ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

ויוותר יעקב לבדו

אחד הימים הדרמטיים שעברו על העסקונה החרדית - מסתיים בנוק-אאוט. סיעת 'יהדות התורה' משתנה לבלי הכר • שי איזנברג מביא את הקולות, הפרשנויות, וההערכות של המנצחים והמפסידים

שמחת מנצחים. חברי הכנסת גפני ומקלב אצל הגרמי''ל לפקוביץ'
שמחת מנצחים. חברי הכנסת גפני ומקלב אצל הגרמי''ל לפקוביץ'



בחדרו של חבר הכנסת משה גפני בבניין הכנסת נשמעו צהלות שמחה. לנוכחים קשה היה להסתיר את החיוכים הרחבים ואת תחושת הניצחון המתוק. החדר היה מלא ביועצים, עוזרים וכמובן אנשי תקשורת רבים. כולם הרי רוצים להידבק למנצח.

משה גפני אינו רוצה להראות שמחה לאיד, ומסתפק באמירה: "הסיעה קיבלה את ההחלטות. אני שמח על כך, אני חושב שההחלטה משקפת שוויוניות והגינות". אבל בזווית הפה של הפרלמנטר המוכשר, ניתן היה להבחין באי אלו שיירי חיוך של מתאבק בזירה שניצח את יריבו בנוק-אאוט.

אנשי פרוש, מצידם, לא מבינים על מה המהומה הגדולה. שם אומרים: הרי זה היה ברור שנלך עם גפני, בסופו של דבר. לא הבנו מה ההווא אמינא של ליצמן שיתמכו בו אחרי מה שקרה בירושלים. הכל היה ברור מראש, הם מוסיפים ואומרים. הרי אף אחד לא הדיח את ליצמן מתפקיד בכיר. היה כאן משחק של אגו על ועדת הכספים, ובזה לא רצינו לתמוך בו.

המהלך של ישיבת הסיעה, אולי מוכיח את טענתם.

הישיבה החלה ברוגע יחסי. חתימת ההסכם הקואליציוני המוצלח השאיר את כולם מפויסים ונינוחים. ואז זה התחיל: גפני פותח את הישיבה ואומר: הפעם 'דגל התורה' צריכה לקבל את התפקיד הראשון.

ליצמן מגיב: התפקיד שייך ל'אגודת ישראל'.

מאיר פרוש אומר: ל'אגודת ישראל' מגיע את התפקיד הבכיר, וזהו תפקיד השר. אף פעם לא רבים על ועדות, אני חושב שטענת 'דגל התורה' מוצדקת.

ליצמן: מי הורה לך על כך?

פרוש: התייעצתי עם אנשים צדיקים, והפעם לא רק עם הכותל.

בשלב הזה עוזב יעקב ליצמן את הישיבה.

לאחר עזיבתו של ליצמן, משארו בחדר ארבעה חברי כנסת. מזכיר הסיעה, אמיתי שולמן, נקרא לערוך פרוטוקול. בפרוטוקול נכתב, כי חלוקת התפקידים תתבצע בין חברי הכנסת הנוכחים בחדר. כך מקבל גפני את הכספים, פרוש את החינוך, מקלב את פניות הציבור (לחצי קדנציה), ומוזס זכה בבריאות מן ההפקר. (בפרוטוקול נכתב, כי באם ח"כ יעקב ליצמן ירצה את הבריאות - יאלץ מוזס לתת לו את התפקיד).

לאחר ההחלטה, לא ממתין גפני רגע מיותר, וממהר אל בית הגרי"ש אלישיב ברחוב חנן 10, על מנת לבשר לו את הבשורה. ההודעה להגרי"ש נועדה לקבע את ההחלטה, ולהכריז עליה בשער בת רבים.

חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב, שנכנסו לבית הגרי"ש, זכו לברכה חמה, והגרי"ש הביע סיפוק מהתוצאות.

משם נוסעים חברי הכנסת לבני ברק - לבית הגראי"ל שטיינמן ברחוב חזון איש 5, על מנת לבשר לו על התוצאות המיוחלות.

לאחר מכן הולכים חברי הכנסת לגרמי"ל לפקוביץ' ומקבלים גם את ברכתו.

גפניצילום: גפני
גפני


בגור - הלם מוחלט

בגור, עדיין לא מדברים. הלם מוחלט.

יש המנסים לטעון שההחלטה לא קבילה,מכיוון שההחלטות על התפקידים ב'אגודת ישראל', צריכות להתקבל ב'ועדת השמונה', וזה לא נוגע להצבעות הסיעה. כיוון שכך, ההחלטות שהתקבלו בטלות ומבוטלות.

ה'בוגד' הגדול, מבחינתם, הוא ח"כ מנחם אליעזר מוזס. בגור חשבו שמוזס הוא חלק בלתי נפרד מהם, והיום קיבלו תוצאה הפוכה לחלוטין. גם בשעות אלו נעשים מאמצים לברר עם החלטתו של מוזס, עמדה בקנה אחד עם הוראתו של הגר"י הגר.

פרשן פוליטי בכיר, אומר לאתר 'בחדרי חרדים', כי לא מן הנמנע שליצמן יחליט לקחת את הוועדה לפניות הציבור, מה שיגרום לכך שמקלב יקבל את תיק הבריאות, ומוזס יישאר בלי כלום.

בין כך ובין כך, בסביבת ליצמן שוקלים את צעדיהם הבאים. בחסידות גור הרכיבו משלחת אל הגרי"ש אלישיב, בראשות הרב יצחק גולדקנופף. עדיין לא ידוע מה יאמרו חברי המשלחת, וכיצד בכוונתם לפעול.


הנקמה הוגשה קרה

ח"כ מאיר פרוש חוגג היום את יומו הגדול.

משפט עממי אומר: "הנקמה מוגשת כשהיא קרה". פרוש יכול לסכם לעצמו בסיפוק את הסיבוב מול גור. ההפסד בירושלים היה אכן צורב. אבל, לשמחתו, את האחריות לכישלון לקחו על עצמם חסידי גור (למרות שבמבחן התוצאה לא בטוח שהם הגורמים להפסד).

בעקבות כך נפתח עיתון 'המבשר', והיום הוא מתמנה לסגן שר החינוך, תוך שהוא משאיר את יריבו ללא תפקיד. מאיר פרוש עצמו סירב להתראיין היום. הוא אומר שביום כזה הדיבורים מיותרים. עכשיו לא מדברים, עכשיו מחייכים. המשימה הושלמה. הנקמה קרה ואפילו קפואה.

בסביבתו הקרובה אומרים: "אין ספק שניצחנו. אין צורך אפילו להסביר את הצעדים שלנו. הציבור דרש זאת. מקווים שמשרד החינוך ייתן מרחב פעולה לעזור לציבור החרדי. בכל מקרה זה לא לפני החג, יש בעיות של פרוצדורה. הצוות יגובש בימים הקרובים".

לא פודל של אף אחד

את המקום הראשון, ללא ספק, תופס ביום הדרמטי הזה חבר הכנסת החדש, מנחם אליעזר מוזס.

אמרו עליו שהוא לא יהיה פודל של גור, ושהוא עצמאי לחלוטין. אבל אף אחד לא האמין. כולם האמינו שברגע האמת הוא יצביע יחד עם ליצמן, ויחד יחסמו את פרוש.

אבל הוא הפתיע, הפתיע בגדול.

הוא החליט שלא להתערב במחלוקת על ועדת הכספים. לטענתו, על פי הוראת רבותיו. ההחלטה הזאת הותירה את ליצמן לא רק מפסיד, אלא גם מושפל.

ההדחה עברה בקולות של כל חברי הסיעה.

הסיטואציה שעמד בה, הביאה אותו לזכיה מן ההפקר. יכול להיווצר מצב שהוא יקבל את משרד הבריאות. מוזס גייס לטובתו את היארצייט של ה'אמרי חיים', באומרו: התפילות התקבלו ביום היארצייט של ה'אמרי חיים'.

אולי זה קצת ציני לגייס את ה'אמרי חיים' למאבק פוליטי, אבל קשה שלא להיתקף בשיכרון חושים לנוכח הניצחון הגדול. אין ספק שמוזס הפך לסדין אדום עבור אנשי 'הסיעה המרכזית', רק ימים יגידו האם החלטתו המפתיעה, תשתלם לו בסופו של דבר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 56 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד