ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024

גזירות תשס"ט: קיצוצים בקיצבאות ובמענקים

האוצר מתכנן קיצוצים בתקציב על חשבון קשישים, נכים, עניים, מובטלים, ניצולי שואה ועולים • קיצוץ של 10 אחוזים בקצבאות הילדים, יצומצמו מענקי הלידה • בש"ס מאיימים: "יהיה משבר פוליטי"

לא יתנו לגזירות לעבור. אלי ישי ואריאל אטיאס
לא יתנו לגזירות לעבור. אלי ישי ואריאל אטיאס

השנתיים הקרובות יהיו קשות יותר עבור האוכלוסיות החלשות - קשישים, חולים, נכים, עניים, מובטלים, ניצולי שואה ועולים. כך עולה מתוכנית הגזרות שהפיץ משרד האוצר אתמול (ד) בין שרי הממשלה.

לפי התוכנית, עליה מדווח 'מעריב', קצבותיהם יופקאו או יצומצמו בתקציב המדינה הדו-שנתי ל-2009-‭.2010‬ מדובר בתוכנית לקיצוץ של 14 מיליארד שקל בשנת 2010 ובקיצוץ רוחבי בגובה מיליארדי שקלים בשנה הנוכחית.

אולם כבר עתה ברור כי התוכנית, שתובא בשבוע הבא לאישור הממשלה, צפויה להיתקל בהתנגדות עזה מכל עבר. בש"ס כבר הגיבו: "אנחנו רואים בכך הפרה של ההסכמים הקואליציוניים"‭.

גזרות חדשות אלה מצטרפות לגזרות שכבר נמצאות ב'חוק ההסדרים',‬ שאף הן צפויות להיתקל בהתנגדות עזה בממשלה ובהסתדרות. הממשלה תחל לדון בחוק ההסדרים ביום ראשון הקרוב, ותצביע ביום שלישי על כל הגזרות והקיצוצים בישיבה מכרעת שתימשך אל תוך הלילה.

התוכנית שהועברה אמש לשרים כוללת סעיפים רבים שכל אחד מהם הוא פגיעה כואבת באוכלוסיות גדולות, רובן חלשות. בין היתר, מדובר בקיצוץ של עשרה אחוזים בקצבאות הילדים, מה שיביא לחיסכון של 550 מיליון שקל. הקפאת סכומי הקצבאות והתגמולים עד סוף 2010 תחסוך 390 מיליון שקל נוספים.

מדובר גם בהקפאה של סכומי הבטחת ההכנסה וכן של הקצבאות לנכים, למשפחות שכולות, לנכי רדיפות הנאצים ולנפגעי גזזת ופוליו. יצומצמו גם מענקי הלידה, דבר שיחסוך 410 מיליון שקל. הגבלת מענק הפטירה לשאירים תחסוך 70 מיליון שקל.

סעיף חשוב ביותר נוגע למשבר הכלכלי וביטויו הקשה ביותר - הזינוק באבטלה. האוצר מתכוון לצמצם את הזכאות לדמי אבטלה ל-45 יום לצעירים עד גיל ‭,35‬ ל-60 יום למבוגרים עד גיל 45 ול-90 יום מובטלים עד גיל פרישה. לאחר מכן יחוייבו המובטלים לקבל כל עבודה שמקומה עד 80 ק"מ מביתם, לעומת 60 ק"מ כיום.

חרב הקיצוצים לא תפסח גם על אוכלוסיית העולים. האוצר מתכוון לבטל את הפטור ממסים לעולים ממדינות מצוקה (עד ‭6,000‬ שקל‭,(‬ ואת הפטור ממסי קניה ומכסים על כלל העולים.

מזכאי הלוואות משרד השיכון יקוצצו 280 מיליון שקל. תקציב משרד ראש הממשלה יקוצץ אף הוא ויירד ב-120 מיליון שקל. בתוכנית גם צמצום נרחב במגזר הציבורי.

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד