י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

"הממשלה נכשלה בהגדלת תעסוקת החרדים"

לפי הדו"ח השנתי של בנק ישראל, שיעור התעסוקה של הגברים החרדים הוא 32% בלבד. בקרב החרדיות חל גידול בשיעור התעסוקה בשנים האחרונות, וכיום הוא יותר מ-50%

ממשיכים ללמוד תורה. אברכים בדרך לכולל. צילום: מנח זרקא
ממשיכים ללמוד תורה. אברכים בדרך לכולל. צילום: מנח זרקא

הממשלה הצליחה להגדיל את שיעור ההשתתפות בתעסוקה, אולם נכשלה בעידוד ההצטרפות למעגל התעסוקה במגזר החרדי, הערבי וכן בקרב עובדים חסרי השכלה. כך עולה מהדו"ח השנתי של בנק ישראל, שיפורסם במלואו בימים הקרובים.

מן הפרק העוסק בשוק העבודה, שכבר פרסם הבנק, עולה כי כבר בשנת 2007 עמדה הממשלה ביעד שקבעה לעצמה לשנת 2010 – הגדלת שיעור התעסוקה של גברים ונשים בגילאים 25-64 (ללא חרדים וערבים) לשיעור של 71.7%.

יחד עם זאת, הדו"ח קובע כי שיעור התעסוקה בקרב גברים חרדים לא עלה מאז שנקבעו יעדי הממשלה, אלא שמר על יציבות, מעט מעל 32%. בקרב נשים חרדיות חל גידול בשיעור התעסוקה בשנים האחרונות, וכיום הוא יותר מ-50%.

בבנק ישראל מבהירים כי שיעור התעסוקה הכללי היה גבוה יותר אילולא היה גדל חלקן היחסי באוכלוסייה של קבוצות בעלות זיקה חלשה לשוק העבודה, קרי המגזר החרדי והערבי. אי לכך, נדרשת מעורבות ממשלתית דרמטית במגזרים אלו, על מנת לצמצם את הפער משיעור התעסוקה בשאר המגזרים.

עוד מציין הדו"ח כי בקרב בעלי השכלה תיכונית ומטה עומד שיעור התעסוקה על 34% בלבד, רמה נמוכה באופן משמעותי מהממוצע במדינות ה-OECD. אי לכך קובע בנק ישראל כי "לשם העלאת שיעור התעסוקה במשק יש לפעול לשילובם של מיעוטי ההשכלה בשוק העבודה".

שיעור התעסוקה מוגדר כאחוז המועסקים מתוך כלל האוכלוסייה בגילי העבודה. באופן דומה ניתן להגדיר שיעורי תעסוקה של קבוצות אוכלוסייה בחלוקה על פי הגיל, המגדר או רמת ההשכלה.

שיעור התעסוקה מבטא את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ואת שיעור האבטלה גם יחד. עקב המבנה ההטרוגני של האוכלוסייה בישראל ושיעורי השתתפות נמוכים במגזר החרדי והערבי ובקרב בעלי השכלה נמוכה, שיעור התעסוקה בישראל נמוך במידה משמעותית מאשר במדינות המפותחות.

במטרה לצמצם את הפער בין ישראל למדינות OECD קבעה האג'נדה הכלכלית-חברתית לשנים 2010-2008 יעד של הגדלת שיעור התעסוקה של גילאי העבודה העיקריים – בני 64-25 – ל-71.7 אחוזים בשנת 2010.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד