י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פיתוח ישראלי שנלחם בזיקנה: קרן אמריקאית תשקיע כמיליון דולר

פרופ' אסתר פריאל וחוקרים נוספים יצרו חומרים כימיים חדשים שבאמצעותם ניתן להיאבק בהצלחה במחלות ניווניות של מערכת העצבים ובמחלות אחרות הקשורות לזיקנה • אחד החומרים מיועד להילחם במחלת ה-ALS

קשישים. צילום אילוסטרציה
קשישים. צילום אילוסטרציה



ב.ג.נגב טכנולוגיות, חברת המסחור של אוניברסיטת בן גוריון חתמה על הסכם פיתוח ורישיון עם קרן השקעות אמריקאית פרטית, אשר תשקיע מעל מיליון דולר בשנתיים הקרובות בהרחבת המחקר לפיתוח תרופות למאבק במחלות ניווניות, בראשותה של פרופ' אסתר פריאל מהמחלקה לאימונולוגיה ומיקרוביולוגיה.

פרופ' פריאל בשיתוף עם עמיתיה למחקר, ד"ר אביב גזית (לשעבר מהאוניברסיטה העברית) ופרופ' שמעון סלוין (ראש מכון לתרפיה גנטית בתל אביב) יצרו חומרים כימיים חדשים שבאמצעותם ניתן להיאבק בהצלחה במחלות ניווניות של מערכת העצבים ובמחלות אחרות הקשורות לזקנה. חומרים חדשים אלו מעלים את הביטוי של חלבון חשוב בשם טלומראז בתאי אדם, כולל בתאי גזע ובעכברים. אנזים הטלומראז קשור להארכת חיים והגנה מפני נזקים ובשנת 2009 קיבלו המדענים אליזאבט בלקבורן, קרול גריידר וג'ק שוסטק את פרס נובל לרפואה על גילויו.

"אחד החומרים" מפרטת פרופ' פריאל "יכול להגיע למח ולעמוד השדרה, ולהעלות את ביטוי חלבון הטלומראז בתאי המח ובעמוד השדרה" . אנחנו מראים שבהזרקת חומר זה לעכברים המפתחים את מחלת ה- ALS (מחלה חשוכת-מרפא, המתבטאת בניוון של העצבים המוטוריים וניוון שרירים), אנו מצליחים להאט את התפתחות המחלה ומאריכים את חייהם של העכברים".

תוצאות מחקר ה- ALS שבו השתתפו גם הסטודנטים לדוקטורט ארז איתן ואילון תיכון התפרסם בימים אלה בעיתון היוקרתי EMBO Molecular Medicine.

"מדובר בפריצת דרך מדעית, מאחר שלחומרים אלה יש פוטנציאל רב לא רק בהתמודדות במחלות ניוון של מערכת העצבים, אלא גם במחלות אחרות הקשורות לזקנה", מדגישה פרופ' פריאל העומדת בראש בית הספר למדעי המעבדה הרפואית באוניברסיטת בן גוריון.
עצבים זקנה פיתוח פריאל ניוון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד