מג'נבה תעודת הוקרה למר יוסי בן חמו מבנק ההשקעות השוויצרי 'אליאנס', שפרש את חסותו על הכינוס.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד