י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

דגל ישראל במקדש תורת ישראל

גם השנה, כמו ב-61 השנים האחרונות, תלו בישיבת פוניבז' את דגל ישראל בחזית הישיבה. אלא שהשנה, מחשש שיהיו בחורים שיורידו את הדגל, הוקף דגל ישראל בחוטי תיל

חוטי התיל מסביב לדגל ישראל
חוטי התיל מסביב לדגל ישראל

כבר 61 שנים מתנוסס דגל ישראל בחזית ישיבת פוניבז' ביום העצמאות, וכל אותן שנים, מידי שנה, מעורר העניין מחלוקות אידיאולגיות.

עד לפני מספר שנים היה זה ר' נתן טייץ, מהנהלת הישיבה, שהיה עולה לתלות את הדגל. כחלק מהמסורת גם היו מתייצבים בשעות הצהריים של יום העצמאות קבוצה של כ-15 איש, מ"קנאי" ירושלים, שהיו מגיעים לבושי שק, כדי להפגין מול הישיבה. אחד מהם היה נואם כחצי שעה ברמקול נייד ואחר-כך היו שבים לביתם. היו גם מספר תלמידים, מתלמידי מהישיבה, יוצאי בתים של "קנאים", שביום העצמאות לא למדו בבניין הישיבה.

כך מידי שנה בשנה.

המחלוקת סביב הדגל סיפקה אנקדוטה מעניינת: בישיבת 'באר יעקב' התעוררה מחלוקת בעניין מסוים בהנהלת הישיבה, ומספר תלמידים החלו לבחוש בפרשה. ראש הישיבה, הגרמ"ש שפירא זצ"ל, נעמד בבית המדרש, ודיבר על האיסור של התלמידים להתערב במחלוקות.

כדוגמה בחר להביא את המחלוקת סביב הדגל בפוניבז'. הגרמ"ש, שהיה ידוע כמי שדבק בשיטת רבו מבריסק זצ"ל, אמר: "יש סיבות עצומות להתנגד לדגל המדינה המתנוסס מעל גבי ישיבה, אבל כיוון שהרב מפוניבז' החליט שכך צריך לעשות - הרי שבישיבה שלו כך צריך לעשות, ומי שמתנגד לזה, יכול לעזוב את הישיבה ולא לפעול נגד זה. לתלמידים אסור להם להתערב".

ישיבת פוניבזצילום: ישיבת פוניבז
ישיבת פוניבז' ובראשה הדגל



אך כנראה שהזמנים השתנו - והתלמידים מתערבים.

עקב חשש שיהיו תלמידים 'קנאים' שיחליטו לעשות מעשה וינסו להוריד את הדגל, החליטה השנה הנהלת הישיבה, לראשונה, למתוח חוטי תיל סביב הדגל, על מנת למנוע זאת.

ישיבת פוניבז' ידועה בכך שאינה משנה מאומה ממה שקבע בזמנו מייסד הישיבה, הרב מפוניבז', הגאון רבי יוסף שלמה כהנמן זצ"ל. הכל נשאר אותו דבר בדיוק, ולמרות ההינתקות של הציבור החרדי במדינה מהציונות, ממשיכים בישיבה לדבוק במנהג תלית הדגל.

אגב, בדגל שנתלה השנה ישנו מגן דוד רק מצד אחד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד