כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פרה שומרת פסח

כלי התקשורת אוהבים לפרסם טרום פסח את הידיעה הססגונית: "אפילו הפרות יאכלו כשר לפסח" • הרב יוסי שטיינברגר מספר ב'מבט לכשרות' איך זה קורה: ההכנות, ה'תחמיץ', והפיתרון לבעיות העיכול

פרה שומרת פסח



לטורים קודמים:

נסיכה לא מלכותית
יהלומי המטבח
יהלומי יין
קיסר הליקרים
מי יציל את התות-שדה?
משגיח צמוד
כיצד מפרישים תרומות ומעשרות?
עורלה בחקלאות המודרנית
ראש השנה למעשרות
צדיק, כתמר
לאכול טורקי


מעשה בישראל שמכר פרתו לגוי. ששת ימים חרשה - ובשבת רבצה. הכה אותה ואינה זזה. הלך למוכר ואמר לו: טול פרתך. בא הישראלי ולחש באזנה: עכשיו ברשות גוי את - עמדי וחרשי. מיד עמדה וחרשה.

אכן, "פרה שומרת שבת".

חמורו של רבי פינחס בן יאיר לא אכל מהשעורים, כיוון שלא היו מעושרים. בהקשר לכך נאמר: "אם הראשונים...כבני אדם, אנו שקולים כחמורים, אך לא כחמורו של רבי פינחס בן יאיר"...( שבת קי"ב)

שבועיים ימים תאכלנה מצות

כלי התקשורת הכלליים אוהבים לפרסם בכל טרום פסח את הידיעה הססגונית הבאה: "אפילו הפרות יאכלו כשר לפסח".

אך ספק באם מודע מי מהעיתונאים המדווחים על הקיפו של מבצע ענק זה, ועל העובדה כי למעלה מ-110 אלף פרות חולבות ב-800 רפתות, הפרוסות מראש הנקרה ועד הערבה, תחמרנה אף יותר מבני האדם, ותיזהרנה מ"משהו חמץ", שבוע לפני פסח.

וכך אוכלות הפרות כשר לפסח, במשך שבועיים...



המהפכה

עד לפני כשש שנים היו הפרות אוכלות מזון כשר לפסח אף חודש לפני החג, מה שגרם לפרות לבעיות עיכול חמורות, ולירידה בתפוקת החלב (מוכר לנו?...).

מאז כהונת הרב זאב וייטמן כרבה של חברת 'תנובה', בוצעה מהפיכה של ממש בעניין. בכל הרפתות הותקנו מערכות פילטרים דקות ביותר, דרכן מחויבים הרפתנים להעביר ולסנן את החלב בטרם כניסתו למיכל, דבר שמצד אחד מונע חדירת גופים זרים למיכל החלב, ובמילא מאפשר לפרות להמשיך לאכול חמץ עד ימים ספורים לפני הפסח - וחסל סיפור בעיות עיכול...

ההכנות

אם חשבתם שלהאכיל פרות מזון כשר לפסח, קל יותר מאשר להאכיל בני אדם באוכל כשר לפסח, להלן העבודה:

ההכנות יתחילו כבר בראש חודש שבט, עת מבקרים משגיחי הכשרות בנמל אשדוד, כדי לקבל את גרגירי התירס, דורה, או סויה. כל זאת בכדי לוודא כי לא מעורבים בהם שאריות חיטה. ההכנות ממשיכות עם הכשרת מחסני איסום התירס, דרך הכשרת מכונות הגריסה, בהן גורסים במשך השנה אף שעורה וחיטה.

מכאן יעברו המשגיחים למכוני התערובת, בהם מכינים את התערובת עבור הפרות. גם מכונים אלו יש להכשיר ולנקות משאריות חמץ המעובד בהם במהלך כל השנה.

משם ימשיכו המשגיחים אל מרכזי המזון, שם מאוחסנת התערובת לפני העברתה לרפת. ומכאן ימשיכו המשגיחים לרפתות, לוודא את ניקיון האבוסים, לפני תחילת ההזנה במזון הכשר לפסח.


כבישת תחמיץצילום: כבישת תחמיץ
כבישת תחמיץ


חמוצים כשרים לפסח

כמו בני האדם הנהנים מ'חמוצים' כדי לפתוח את התיאבון, גם לפרות יש את החמוצים שלהן - ה"תחמיץ" (תחמיץ חיטה, תירס או סורגום). זהו ירק הנקצר בעודו ירוק, אותו מהדקים באמצעות טרקטורים, כובשים באמצעות קליפות תפוזים, מכסים עם ניילון, ועליהם מניחים צמיגים משומשים.

לאחר כמה חודשים אפילו בן אנוש ייהנה מהריח המזמין, והרי לנו 'תחמיץ אסלי' כשר לפסח, הפותח את תאבון הפרה (למקרה שחלילה אבד לה...).


בור תחמיץצילום: בור תחמיץ
בור תחמיץ


חיטה כשרה לפסח

חיטה?! בפסח?!

אכן עד לפני כמה שנים נזהרו מהזנת הפרות בחיטה בפסח, אלא שאז נצפתה ירידה דרסטית בתפוקת החלב, ובעיות רבות במערכת העיכול של הפרות. עד שעלה הרעיון כי בעצם רק הגרעין הוא המחמיץ, ולא הגבעול.

בירור קצר אצל גדולי ההלכה העלה, כי אכן ניתן להזין את הפרות בגבעול החיטה, לפני תחילת היווצרות הגרעין.

לשם כך, קבוצה נוספת של משגיחי כשרות פושטים על שדות החיטה, כדי לבדוק חלקות בהן החיטה לא החלה להבשיל, ורק אז יאשר המשגיח את קצירת החיטה, שהיא גבעול החיטה לפני היווצרות הגרעין - ואף קודם היווצרות ה'חלב', שממנו מתהווה גרעין החיטה.

בזכות הרעיון של חיטה כשרה לפסח, שעלה כאמור רק בשנים האחרונות, פחתו מאוד בעיות העיכול אצל הפרות ותפוקת החלב אינה פוחתת בימי הפסח.

גם תחמיץ זה ייקצר בליווי צמוד של משגיח, שגם ילווה את המשאית ויוודא כי 'בור התחמיץ' בו מאוחסן התחמיץ, נקי משאריות תחמיץ החמץ של ימות השנה.

עבדים היינו


בבוא יום תחילת ההזנה במזון כשר לפסח, יעברו המשגיחים בכל 800 הרפתות ויוודאו כי כל שיירי החמץ יכוסו, יסומנו וימכרו לגוי כדין.

ובזמן שעם ישראל ינפוש בחול המועד ויתענג על מגוון עצום של מוצרי חלב כשרים לפסח מהדרין, יסובבו המשגיחים ברפתות ובמרכזי המזון, לוודא לבל יאכלו חלילה הפרות חמץ.

הבעיה שתהיה למשגיחי היא עם הפסקה "עבדים היינו", בלשון עבר...


מכון חליבהצילום: מכון חליבה
מכון חליבה


כשר לפסח ערב פסח

גם לאחר שכל השנה מפלטרים; גם לאחר שחודשיים לפני פסח בודקים המשגיחים כל מיכל האם הפילטר מסנן כהוגן; גם לאחר ששבוע לפני פסח מוזנות הפרות במזון כשר לפסח; עם כל זאת, 'ועדת מהדרין' תדרוש לסמן את מוצרי החלב כ"כשר לפסח ערב פסח", כך שגם הנוהגים לרכוש את מאכלי הפסח קודם הפסח, יוכלו לרכוש מוצרי חלב בתוך הפסח, בידיעה ברורה, כי הוא יוצר ונחלב בערב פסח מחלב אשר סונן למהדרין.


הרב יוסי שטיינברגר הוא מומחה לכשרות ומגיש תכנית הכשרות של רדיו 'קול חי'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד