י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מיין שטיבלע בעלז

לאחר מאבק של שנים על השליטה בבית הכנסת הגדול בחיפה, הגיעה היום ההכרעה: המשטרה, בגיבוי משפטי, העבירה את בית הכנסת לחסידות בעלזא למורת רוחם של חסידי גור • פרסום ראשון

האדמו"ר מבעלזא
האדמו"ר מבעלזא

מזה מספר שנים שבית הכנסת הגדול בחיפה עומד שומם. זקני חיפה עדיין זוכרים לבית הכנסת חסד נעורים ואת הזמנים בהם פקדו את בית הכנסת מאות מתפללים, אולם בשנים האחרונות התקבצו בבית הכנסת רק מניין מצומצם של אנשים, ובימות החול קוששו המתפללים עוברי אורח מזדמנים, על מנת שאלו ישלימו מניין. לעיתים בהצלחה ולעיתים שלא בהצלחה.

רבה של חיפה, שכאב את העזובה בבית הכנסת המפואר, הציע לפני מספר שנים למתפללים המשתייכים לחב"ד שיבואו לבית הכנסת ויפריחו את השממה. האחרונים נענו לבקשה, והחלו לפקוד את בית הכנסת. אך לאחר תקופת החגים, בהם היה בית הכנסת מלא מפה אל פה, קיבלו המתפללים הודעה שעליהם לעזוב את המקום.

בשנתיים האחרונות חלו מספר שינויים במבנה. משרדי המועצה הדתית הועברו למקום, ומתפללים מחסידות בעלזא, שהתפללו עד לאותה תקופה בשטח בחלקו העליון של בית הכנסת, החליטו לקבוע עובדה ולרדת לחלקו התחתון של בית הכנסת, שהינו מרווח פי כמה.

לאחר שעברו לשטח התחתון, החליטו גם בחסידות גור להיכנס לשטח. נדמה שכולם גילו לפתע את הבניין הגדול, והחל מאבק קשה בין שתי החסידויות. במין פשרה בלתי מוסברת, עזבו שתי הקבוצות את בית הכנסת, והשאירו אותו שומם.

אך בחודשים האחרונים, החליטו בבעלזא לחזור אל בית הכנסת, מה שגרר תגובה אוטומטית של חסידות גור - שחזרו גם הם. המאבקים התחדשו ביתר שאת.

גם בין חברי העמותה המנהלת את בית הכנסת התפתח מאבק. חלקם צידדו במתן אפשרות לציבור החרדי לקיים תפילות במקום, וחלק אחר מחברי העמותה התנגדו לכך בכל תוקף. ההתנגדות הובילה לפניה למהנדס העיר שיסגור את את בית הכנסת. העותרים טענו שהמבנה מיושן, והכניסה אליו מסוכנת.

ואכן בית הכנסת נסגר בשבת, אך למרות הסגירה הצליחו מספר חסידי בעלזא להיכנס אל המבנה ולקיים בו מניין מצומצם. בחסידות גור לא שתקו, ושלחו את צעירי החסידות לקבוע עובדות בשטח. ואכן, אלו העבירו למתחם בית הכנסת ציוד רב, והחלו ללמוד במקום בימות החול.

בשבוע שעבר, עירבו חסידי בעלזא את המשטרה. לטענתם, למבנה של בית הכנסת יש ערך נוסטלגי רב: האדמו"ר מבעלזא התפלל במקום עוד לפני 60 שנה, והם רואים בבית הכנסת נכס של החסידות.

המשטרה קיבלה את דעתם, והיום (ה') חלה תפנית מפתיעה: עמדת החסידות קיבלה אישור משפטי - והחל משבת זו יעבור המקום לידי חסידות בעלזא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד