י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

משנכנס אדר ממעטין בנפצים

גופים שונים מכריזים מלחמה בתופעת הנפצים: בבאר-שבע איבד נער בן 15 את אצבעות ידו השמאלית כשהדליק נפצים • 'בחדרי חרדים' מגיש את המדריך המלא: איך לעבור את פורים בשלום

נפצים מסוכנים
נפצים מסוכנים



חג הפורים יצוין רק בעוד קצת פחות שבוע, אך תופעת הנפצים והצעצועים המסוכנים המשווקים לקראתו, כבר גובה מחיר כואב ויקר: נער כבן 15 מבאר-שבע איבד היום (ד') את אצבעות ידו השמאלית, במהלך משחק בנפצים.

חומרת הפציעה מוגדרת "בינונית" ובנוסף לפגיעה הקשה בידו - הוא סובל מפגיעת רסיסים בפניו. ניידת טיפול נמרץ של מד"א פינתה אותו לקבלת טיפול בבית החולים 'סורוקה' בעיר.

אמו של הנער סיפרה לפרמדיקים כי, ככל הנראה, לקח בנה מספר נפצים וחיבר אותם יחד לחבילת נפצים - והציתם.

"חשוב מאוד שהורים ישגיחו על ילדיהם, כדי שלא יקרו אסונות כאלה. זה מקרה שעוד נגמר בצורה טובה. זה היה יכול להיגמר הרבה יותר גרוע. חומרי נפץ יכולים לגרום לנזק בל ישוער", אומרים במד"א.

מנכ"ל מד"א קרא להורים למנוע מילדיהם לרכוש נפצים מסוכנים, שעלולים להסתיים בנכות קשה ולעיתים אף בצורה קשה יותר.

ילד מחופש בפורים. תמונת אילוסטרציהצילום: ילד מחופש בפורים. תמונת אילוסטרציה
ילד מחופש בפורים. תמונת אילוסטרציה


עיריית בני ברק: נלחמים בנפצים


בעיריית בני-ברק החליטו להילחם בתופעת הנפצים, באמצעות מודעות הסברה שיסבירו את הסכנה. בימים האחרונים נפתח גם מבצע נרחב של פקחי העירייה, המשטרה ומשרד התמ"ת, להחרמתם ולמניעת מכירתם של צעצועים מסוכנים, לקראת חג הפורים.

לצורך כך גם פירסמה העירייה מודעה, בחתימת גדולי הרבנים, הקובעים כי מניסיון של שנים עברו וממקומות שונים, הוברר שיש לעשות הכל כדי למנוע את המכירה והשימוש בחומרים המביאים לתקלות גדולות. משום כך, נקראים ההורים והמחנכים שלא להיגרר אחרי תופעות מסוכנות אלו.

בעירייה מציינים, כי בהתאם לחוק-העזר העירוני, אסורים ייצורם או מכירתם של צעצועים מסוכנים, ונגד העוברים על חוק זה ניתן להטיל קנסות כספיים כבדים ביותר, בנוסף להחרמתם של המוצרים.

במבצע שמתקיים בימים אלו, ושימשך ביתר-שאת לקראת חג הפורים, ננקטו צעדים חריפים נגד מוכרי הצעצועים המסוכנים, הוטלו עליהם קנסות כבדים ונגד חלקם נפתחו תיקים פליליים. באחד המקרים אף נעצר אחד המוכרים.

לצורך דיווח על מכירת נפצים וצעצועים מסוכנים הוקם מוקד לקבלת הודעות: 6104427 (משטרה), או "106" – עירייה.

גדולי ישראל התנגדו לעישון בכל תוקףצילום: גדולי ישראל התנגדו לעישון בכל תוקף
גדולי ישראל התנגדו לעישון בכל תוקף


המלחמה בעישון


בנוסף למבצע נגד הנפצים, פנה אגף החינוך של העירייה להורי התלמידים שלא להיגרר לעישון, בהדגישם כי אצל רבים החל עישון הסיגריות בימי הפורים במסווה של שמחה, אך שוב לא עלה בידם להיגמל מכך.

העיתוי למבצע רחב היקף זה של אגף החינוך נקבע דווקא בתקופת חג הפורים ולאחריו, בהם ישנם צעירים שבשל שמחת החג מרשים לעצמם את עישון הסיגריה הראשונה, והם אינם מודעים לכך שסיגריה אחת עלולה לגרור בעקבותיה עישון נוסף, עד לקושי להיגמל מהעישון.

כותרת המבצע היא: "גדולי ישראל נגד העישון" - ובמסגרתו מובאים דברי גדולי ישראל, מהדור הקודם ומדורנו, ובהם החפץ חיים זצוק"ל שכתב כבר לפני שנים רבות, שעישון הסיגריות מזיק לגוף וגם לנשמה בביטול תורה, יש בו הפסד לבריאות, הפסד לממון והפסד למצוות, והמעשן הריהו חובל בעצמו ועובר על "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". החזון איש זצוק"ל קבע, כי עישון הטבק קשה לנשימה ומעבה את מקום הראות, ולכן יש לפרוש מזה.

תחפושות לפורים. תמונת אילוסטרציהצילום: תחפושות לפורים. תמונת אילוסטרציה
תחפושות לפורים. תמונת אילוסטרציה


מד''א: להיזהר מתחפושות דליקות


ארגון מד"א פירסם אף הוא מספר הנחיות לקראת חג הפורים. בין היתר מזהירים מפני אקדחי צעצוע היורים כדורי פלסטיק, שימוש לא זהיר ב"קפצונים" מנייר, אחזקת פיקות וקפצונים בכיסים.

עוד מזהירים במד"א, כי אין לירות "פיקות" ודומיהן בקרבת האוזניים והעיניים. כל סוגי הנפצים עלולים להוות סכנה ממשית אם אינם מופעלים על פי ההוראות.

לגבי שימוש בתחפושות, מזהירים במד"א כי יש להקפיד על שימוש בחומרים שאינם דליקים - ולהימנע מקרבה למקור חום או אש. יש להקפיד כי התחפושת תאפשר לילד להיות נייד ולוודא כי היא לא לוחצת על הגוף. יש לדאוג שהמסיכות שחובשים הילדים יהיו בעלות פתחי אוורור למניעת חנק.

במקרה שבו התחפושת מתלקחת - ממליצים במד"א להשכיב את הנפגע, לגלגלו בחול או בעפר, או לכבות את האש בכמות גדולה של מים, או לכבותה באמצעות שמיכה רטובה. את ראש הנפגע יש להקפיד לא לכסות מחשש לחנק. כמו כן, אין להסיר בגדים חרוכים ואין למרוח משחות שומניות על הכוויות, אלא לקרר את מקום הכוויה במים.

במד"א מזהירים גם מפני סוגי תרסיסים שונים: ספריי לשיער, ספריי שלג ועוד. אין לרסס על הפנים או על הגוף או בקרבת מקור אש, שכן חומרים אלה הינם דליקים ביותר. במקרה של חדירת ספרי שלג לעיניים יש לשטוף בכמות גדולה של מים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד