כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

הבן רוצה דירה במודיעין עילית? תשכחו מזה

כאילו לא די למודיעין עילית במצוקת הדיור הקיימת, החליט השבוע בג"צ: שטח של 1,100 יח"ד יועבר לערבים. כל בניה נוספת בעיר תזדקק לאישור ממשלתי מיוחד. מתווך בעיר: "אין דירות"

הבן רוצה דירה במודיעין עילית? תשכחו מזה



תחילתו של הסיפור לפני שנה ומחצה, עת התיישב הבג"צ על המדוכה בתיק ערביי בלעין נגד 'מתנחלי' מודיעין עילית. יש שיאמרו כי תחילתו של הסיפור ביום בו נקנו האדמות לעיר, תמורת טבין ותקילין,

בשנים הראשונות לקיומה של העיר ספגו 'השכנים' את העסק, ניסו להתעלם מנוכחותם של התושבים החרדים, כמעט מתחת לאפם, ואף ניסו להפיק מכך תועלת בדמות מציאת מקומות עבודה בעיר המתפתחת והולכת.

אלא שהתפחותה המסיבית הפכה לה לרועץ, והשכנים החלו לקלוט כי מה שהחל כבניה לא רצינית הפך לפיל מאיים. אנשי 'שלום עכשיו' נקראו לנצח על המקהלה החדשה, והפגנות ימי שישי הסוערות הפכו לחלק מהמפה הפוליטית של השנים האחרונות.

נגד שכונת חפציבה, נגד גדר ההפרדה, נגד הפקעת אדמות, ונגד כל מה שזז בדשא הירוק של השכן.

לפני כשנה ומחצה קיבל בג"צ באופן חלקי את טענות הערבים. לדבריהם, נבנתה גדר ההפרדה על קרקעות שהופקעו מאדמותיהם, תוך סיפוחם של 2,000 דונמים אל שטח ישראל, שטח שיועד לצורך 'הרחבת ההתנחלות' בשכונה נוספת - מתתיהו מזרח.

שופטי בג"צ דרשו מגורמי הבטחון לשרטט מחדש את גדר ההפרדה באזור בילעין, מה שנתן את האות לפתיחת מרוץ הלחצים מול כל אוזן ממשלתית קשבת.

אך לשווא.

בתחילת השבוע הגיש משרד הבטחון את התוואי החדש, ועל פיו יוחזרו לערביי בלעין 750 דונמים מתוך ה-2,000 שהופקעו מהם, לטענתם. ניסיונות ההסבר של קברניטי העיר בדבר התשלום המלא שניתן עבור הקרקעות נפל על אוזניים בלתי קשובות, ושכונת מתיתיהו מזרח הפכה לחלום היסטורי על 1,100 יחידות דיור, חלום שאין כל סיכוי לממשו.

וזה עדיין לא הכל


אם עד היום היו אישורי הבנייה הפרטיים ניתנים די בקלות, הרי שהחלטת הבג"צ האחרונה מסמלת, כך נראה, את סיומו של חופש הפעולה הזה. החל מהשבוע, תהפוך כל בקשה לאישור בניה למעין חומר נפץ מדיני, שיש לנטרלו בזהירות.

ככה זה כשאנשי 'שלום עכשיו' מתצפתים מן העבר השני, עוקבים בשנאה אחר כל מסמר או לבנה במה שהם רואים כהתנחלות חרדית.

שיחה קצרה עם איש התיווך המקומי צבי גולובנצ'יק מעלה תמונה עגומה למדי. "אין דירות", הוא אומר.

• ובכל זאת, לא סגרת את המשרד.

"מפעם לפעם נמכרת דירה. אנשים מבקשים לשפר דיור, יש שעוברים למקום אחר. אבל בגדול, יש מחסור עצום בדירות. מפעם לפעם מדברים על קבוצת רכישה כזו או אחרת, אבל בינתיים נראה שכל ההתארגנויות הללו נתקלות בקשיים, ויקח הרבה מאוד זמן, אם בכלל, עד שנראה כאן התחלות בניה רציניות".

• העובדה שגדר ההפרדה תעבור ליד בתי האנשים בשכונות השונות, תשפיע להערכתך על המחירים?

"לא חושב. צריך לזכור שגם פאתי שכונת ברכפלד סמוכה מאוד לגדר ההפרדה, ובכל זאת הדירות שם מבוקשות מאוד. יש גדר הפרדה מסודרת המקיפה את שכונות חפציבה, נאות הפסגה וברכפלד, ואנשים לא חוששים. אם נסתכל על כמות האירועים שהייתה בירושלים נמצא שפה, ברוך ה', המצב הבטחוני מאוד רגוע".

• המחירים יעלו, בשל מחסור בדירות?

"כבר כיום יש עליה במחירים. אם לפני שנה מכרתי דירת 3 חדרים במחיר של 600,000 שקל וחשבו שזהו הקצה העליון של המחירים, היום קונים גם ב-670,000. אבל אני לא חושב שזה יעלה מעבר לקו עליון זה, כי בכל זאת כאן לא ירושלים או בני ברק".


אז אולי המחיר, על הנייר, יישאר אותו מחיר. השאלה היא האם מאחורי הנייר תעמוד גם דירה אקטואלית למכירה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד