י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"לא יחבטו בנו עם העקרונות שלנו"

הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר הוועדה למען השבת, ל'בחדרי חרדים': "קלרמן ימונה למנכ"ל 'שפע שוק'? החרם על הרשת עלה שלב" • "אף שר לא היה מחליף את תפקידו בראשות ועדה" • ראיון מיוחד

הרב יצחק גולדקנופף. "לא מכיר את מרגלית"
הרב יצחק גולדקנופף. "לא מכיר את מרגלית"

שיחה עם הרב יצחק גולדקנופף, בימים כתיקונם, היא מרתקת. האיש מלא וגדוש. בשיחה הוא משלב סיפורים, מעשיות, והנהגות של גדולי ישראל, שאת בתיהם הוא מרבה לפקוד.

אולם שיחה עמו בימים טרופים אלו מעניינת שבעתיים. חסידות גור ידעה ימים יפים מאלו. שכן, הרחוב לא מספט אותם יתר על המידה, בתקופה האחרונה. את הביטוי לכך קיבלה 'הסיעה המרכזית' באי מינוי של יעקב ליצמן לתפקיד יו"ר ועדת הכספים. ההצהרות לפיהם, לא ייקח שום תפקיד מלבד ועדת הכספים, התנפצו אל סלעי המציאות. ואם לא די בכך, המאבק ב'שפע שוק', שגולדקנופף מייצג, ידע גם הוא ימים יפים יותר. חלוקת התווי קניה, בשווי מיליוני שקלים, שחילקה רשת 'שפע שוק' לאברכים במצוקה, מוססה כמעט לחלוטין את החרם המתוקשר על הרשת.

אכן, ימים קשים.

בחרנו לפתוח את השיחה דווקא על המאבק ברשת 'שפע שוק'.

• ישראל קלרמן, כך מדווח, ימונה למנכ"ל רשת 'שפע שוק', מהלך שקיבל את אישורו של הגרי"ש אלישיב. האם אין בזה הכרזה על סיומו של החרם?

"חד משמעית לא. מיד כשהתפרסמו השמועות על אישור הגרי"ש למינוי המנכ"ל, קיבלתי טלפון מבית הגרי"ש, שביקש ממני להבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, כי לא חל שינוי בעמדת הגרי"ש, ואפילו ישנה עלית מדרגה.

"ביקשו ממני להודיע שאין לקנות ברשת בשום פנים. התחננתי לאנשים שהתקשרו: תעזבו אותי. מה אני צריך את זה? והם אמרו לי: אם אתה המזכיר של ועדת השבת, אתה חייב להודיע את זה. אם לא - לא תהיה המזכיר. ולכן הוצאתי הודעה שאין לקנות ב'שפע' בשום אופן".

• יש הרגשה שהחרם נובע מאינטרסים. בפעם שעברה היה את מכירת 'אלף' על הפרק, והיום מקימים אותם אנשים רשת חדשה, ושוב חוזר החרם ביתר שאת. איך אפשר להסביר את זה לציבור?

"אני לא צריך להסביר לציבור. אני נהנה מאמון מלא של גדולי ישראל ולא בכדי. הם יודעים שמה שהם אומרים לי להעביר, אני מעביר במלא הדיוק. גם אם לפעמים זה לא נח לי. כל השליחויות שאני עושה, נעשות במדויק. ולכן, גם היום שקיבלתי הוראה להעביר את דברי הגרי"ש לציבור, עשיתי זאת. הטענה שהחרם נובע מאינטרסים פשוט מגוחכת. אני מכיר את מרגלית או שולם פישר? מעולם לא דיברתי איתם, זה טענות של אלו שרוצים להחטיא את הרבים".

• אמר לי גורם ברשת 'שפע שוק' שהם עשו מאמצים עילאיים על מנת להגיע להסכם, והם הסכימו להתחייב על סגירת הסניפים בהדרגתיות. למה דחיתם את זה?

"זה נכון. היו מגעים לאורך כל הדרך. אבל הם לא הסכימו להתפשר. בשנה האחרונה הם פתחו עוד עשרה סניפים בשבת. ויסמן אמר בתוכנית לענייני כלכלה שהוא לא יסגור סניפים בשבת. יש לי את זה מוקלט. אז איך אפשר להתקדם ככה? אני לא ראיתי רצינות מצידם. היינו יכולים לפתור כל בעיה משפטית. הצענו את מיטב העורכי דין, ולא נענינו. הרי גם עם אל על הצלחנו להגיע להבנות. אבל זה רק כשיש רצון טוב".

• חסידות גור נמצאת בשעה קשה. איך הגעתם למצב הזה? איך הפסדתם את ועדת הכספים?

"ראשית, אני לא רואה את זה כהפסד. תשאל כל שר אפילו לענייני מיעוטים, אם הוא מסכים להחליף את התפקיד תמורת ועדת הכספים. לא יהיה אחד שיגיד לך שכן. תפקיד של שר הוא הרבה יותר מכובד. אנחנו משלמים את המחיר על זה שמאיר פרוש לא נבחר לראשות העיר ירושלים, אפילו שהפרש הקולות מראה, שהוא הפסיד לא בגלל חסידות גור. אבל אני חושב שבסופו של יום לא הפסדנו".

• איך חל המהפך? הרי ליצמן הודיע שלא ייקח שום תפקיד מלבד ועדת הכספים, איך פתאום הכל השתנה?

"ידוע בשם ה'חפץ חיים', שאנחנו מחויבים לעשות לעצמנו תקנות וסייגים, יתר על מה שכתוב בתורה. ישנם הרבה דוגמאות בהם אנחנו עושים סייגים גם על דברים שלא כתובים. מה שקרה כאן, שבאו אנשים וניצלו את העקרונות שלנו שאנחנו לא לוקחים שר, וחבטו בנו עם העקרונות שאנחנו שמנו לעצמנו. את זה אנחנו לא נאפשר. לא לזה נועדו הסייגים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד