י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

יעקב הולך בדרכו

בסיעה המרכזית יצאו מההלם, והחלו לבחון את החלופות לועדת הכספים. ח"כ יעקב ליצמן נפגש עם ביבי ויוגב בנושא. וגם: סיכום היום הסוער בחסידות ויזניץ' וההחלטות המפתיעות שהתקבלו • סיכום מיוחד

יעקב ליצמן. סגן שר?
יעקב ליצמן. סגן שר?

אין ספק שהימים הללו ירשמו בדפי ההיסטוריה של הפוליטיקה החרדית. ההתרחשויות הבלתי צפויות, ה'דילים' המפתיעים, והצרחת הקודקודים ב'יהדות התורה, אינם דברים שקוראים כל יום.

האנשים שהסתובבו אתמול עם חיוכים מאוזן לאוזן, הסתובבו היום עם קמטי דאגה שנראו היטב גם לאלו שאינם מיומנים בחוכמת הפרצוף. דווקא אלו שהסתובבו אתמול כהלומי רעם, התאוששו היום וקמו לתחיה מחדש. הגוראים אינם רגילים לחטוף מכות, אך מתברר שלהתאושש ממכה קשה הם יודעים גם יודעים.

קשה ואולי מיותר להביא כאן את כל ההתרחשויות של היום הזה. אך בכדי לעשות סדר, ישנו צורך לחזור ליום האתמול. בשעות הצהריים יצא חבר הכנסת יעקב ליצמן ממשכן הכנסת, כשהוא הלום רעם. הוא נסע לאדמו"ר מגור לשאול בעצתו, ויצא מחוזק. הוא ניסה לאמוד את ממדי הנזק. הראשון שבו נדרש לטפל היה ח"כ מנחם אליעזר מוזס, שלא עמד לעזרתו בשעת צרה. ואם לא די בכך, מוזס לא הצטער במיוחד על השלל שנפל בחלקו.

הסיעה המרכזית זעמה. הם הולכים שנים ארוכות עם חסידות ויזניץ', ופתאום הם מקבלים מכה מתחת לחגורה, זה היה לא נעים. בשיחות עם בכירים בחסידות, הובהר לסיעה המרכזית כי חסידות ויזניץ' תומכת בליצמן. לטענתם, חבר הכנסת מוזס תמך תומך ויתמוך ביעקב ליצמן. ואם תשאלו: מה קרה בהצבעה?, התירוץ פשוט: לא הייתה הצבעה. לו הייתה, מוזס היה מצטרף לליצמן.

שמענו תירוצים טובים מאלו, אבל גורמים בויזניץ' לא ששו ככל הנראה מהתנהלות הח"כ החדש, המגלה עצמאות יתר. לגור הובהר, כי המהלך לא היה על דעתם, ובהודעה רשמית באתר 'בחדרי חרדים', ולאחר מכן בעיתון 'המודיע', נתנו לדבר ביטוי פומבי.

מתברר, שעצמאותו של מוזס מצאה חן בעיני אי אלו מהחסידות. בישיבה מיוחדת של הוועדה המדינית, הרוחות סערו. יש שטענו שיש להשתחרר מהחברות עם הסיעה המרכזית ולקחת את תיק הבריאות. לעומתם צידדו רבים בהמשך הקשר עם המרכזית, גם בתמורה לפיצול 'אגודת ישראל'. לאחר ישיבה סוערת, סוכם כי נציגי הוועדה ישבו עם הסיעה המרכזית ויחליטו מה לעשות.

במהלך הישיבה נכנס לחדר הגר"י הגר, ושמע את טענות הצדדים. לאחר הישיבה הודיע הגר"י כי הוא רוצה להכניס בסוד הענינים את הטוען הרבני הרב מרדכי שטרן על מנת שישמע את הצדדים ויביע אף הוא את דעתו בענין. בשעות הצהריים הגיעו הרבנים חנוך זיברט ויוסף קופרברג לביתו של הגר"י הגר על מנת להשמיע בפניו את העוול שנעשה להם.

בשעות אחר הצהריים התכנסו נציגי הועדה ביניהם חברי הכנסת בהווה ובעבר מוזס והלפרט לישיבה עם הסיעה המרכזית. בישיבה המיוחדת הובהר לסיעה המרכזית כי, חסידות ויזניץ' רואה חשיבות עליונה בקשר עם חסידות גור. אך בשום פנים ואופן לא תצטרף למהלך של פילוג ב'אגודת ישראל'. בכדי להשלים את המהלך הודיע חסידות ויזניץ' כי היא מוותרת על משרד הבריאות. מוזס צוטט כמי שאומר, שהוא בטוח שליצמן ייקח בסופו של דבר את התפקיד, ועל כן אין טעם לפצל את הסיעה.

בגור הבינו כי הקרב הוכרע. היא לא יכולה לפצל את 'אגודת ישראל', והחלו לבדוק את החלופות. לעזרתו של ליצמן הגיעו מכתבי הרופאים הנזעמים, שקראו לביב לשים שר במשרד הבריאות, ולא סגן שר ללא סמכות ביצועית. יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר יורם בלשר, שיגר מכתב מחאה חריף אל נתניהו ובו תבע למנות שר בריאות במשרה מלאה. לדברי בלשר, לא ייתכן שמערכת הבריאות תקופח ולא יהיה שר שיופקד עליה וימנה עם שרי הממשלה. "טובת הרפואה הציבורית דורשת למנות שר בריאות במשרה מלאה". המאבק המר לא מותיר ברירה בידי בנימין נתניהו, וככל הנראה יוציא את התפקיד מידי 'יהדות התורה' ויעביר אותה לשר מהליכוד, ככל הנראה יוסי פלד.

בתמורה לויתור, יביא בנימין נתניהו ל'יהדות התורה' פיצוי מוסכם. וכבר בשעות הערב המוקדמות נסע יעקב ליצמן ללשכת ראש הממשלה, ונפגש עם אורי יוגב ובנימין נתניהו, שם דנו על הפיצוי שתקבל 'יהדות התורה' בתמורה למשרד הבריאות.

ליצמן חזר לזירה, והוא חזר בכדי להישאר. בסיעה המרכזית עומלים בשעות אלו, אל נוסחה שתוכל להחזיר את ליצמן למרכז הכובד. כידוע, האדמו"ר אוסר על אחריות מיניסטריאלית. כידוע, בתפקיד סגן שר שמעליו שר אין אחריות מיניסטריאלית. האם ליצמן ייקח תפקיד סגן שר במשרד ממשלתי בכיר?. מוקדם מלהעריך.

אך מסתבר, שעדיין לא שמענו את המילה האחרונה. והמילה האחרונה כידוע, מענינת מכולם.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד