י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פרסטר נגד בורסלינו: תובע 5 מיליון ש"ח

ברנדולינו ובורסלינו נלחמים ראש בראש על הראש החרדי: עשרות שנים שיווקה חברת פרסטר את כובעיה של בורסלינו, כעת היצרן החרדי תובע 5 מיליון שקל מענקית הכובעים האיטלקית

צילום: col
צילום: col


"אני נותן לאנשים על הראש, זה המקצוע שלי", התבדח יצחק מאיר פרסטר, בעודו עורך על השולחן את הדגמים החדשים שלו. המנכ"ל של "פרסטר כובעי איכות עולמיים בע"מ" נזכר אתמול בגעגוע בימים שבהם הניחו אבותיו - מייסדי העסק שהוקם עוד בוורשה ב-1912 ועלה לירושלים - מגבעות על ראשיהם של דוד בן גוריון, יצחק בן צבי, שז"ר ומנחם בגין. כעת, כשמגבעות וכובעי לבד הם נחלתם הבלעדית כמעט של גברים חרדים, פרסטר מונה בגאווה שמות רבנים ואדמו"רים חשובים שחובשים מדור לדור את תוצרתו.

אבל פרסטר מנסה כעת לתת על הראש גם לענקית הכובעים האיטלקית בורסלינו, שמלבד היותה מותג יוקרה, המחפה כבר 152 שנה ראשי נוכרים בכל רחבי תבל; ומלבד היותה חברה שנעשה עליה סרט קלאסי בכיכובם של אלן דלון וז'אן פול בלמונדו - היא מנסה להיות השחקנית החזקה ביותר בשוק היהודי-חרדי בישראל ובעולם. כחלק מסכסוך משפטי ממושך הגישה השבוע חברת פרסטר כתב תביעה נגד בורסלינו, לבית המשפט המחוזי בתל אביב,בו היא תובעת ממנה חמישה מיליון שקלים.

על הסיכסוך מדווח יאיר אטינגר בעיתון 'הארץ'.

עשרות שנים שיווקה חברת פרסטר את כובעיה של בורסלינו, בצד כובעים פופולרים שהיא עצמה מייצרת לציבור החרדי, העונים לשם "ברנדולינו". לפני כמה שנים פרץ סכסוך בין שתי החברות, עד שהאיטלקית חדלה לשווק את תוצרתה באמצעות מתווכים ישראלים בשוק החרדי. לפני כשנה פתחה בורסלינו חנות יוקרתית משלה בירושלים, ובאחרונה פתחה סניף שני בבני ברק. הסכסוך בין שתי החברות הוליד תביעות הדדיות על אי עמידה בהתחייבויות, נזקים כספיים ועוד כהנה וכהנה סעיפים.

כתב התביעה גדוש פרטים משעממים למדי, אך הוא מספק הצצה לתחרות הפרועה על ראשו של הבחור והאברך החרדי, תחרות המגלגלת עשרות מיליוני דולרים בשנה. "הואיל והכובע מהווה אלמנט לבוש בסיסי וחשוב מאין כמותו אצל הציבור החרדי, הרי שציבור זה מייחס חשיבות רבה ביותר לא רק לאיכותו של הכובע שהוא חובש, אלא גם לניואנסים הקלים ביותר בעיצובו ומראהו", כתבו עורכי הדין של פרסטר, גדעון שפק וטל הברי.

אבל מדוע בכלל בוחרים החרדים לחבוש כובעים שנדמה שנלקחו מרומן רוסי עתיק? התשובה החרדית לקוחה ממדרש "במדבר רבה", המספר שאבותינו נגאלו ממצרים בזכות שלושה דברים - שאחד מהם הוא "שלא שינו את לבושם". לא מן הנמנע שהגרדרובה השתנתה במקצת מימי פרעה ועד ימי הצאר, אך מסיבה כלשהי השעון התאפס אי שם סביב משמרתו של הרוסי. ללבוש החרדי, מכל מקום, ובכלל זה לעשרות דגמי הכובעים והשטריימלים, יש בכל חסידות וחוג משמעויות סמליות ורוחניות, וגם סיבות היסטוריות מרתקות.

אבל בשנים האחרונות, וגם בזמן זה ממש, החרדים משנים את לבושם. תצלומים ישנים יעידו, למשל, שרק לפני שנות דור היו בציבור החרדי כובעים ומגבעות בשלל צבעים, גם בהירים. אך בשלב מסוים, כדברי פרסטר, "כולנו הפכנו לשחורים, אני לא יודע למה". גם כעת מתחוללים שינויים, אבל הם בלתי נראים כמעט: מילימטר לרוחב השוליים, שינוי במבנה הקונוס, עוד ברק לסרט בהיקף, חידוד הקימור בירכתיים, מרקם שונה של הלבד. בין הדקויות הללו משתרע עולם שלם של אופנות ומגמות, שבו ניטשת התחרות הפרועה בין ברנדולינו לבורסלינו, ראש בראש.

התחרות התחממה באחרונה, לקראת פסח, במודעות ענק בעיתונות החרדית ועל לוחות המודעות. האיטלקית הבטיחה "דגמים ועיצובים חדשים לחג", עם הסלוגן "בורסלינו, יש כבוד". ברון כובעים, המתחרה הישראלית של פרסטר, הבטיחה מותגים מיובאים אחרים עם הסיסמה "בראש של כולם". החברות עובדות במרץ גם בישיבות ובכוללים החרדיים: הן מחלקות תווי שי ותלושי הנחה, ובכל אביב נשלף שפן שיווקי אחר. בורסלינו, למשל, שלחה לקראת פסח האחרון עיתונאים חרדים למפעליה באיטליה, לחזות בתהליך הייצור המסובך של כובעי היוקרה. "הרבה אנשים שואלים למה הכובעים שלנו כל כך יקרים", סיפר זכיין בורסלינו בישראל, מנדי בסטומסקי. "אחרי הביקור, העיתונאים שאלו איך יכול להיות שהכובעים שלנו כל כך זולים".

פרסטר מייצר ומוכר כובעים מעשרות דגמים, לחסידים ולליטאים, כובעי לבד יוקרתיים וגם כובעים פשוטים מצמר רחלים. "אני היצרן היחידי בעולם היהודי, כל היתר הם סוחרי כובעים", הוא אומר. בורסלינו לעומתו מתמקדת רק בסחורה יוקרתית, ומייצרת רק את המגבעות השחורות המכונות "קנייטש" (ביידיש: כפל, כנראה על שם הזווית בחזית), הנחבשות על ראשי שלושה מגזרים חרדיים גדולים: הליטאים, הספרדים והחב"דניקים.

אתמול, בחנות של בורסלינו בירושלים, גיחך המוכר כששאלנו על פרסטר וברנדולינו. "עם כל הכבוד", אמר, "אנחנו לא רואים אותם בתור מתחרים".

קישורים:
מקור: הארץ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד