ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

בדיקת דם תמנע את סרטן העור

מחקר חדש מגלה: הסיכון לחלות בסרטן מסוג מלנומה הוא גם גנטי, בעיקר בקרב יהודים אשכנזים. החדשות הטובות: ניתן לגלות באמצעות בדיקת דם פשוטה מי נמצא בקבוצת הסיכון

תמונת אילוסטרציה
תמונת אילוסטרציה


מחקר חדש עשוי לעצור את התופעה של סרטן העור ולעזור לאנשים שנמצאים בקבוצות סיכון, לאתר את הסכנה ולהימנע ממנה. כל מה שצריך זו טיפת דם אחת.

לפי העיתון מעריב, בפרויקט משותף לישראל, לצרפת ולארצות הברית הומצאה בדיקה גנטית חדשה, המאפשרת לזהות אנשים בסיכון לסרטן העור. הבדיקה המבוצעת בנטילת דגימת דם פשוטה מאתרת אנשים בסיכון גבוה פי ‭2.6‬ לחלות בסרטן העור, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. בעתיד מקווים החוקרים כי היא תשנה את שיטות ההתגוננות מפני אחד מסוגי הסרטן הקטלניים בישראל.

סרטן העור נגרם מחשיפה לקרני השמש, אך מחקרים מהשנים האחרונות כבר מייחסים לגנטיקה כעשרה אחוזים מהסיבות להתפתחות המחלה הממארת. המוטציה הגנטית שזוהתה במחקר אובחנה בעיקר ביהודים אשכנזים.

נכון לעכשיו, אבחון המוטציה הגנטית מתאפשר בבדיקה ניסיונית בלבד, שאיננה כלולה בסל הבריאות ואיננה מבוצעת באורח שגרתי בקופות החולים ובבתי החולים.

בשנים האחרנות נרשמה בארץ עלייה באבחון סרטן העור מסוג מלנומה בישראל. משנת 2000 חלה עליה של 36 אחוז במספר החולים, וב־30 השנים האחרונות חלה עלייה של פי שלושה בשכיחות המחלה. העלייה בתחלואה יוחסה בשנים האחרונות ל"אמבטיות השמש" שהיו אופנתיות בארץ לפני כ-30 שנה, אולם בחודשים האחרונים מייחסים אותה במשרד הבריאות להזדקנות האוכלוסייה הישראלית.

בשנת 2006 אובחנו בסרטן מלנומה של העור 20 גברים לכל מאה אלף ישראלים, ו־15 אלף נשים לכל מאה אלף במגזר היהודי, ושיעורים נמוכים בהרבה במגזר הערבי (אחד עד שני חולים למאה אלף‭.(‬ רוב הישראלים עם סרטן העור שורדים את המחלה ‭78)‬ אחוז‭.(‬

על פי האגודה למלחמה בסרטן, צעדי המניעה כוללים הימנעות מחשיפה לשמש בשעות היום; כיסוי הגוף בלבוש מלא וחבישת כובע; הרכבת משקפי שמש; מריחת העור שנותר גלוי לשמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה במספר 15 ומעלה; ואבחון נקודות חן ושומות חשודות עם גודל או צורה משתנים.

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד