ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

זמן כביסה

גם אם הצלחתם להתגבר על מצבור הכביסה של החג, חילופי העונות בארון הבגדים לא יאפשרו לכם להשבית את מכונת הכביסה. יצאנו לתור אחר עצות מועילות וחזרנו עם מדריך מעודכן לכביסה טובה

זמן כביסה



אחת השאלות המטרידות כל קניין חדש של מכונת כביסה היא השאלה מה להעדיף: מכונה עם פתח עליון, שיתרונה הברור נובע מכך שאין צורך להתכופף בכל פעם (תנועה המכבידה על חוליות הגב הנשחקות עם השנים), או אולי מכונה עם פתח קדמי שיתרונה הגדול הוא בכך שניתן להעמיד עליה מייבש. לדברי המומחים אליהם פנינו אין עדיפות כלשהי למכונת כביסה עם פתח עליון על פני מכונה עם פתח קדמי, או להיפך. פרט לעניין הנוחות צריך לקחת בחשבון את המגבלה של מכונות כביסה בעלות פתח עליון, מבחינה זו שלא ניתן למקם על גבן מייבש כביסה.

אם תהיתם מה משמעות דירוג הכביסה המסומן באותיות הלועזיות A ו-B הרי שכל מכשירי החשמל מדורגים היום בשלוש קטגוריות. במכונות כביסה הדירוג מתייחס לאיכות הכביסה, איכות הסחיטה וניצול האנרגיה כאשר הציון הגבוה הוא A והנמוך הוא B.

האם יש עדיפות לסוג חומר הניקוי (אבקה או נוזל) מבחינת השמירה על המכונה?

מבחינת הכיבוס במכונה אין העדפה מסוימת לשימוש באבקה או בנוזל כביסה. העניין הוא בנוחות השימוש בלבד. גם מהירות הסחיטה אינה קובעת את איכות המכונה והיא מתייחסת לסחיטה בלבד.
לעומת זאת, תוכלו לחסוך בחשמל ובמים כל עוד מקפידים למלא את קיבולת המכונה בהתאם להוראות המצוינות בחוברת ההדרכה.

כך, למשל, אם תשתמשו בכביסה רגילה בתכניות ללא שלב טרום כביסה, תוכלו לחסוך בהוצאות כיוון שתוכניות אלה מצריכות פחות מים ופחות חומרי כביסה. לכביסה רגילה מומלץ להשתמש בתכניות חסכונית בטמפרטורה נמוכה. אפשר להשתמש באבקת כביסה הכוללת חומרי הלבנה רק כאשר הבגדים מוכתמים בכתמים הניתנים להלבנה. יעילות ההלבנה גבוהה במיוחד בטמפרטורות גבוהות ובינוניות. במרככי כביסה מומלץ להשתמש רק כאשר יש צורך בכך, כלומר: באריגים סינתטיים או באריגים מעורבים. לגבי שאר האריגים ייבוש הכביסה גורם לריכוכה ללא צורך במרככים.

ככלל חשוב לדעת כי תהליך הכביסה מורכב מרצף של גורמים המשפיעים על טיבה והוא מושפע מסוג הפריטים המכובסים, מחומרי הניקוי שבהם משתמשים, מטיב המים, סביבת איחסון הבגדים וסוג הייבוש.

• הפריטים המכובסים – שימו לב לסוג הפריט וטיבו המאפשרים לכם לבחור בתכנית הכביסה המתאימה ביותר. סיכות, ווים ורוכסנים בבגדים עלולים לפגוע בכבסים אחרים בזמן סיבובם במכונה. מומלץ לרוקן את כיסי הבגדים לפני הכביסה ולוודא שאין פריטים חלודים בבגדים. פריט חלוד עלול להזיק לכביסה כולה וגם לגרום לנזק בלתי הפיך למכונה. פריטי כביסה קטנים כבסו בשקית רשת סגורה.

• חומרי ניקוי – משך אחסון החומרים חשוב לשמירה על פעילותו הכימית של החומר. חומרים שפג תוקפם עלולים להכתים את הכביסה ולגרום לריחות לא נעימים. מרכך עלול להכתים את הכביסה כתוצאה ממפגשו עם סוג האריג וטמפרטורת הכביסה.

• מים – לטיבם נודעת השפעה רבה על הכביסה ועל צנרת המכונה. חשוב להשתמש בחומר המונע אבנית כדי למנוע היווצרות אבן על גוף החימום ועל הצנרת.

• סוג הייבוש – כביסה המתייבשת בשמש ישירה לאורך זמן תתבלה במהירות גבוהה יותר מפריט שייתלה בצל. חוט פלסטיק פרוס של חבל כביסה יכול להזיק לאריג עדין. ייבוש כביסה במייבש מצריך התחשבות מיוחדת בסוג האריג. ישנם אריגים העלולים לספוג כתמים באופן בלתי הפיך (מבדי כותנה הודית, למשל), אם ייובשו בו זמנית.

• אחסון הפריטים בארונות – וודאו שבארון אין נעצים או מסמרים העלולים לפגוע בבד ולגרום לקרעים או לחלודה. מומלץ להימנע מאחסון בגדים בסלסילות קש. אחסון בסביבה יבשה מונעת היווצרות עובש וריחות לא נעימים.

שומרים על מכונת הכביסה

• התקינו מסנן מיקרוני למניעת כניסת מים חלודים למכונה.

• שמרו על צינורות אספקת המים שלא יהיו מכופפים או לחוצים.

• נקו את המכונה ניקוי חיצוני משיירי סבון ומרככים. שאריות אלה מכילות חומרים חריפים המיועדים לשימוש פנימי של המכונה, אך מזיקות לאמייל החיצוני שלה.

• נקו את המכונה ניקוי חיצוני רק במים ומטלית רכה. חומרים לניקוי רהיטים וכו' אינם מיועדים לניקוי מכונת כביסה.

• שמרו על חומרי הניקיון רק במגירה המיועדת לכך. אחסון חומרים אלה בחוץ עלול לפגום בציפוי המכונה.

• למניעת עובש וכתמים – נקו את מגירת חומרי הכביסה ואת אטם דלת המכונה משאריות מים וסבון.

• זכרו כי הצטברות של סבונים בתא הסבון או באטם הדלת עלולה לגרום לעובש ופטריות העלולים להכתים את הבגדים.

• לאחר הכביסה – השאירו את דלת המכונה פתוחה לשם אוורור וייבוש.

האם אפשר לכבס נעלי ספורט במכונת כביסה?


שאלת השאלות של כל אמא אינה זוכה לתשובה חד משמעית. משווקי מכונות הכביסה טוענים שנעלי בד וגומי אפשר לכבס במכונה בתכנית המתאימה להן.

משווקי נעלי הספורט מסתייגים מעמדה זו וטוענים כי אין לכבס במכונת כביסה את כל סוגי נעלי הספורט מכיוון שבד הנעל עלול להיהרס גם בטמפרטורה נמוכה. מגע קל של מים יכול להרוס נעליים מעור הפוך ולכן מומלץ לנקותן באבקה מיוחדת הניתנת לרכישה בחנויות נעליים.

נעלי ספורט מעור מומלץ לנקות במטלית לחה לאחר אוורורן.

שימו לב לתווית

למרות שמרבית ההורים אוהבים לגזור את תוויות הבגדים כדי למנוע אי נוחות וגירוי הנגרמים ממגע התווית עם עור התינוק, כדאי לזכור שהתוויות נועדו להעביר מידע חשוב ומלא הכולל לא רק את מידת הבגד (במקרה שתרצו להעבירו לאחר שימוש לילד נוסף), אלא גם הנחיות ברורות וחשובות המתייחסות לאופן כיבוסו.

במה עדיפות אבקות הכביסה הטבעיות על הרגילות?

הנה פתרון מומלץ וחילופי לאבקות הכביסה הרגילות למקרים של אסטמה או גירויי עור או פשוט לשמירה על איכות הסביבה:

אבקות הכביסה הרגילות מבוססות על תוצרי נפט הקרויים 'פטרו כימיקלים' ומצויים במגע יומיומי עמנו במוצרי פלסטיק, דלקים, בשמים ועוד. חומרים אלה זרים לכימיה של הטבע ועלולים לפגוע בבריאות האדם. חלק מאבקות הכביסה הרגילות מכילות מבהירים אופטיים הנצמדים לבד ומסיטים את קרני האור כדי להעניק לבד אשליה של לובן, ובדרך זו הם גורמים לכביסה להיראות לבנה יותר.

חומרים אלה נקשרים לעור ועלולים לגרות אותו, לעכב ריפוי פצעים ולהפריע למנגנון קרישת הדם. לא פלא שתופעות של אלרגיה, אסטמה והיחלשות המערכת החיסונית בקרב ילדים מקושרות בשנים האחרונות יותר ויותר להתגברות השימוש בפטרו כימיקלים. שאריות הפטרו כימיקלים המצויות בחומרי הניקוי נצמדות לבגדים ולמצעים וכאשר גופנו בא עמן במגע הן מעלות את הסיכון לתופעות שהוזכרו וגורמות לנזק מצטבר.

בשנים האחרונות הופיעו בשוק אבקות כביסה ידידותיות שאינן משתמשות ברכיבים הנצמדים לאריגים או בריחות סינתטיים ומאפשרות להשיג בגדים נקיים מכימיקלים תוך הפחתת הסיכוי לאלרגיה, לגירויי עור ולנזק בריאותי הכרוך בהם. ניתן גם להשיג בארץ את אגוזי הכביסה הנודעים מהרי ההימליה שהנם אגוזים מיוחדים וטבעיים בעלי כושר ניקוי טבעי גבוה.

פורסם בעיתון 'בקהילה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד