כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ישורת אחרונה ב'קדימה' • הניצים מדברים • פרויקט מיוחד

לצד הקרב על ראשות המפלגה, כולם מאוחדים נגד החרדים בחוק טל • ח"כ נחמן שי, תומך בציפי לבני, וח"כ מאיר שטרית התומך במופז בראיונות

פריימריז ב'קדימה'. צילום ארכיון
פריימריז ב'קדימה'. צילום ארכיון



אווירת הקרב הנושבת ב'קדימה', הופכת בימים האחרונים ללהבה בוערת.

שני הצדדים מפשילים שרוולים ונכונים לעשות כל מאמץ כדי להביס את הצד השני.

עד כה מדובר בשלושה מועמדים הרצים לראשות המפלגה: ציפי לבני, שאול מופז ואבי דיכטר, אך יש גם המעריכים כי דיכטר יסיר את מועמדותו רגע לפני הרגע האחרון ויצטרף אל עגלתו של מופז.

שאלת מיליון הדולר היא לאיזה מהשניים, לבני או מופז, ישנם הסיכויים הטובים ביותר. קשה לדעת. כל צד מציג נתונים המעידים כי הוא ההולך לנצח. בשטח, כך נראה, למופז יש יתרון, אך במחנה לבני מסרבים לקבל אמירה זו כמובנת מאליה ומתווכחים 'עם נתונים ביד'.

שאלה נוספת המטרידה את הפרשנים הפוליטיים היא: מה יקרה ביום שאחרי. מה תעשה לבני אם ינצח מופז - ולהיפך. בשיחה בלתי פורמלית עם אחד מחברי הכנסת התומכים בלבני העריך בפני כי במקרה שבו ינצח מופז, תפרוש לבני מקדימה ותצא לדרך חדשה. להערכתו, היא תצרף אל מפלגתה את יאיר לפיד, שבהליכתו לבד אין לו סיכויים רבים לנצח בגדול, תעניק לו הבטחה לשר בכיר בממשלה שתרכיב, אם תרכיב, ותצא למערכת בחירות שבסופה היא תזכה במספר מרשים של מנדטים שיאפשרו לה להקים ממשלה.

במחנה מופז דוחים בבוז אפשרות שכזו ועומדים על כך שהם המנצחים.

ומה במקרה שלא? ובכן, כאן מתפצלות הדעות. בעוד שיש מי שטוענים כי מופז יחבור לליכוד, בין אם ינצח ובין אם ייאלץ לפרוש מקדימה יחד עם תומכיו, יש המתעקשים על כך שהדבר לא יקרה.

בית לא עוזבים? נו, באמת. מופזצילום: בית לא עוזבים? נו, באמת. מופז
בית לא עוזבים? נו, באמת. מופז


"מי שבוחר מופז, מצביע לנתניהו"

אתמול, במהלך דברים שנשא ח"כ ישראל חסון - מתומכי מופז, העריך כי מופז יציע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שותפות בממשלה כדי לנהל יחד את המדינה. "הקואליציה הנוכחית לא לוקחת אותנו לשום מקום", אמר. מאוחר יותר 'טשטש' את דבריו באמרו כי התכוון להצטרפות לאחר הניצחון בבחירות הכלליות, לא בפריימריז.

התגובות לא איחרו לבוא. "מי שבוחר במופז – מצביע לנתניהו", הגיבו במחנה לבני. ומופז, מיהר לשלול את אמיתות הדברים. "תקשיבו טוב: אני לא אכנס לממשלה של ביבי. לא היום, לא מחר ולא אחרי שאעמוד בראשות קדימה ב-28 במרץ. זו ממשלה רעה, כושלת ואטומה וקדימה בראשותי תחליף אותה בבחירות הבאות. מספיק ברור?", כתב בעמוד הפייסבוק שלו.

שלא באופן רשמי, הגיבו מקורבי לבני בגיחוך לתגובתו של מופז. כן עוזב, לא עוזב, מי מאמין למה שהוא אומר? – הם תוהים, וממהרים להזכיר את אירועי 2005 במהלכם הבהיר שר הביטחון דאז, שאול מופז, חזור והבהר כי "בית לא עוזבים", כי בדעתו להתמודד על ראשות הליכוד, וכי אין בדעתו בשום פנים ואופן לעזוב את המפלגה. רק כמה ימים חלפו מאז אמר זאת עד שהתייצב כחלק ממפלגת 'קדימה' בראשותו של אריאל שרון.

זמן קצר קודם לפרישתו עוד נפגש עם פעילים בסיור בשוק התקווה. הוא סיפר להם כי סירב להיענות להצעתו של שרון להיות מספר 2 ברשימת קדימה. "שרון הציע לי להיות סגן ראש הממשלה ושר הביטחון - עמדתי במבחן הכי קשה", אמר להם, אבל שב והדגיש בפניהם את מחויבותו לליכוד. "אם נתניהו ייבחר, חברים יעזבו ואנחנו נתרסק. אני האלטרנטיבה. בית לא עוזבים".

על 'קדימה' היו לו רק דברים רעים לומר. "היום, קשה לדעת מה זאת תנועת 'קדימה', חלק מהליכוד הולך לתנועה הזאת, ומגיעים לשם דליה איציק, חיים רמון, שמעון פרס. הם נותנים את התווית של אוסלו לתנועה הזאת, ואני נגד תוכנית אוסלו. אני חושב שהיא עשתה נזקים גדולים למדינת ישראל. לדעתי אין למפלגה אופק מדיני ויכולת להישאר במרכז המפה בישראל".

"יש לי עצה לציפי לבני. כשבאים אלייך אנשי שאול מופז בדרישה שתתחייבי להישאר במפלגה גם תחת שלטונו, תגידי להם שאת מסכימה בהחלט לומר ש"בית לא עוזבים". הם כבר יבינו ויפסיקו לבלבל לך את המוח", כתב העיתונאי מתי גולן בגלובס לפני מספר שבועות, כשהוא מתכוון לאירוע 'ההוא'.

בין לבין, הם מנסים למצוא פתרונות כאלו ואחרים לסוגייה הלוהטת של חוק טל. פתרונות אולי אין בכוחם להביא, אבל הצעות בהחלט כן. כל התבטאות בנושא היא שקולה ומדודה, ולוקחת בחשבון את קהל היעד כמובן.

מופז, שהרבה בתחילה להתבטא נגד החרדים "הפרזיטים", החל להשמיע קולות מינוריים הרבה יותר ואף הגן על החרדים בדיון האחרון בנושא בוועדה. אסור להביא לקרע בעם, הדגיש. חבל שלא הבהיר זאת קודם לכן, ובכל זאת לעיתים טוב מאוחר מאף פעם לא. במחנה לבני נשמעים קולות תקיפים הרבה יותר, הגם שגם אצלה יש קבוצה מרשימה של מתפקדים חרדים.

מה בין חוק טל לפריימריז

השבוע, בכנסת, ערכתי שני ראיונות עם שני פוליטיקאים, שניהם מקדימה. האחד, נחמן שי, ממחנה לבני. השני, מאיר שטרית, ממחנה מופז.



• ח"כ נחמן שי, ממחנה לבני - צריך להדגיש, אתם ערב פריימריז וגם שקועים עמוק בנושא חוק טל.

"'בין הפריימריז לבין חוק טל', כך החיים שלנו מתנהלים בימים. וכל אחד מהנושאים האלו חשוב ביותר".

• כשאתה עוסק בנושא חוק טל, אתה חושב איך זה ישפיע על הפריימריז?

"לא, ממש לא", הוא מדגיש ומזכיר כי ההצעה עברה הבשלה של כמעט חודשיים וכשהעלה אותה, עדיין לא חשבו על הפריימריז. "אנחנו חייבים להגיע לשוויון בחברה הישראלית כי זו הדרך היחידה לחיות בו במדינה הזו. שאנשים לא ירגישו דפוקים או פראיירים וכשיסתכלו סביבם לא ירצו למלא את המטלות המוטלות עליהם כי מישהו אחר אינו מבצע זאת. חוק טל יש בו הרבה יותר ממה שחושבים ואני מקווה שגם בפתרון שיימצא, וחייב להימצא פתרון, יהיה הרבה יותר".

מטרת הפתרון, כפי שהוא רואה זאת, היא לשלב את החרדים בשירות המדינה מבלי שיצטרכו לוותר "אפילו על קצה קצהו של יוד בכל הנוגע לאמונתם הדתית, לדרכי הפולחן ולכל דרך שבה הם מכבדים את אמונתם".

"אין ברירה, חייבים לעבוד"

• שאלת מיליון הדולר היא איך עושים את זה...

"עושים את זה כשמחפשים דרך לשירות צבאי, ובלית ברירה שירות לאומי או אזרחי אבל אני לא מביא את זה באותו הקשר, כך שתיפתח בפניהם גם הדרך לתעסוקה ולהשתלבות מלאה".

• אתה מדבר על גיל 18?

"יכול להיות. אני מדבר על כך שבגיל 18 הם יתייצבו בלשכת הגיוס והצבא יחליט באיזה דרך הם תורמים. אז יתכן שהתרומה תידחה בשנתיים, אני לא אומר שכולם יתייצבו יחד. אבל אנחנו מדברים על מאגר של עשרות אלפי בחורים שהיום מבלים, נגיד זאת אחרת, עושים את זמנם בישיבות ובאיזה שהוא שלב יצטרכו לעשות דברים אחרים. אני לא רוצה שיפסיקו ללמוד, הם יכולים ללמוד עד גיל 18 ויכולים ללמוד גם אחרי השירות".

• איך זה הולך ביחד? נניח שבא בחור בן 18 ואומר 'אני רוצה ללמוד'?

"יתכן שתהיה דחיית שירות מסוימת אבל לא פטור.

• גם היום דוחים משנה לשנה...

"דוחים, אבל זה מצטבר לכמויות, וגם בלי סוף כי הם רוצים ללמוד שנתיים, שלוש. אולי נשווה את זה ללימודים אוניברסיטאיים. מה אני רוצה בסוף? אני רוצה את הקבוצה של החרדים בחברה הישראלית, קבוצה שצומחת במהירות, אני רוצה שתשתווה לחברה הכללית כולל ברמת החיים. אני חושב שמשפחה שבה ילדים גדלים במצוקה, שבה אין להם תנאי חיים ששווים לאלו שיש לנכדים שלי, שלפעמים הבית קר, המזון לא זמין – הם לא יודו בזה כי אני יודע שיש גם אושר במשפחות האלו וכך הם אומרים".

• הם רואים בזה ערך עליון!

"ערך עליון הוא לגדל ילדים וזה בסדר, אבל זה לא בסדר לגדל ילדים בבית קטן בו אין להם מקום להתפתח.

• ואיפה ההורים שלנו גידלו אותנו? והסבים והסבתות שלנו? והילדים לא היו מאושרים פחות...
"יכול להיות, אבל העולם השתנה, ואי אפשר לגדל 7-8 ילדים בדירה בת שלושה חודשים או אפילו ארבעה. העולם השתנה!".

• מה אתה אומר לאדם שאומר לך 'אני מאושר ככה', 'ילדי מאושרים ככה', 'זה ערך עליון עבורנו'?

"אני חושב שזה בגלל שהוא לא נחשף לדברים אחרים והוא חושב שזה תמצית העניין. אבל אם הוא יבין שעבודה תאפשר לו רמת חיים יותר גבוהה, שזה יאפשר לו לתת לילדים ולמשפחה שלו יותר ואני יודע שמשפחה היא ערך עליון אצל האנשים האלו, החל בצעצוע וכלה בבגד, אולי גם אוכל באיכות גבוהה יותר כי האנשים האלו משלמים מחיר באיכות האוכל או בקיצור: הם יגדלו יותר בריאים, הם יאריכו לחיות...".

• ואיך אתה עושה את זה? אתה משכנע אותו עם קמפיינים בעיתונות?

"לא, אני משכנע אותו בזה שאני אומר לו שאם תסיים את לימודך באיזה שהוא שלב, מיצית את התחום, אתה יכול להמשיך כמו בבית הכנסת שאני הולך אליו בשבת, ב12 באות הנשים, ב-4 שיעורים וכו'. אז נהדר, יום שלם שאנשים מקדישים ללימודים. בבקשה, שימשיכו ללמוד גם בימי שבת וגם בימי חול. יחד עם זה הם חייבים לעבוד והחברה כולה תלויה בכוחות היצרניים שבה. אם אנשים לא מייצרים גם לא יהיה ממה לתת להם. בעוד 40 או 60 שנה לא יהיה מספיק בקופת המדינה כדי לשלם לאנשים האלו".

"צריך להצטרף למנהיג"

• אתה נערך לפריימריז? אתה מודע לשמועות על חוסר סיכוייה של ציפי לבני לקחת את המפלגה?

"לא, אנחנו לא יודעים. אנחנו רואים סקרים אופטימיים שלא צריכים להרגיע אותנו אלא חייבים להמשיך לעבוד. אין לי מושג איך כל זה יסתיים, אני בהחלט מודאג ממה יקרה ביום שאחרי ואיך נמשיך לעבוד יחד".

• מה אתה באופן אישי תעשה? נניח ששאול מופז מנצח, ונניח שהשמועות נכונות והוא הולך לחבור לנתניהו ולהוציא את החרדים החוצה.

לא, הוא פוסל על הסף את האפשרות הזו. "לא, ממש לא, אני חושב שתהיינה בחירות בהן קדימה תתמודד מול הליכוד ונראה מה תהיה התוצאה".

• אתה מיד תחבור לשאול מופז, כלומר תביע הסכמה לכהן כח"כ במפלגתו?

"א. אראה מה תהיה התוצאה"...

• טוב, ברור שאם לבני נבחרת, אתה מסודר...

"ב. אני חושב שאם יבחר מנהיג צריך להצטרף אליו. אלא אם כן יהיו דברים שירתיעו אותי. איך תיראה קדימה? מה יהיה בה? שינויים בעקרונות. יכול להיות שקדימה תשתנה, תהיה ליכוד 2, ואז זה לא יתאים לי".

• אגב, נחמן, לא יעזור כלום, כשרואים אותך במסדרונות קוראים לך 'המרגיע הלאומי' של מלחמת המפרץ. הילדים שלי זוכרים אותך ככה, ככה אני זוכרת אותך. אתה מודע לזה?

"בהחלט. זה הכול מהקב"ה".

• אם אתה אומר את זה.

"אני ככה מרגיש"...

לב כואב. מאיר שטרית. צילום ארכיוןצילום: לב כואב. מאיר שטרית. צילום ארכיון
לב כואב. מאיר שטרית. צילום ארכיון


"אין היגיון לרוץ פעם נוספת"

עם מאיר שטרית, ממחנה מופז, היה הויכוח לוהט הרבה יותר.

היה זה זמן קצר לאחר שהודיע על פרישתו מהמרוץ לראשות המפלגה תוך תמיכה מוחלטת במופז, וביקשתי תחילה לברר מדוע עשה זאת.



"בדקתי את הסיכויים שלי לפני שהחלטתי, עשיתי סקר גם בקרב המתפקדים וגם בקרב הציבור הרחב וראיתי שאין לי שום סיכוי", השיב לי ביושר ובגילוי לב.

"אין היגיון לרוץ כבר פעם נוספת להתמודדות ולמאמץ האדיר הזה בלי שיהיה סיכוי לנצח. בשלב ראשון הודעתי שאני לא מתמודד, בשלב שני נפגשתי עם המועמדים עד שהחלטתי לתמוך בשאול מופז. כי צריך שינוי בקדימה, ולדעתי בלי להחליף את הראש זה לא יקרה".


"קדימה צריכה שינוי"

• מה הביא אותך להחלטה לתמוך בשאול? הדברים שהוא אמר לך בפגישות או שסתם אלקטורלית החלטת שלו יש סיכוי?

"לא, אני חושב שקדימה צריכה שינוי, ולציפי יש אחריות מסוימת למה שקרה בקדימה. אני מעריך אותה, חושב שיש לה יתרונות משלה, אבל יש לה אחריות למה שקרה במפלגה".

• כספית? אתה מתכוון לבלגאן הכספי שם?

"אני אישית חושב שהיא בחורה ישרה, לא מושחתת, אני אפילו מסכים איתה בכמה דברים. אבל יש לה אחריות למצבה של קדימה והדרך היחידה לשקם את מעמדה של קדימה היא לעשות שינוי. והשינוי היחידי האפשרי, אם אני לא מועמד, היא מופז. אני יכולתי להיות יותר טוב משניהם, אבל הציבור החליט שהוא לא בוחר בי. זאת למרות שבשני הסקרים, גם בציבור הרחב וגם בקרב המתפקדים תומכים בי 70-80 אחוזים. לרובם יש דעה חיובית מאד או די חיובית ורק למעט מאד יש דעה שלילית. ובכל זאת, כשזה מגיע להצבעה זה נופל דרסטי. לכן אין היגיון. הציבור הרי לא בוחר לפי רקורד או לפי עשייה, הוא בוחר לפי תדמיות. ואני כנראה לא הצלחתי למכור את התדמית שלי כי אני עסוק בעבודה והזיכרון הציבורי קצר והם לא זוכרים מי עשה מה".

קשה שלא להעריך את היושר שלו באומרו את הדברים הקשים הללו, כפי הנראה מלב כואב.

"בתנאים האלו אני גם לא מרמה את הציבור אלא אומר את האמת כי אני חושב שמנהיג צריך לומר לציבור את האמת".

"פספספה הזדמנות לשלום". ציפי לבניצילום: "פספספה הזדמנות לשלום". ציפי לבני
"פספספה הזדמנות לשלום". ציפי לבני


הכלב והכבשה

מכאן הוא עובר לדוגמה מעניינת. "חז"ל אמרו, פני הדור כפני הכלב. ומסבירים שכשאתה רואה כלב נוהג בעדר כבשים אתה חושב שהוא מנהיג אותם. אבל למען האמת, כשאתה מסתכל מקרוב, אתה רואה שהוא לא באמת מנהיג אותם. הוא רץ כל הזמן לפני הכבשה הראשית ומסתובב כל הזמן אחורה לראות לאן היא הולכת ורץ לפניה. זה מה שעושים מנהיגים שהם מנהיגים בנוסח הכלב.

• אנחנו עומדים פה ליד לשכתו של מנהיג כזה, כמדומני, שקורא בבוקר את העיתונים ומחליט מה יעשה...

"למה עיתונים? יש סקרים. הוא קורא סקרים, רואה מה הציבור רוצה, ומחליט מה לעשות באותו יום. מחר הציבור רוצה שמאלה, הולכים שמאלה. ימינה? ימינה...(הוא מקפץ בדברו, כדי להדגים...), "מנהיג אמיתי צריך להוביל את הציבור למקום שנכון להוביל אותו גם אם הציבור לא חושב כמוהו. והמבחן האמיתי שלו הוא שאם בסוף הציבור חושב שהוא הוביל אותו נכון, הוא יאהב אותו פי חמש".


הטעות של ציפי

• מה אתה עושה אם ציפי לבני מנצחת? אני מסכימה איתך שרוב הסיכויים ששאול ינצח, אבל הרי אי אפשר לדעת...

"אם היא תנצח אני אעמוד לצידה ואעזור כמיטב יכולתי. אני חושב שלקדימה יש את הנבחרת הטובה ביותר של אנשים, ומקווה שהיא לא תתפרק".

• יש מצב כזה שקדימה תתפרק לשני ראשים?

"הכול יכול לקרות. ואני אומר, שאנחנו צריכים לכבד את תוצאות הבחירות ומי שיבחר, בעיני יש לו את הלגיטימציה ואת הזכות להוביל את קדימה הלאה. אני מקווה שאם ציפי תיבחר היא תשנה את דרך ההתנהלות שלה ושל הסיעה ואת התפקוד שלה לנוכח מה שקרה בקדנציה הזו. אם מופז ייבחר בוודאי שהוא ייצור שינוי, והשינוי הזה יכול לעורר מחדש את קדימה".

• אגב, חלק מהשגיאות שלה היו שלא הרכיבה קואליציה?

"השגיאה המרכזית שלה היא שלא הקימה ממשלה, היו לנו עוד שנתיים וחצי בממשלה. היא יכלה אז לעשות שלום, לשנות את שיטת הממשל..."

• ולנקום בחרדים?...

"למה צריך לנקום בחרדים?"

• נניח לבטל את חוק טל...כולל מאסר לבחור שלא יתגייס בגיל 18...שמעת על הצעות החוק האחרונות של קדימה? הן קצת מזעזעות...

"קודם כל, אני בעד שכל בחור חרדי ילך לצבא...

• כן, אבל שלא יקחו לי את הבן בן ה-18 לכלא כי לא הלך לצבא...

"למה לכלא? לצבא".

• ואם הוא לא רוצה ללכת לצבא? רוצה להמשיך וללמוד?

"שילמד, מי מפריע לו ללמוד? אני מפריע לו ללמוד?

• בצבא הוא יכול ללמוד?

"למה לא? הרי כל הטירונות הזו נגמרת אחרי שלושה חודשים. אחרי זה שיעשה תפקיד בצבא ויש לו זמן לעשות מה שהוא רוצה. את יודעת כמה זמן יש בצבא? הכי הרבה זמן יש בצבא"...

• לא, מאיר, הוא רוצה ללמוד במסגרת של ישיבה, עם גמרות על השולחן, לא במסגרת של זמן פנוי בצבא...

"אני לא מקבל את זה.

• אתה לא מבין את זה, כאדם מסורתי?

"אני אדם מאמין אדם מסורתי בא ממשפחה של רבנים, הדודים שלי היו כולם רבנים והמפורסם שבהם היה הרב מכלוף לסרי ז"ל, כל ילדיו הלכו לצבא, כל בנותיו עשו שירות לאומי, הוא עבד כל חייו עד הפנסיה, מעולם לא חי מרבנות, והוא היה אחד מגדולי הדור. אני חושב שלאדם אסור לומר אני לא עובד כי אני לומד תורה וגם ההפך, לא יכול לומר אני לא לומד תורה כי אני עובד".
• אנחנו לא מדברים על עבודה. אנחנו מדברים על זה שבחור בן 18 אומר שהוא רוצה ללמוד בישיבה, עם הרבנים שלו...

"שיחזור לישיבה, מי מפריע לו?

• זה השנים הכי יפות שלו...

"בשנים הכי יפות שלו הוא צריך לשרת את המדינה. אם לא בצבא, אז שישרת בקהילה. הוא לא יכול לטפל בקשישים, למשל?"...

• לא בגיל 18...

אני קוטעת את הויכוח האינסופי. אתה רואה את זה עובר קואליציונית? – אני מחזירה אותו אל עולם הפוליטיקה.

"אני חושב שזה אינטרס של המדינה שכולם ישרתו ויתרמו את חלקם למדינה. כי תביני, אם זה לא יקרה תיווצר במדינה סוגיה חמורה ביותר. ואסביר לך למה. את רואה ששכבת הגיל של החרדים והערבים הולכת וגדלה כל הזמן. בשנת 2040 לפי תחזית מרכז טאוב 70 אחוז בערך מהילדים יהיו חרדים או ערבים. אז מי ישרת את המדינה? תארי לך כולנו נהיה חרדים, הלוואי וכולם יהיו חרדים וישמרו תורה וישבו רק באוהלה של תורה. מי יגן על המדינה?".

קומבינה על גב החרדים?

רגע לפני שהויכוח 'זז' לעבר תקופתו של דוד המלך, אז גויסו כל בני ה-18 מלבד מי שלמדו, אני שבה אל שאול מופז.

• מאיר, אתה רואה תרחיש שבו שאול מופז מנצח ולוקח אתכם לממשלה בראשות נתניהו כדי 'להעיף' את החרדים ולקדם את חוק טל?

"זה לא תלוי במופז, זה תלוי בנתניהו. אם הוא באמת רוצה את זה, החרדים הם לא הקייס בעניין. הקייס הוא שלום, ואם נתניהו רציני בעניין הזה נשמח לתמוך בו אפילו מבחוץ.

• כלומר הוא יצטרך לבחור בין חוק טל והבעיות שלו מול החרדים לבין לקחת אתכם ולהתמודד עם בעיית השלום? ובכלל, דיברת על זה עם מופז?...

"אני מספיק בכיר בקדימה, ויש לי עמדה ברורה בעניין הזה. אם נתניהו יקדם את נושא השלום זה הגיוני שנשתף איתו פעולה".

• עם מי בדיוק הוא יעשה שלום? עם החמאס?

עם הערבים, למה עם החמאס?

הם יחד היום, לפתח יש היום חבר שקוראים לו חמאס...

לשלום יש מחיר. ויש יוזמה ערבית, באותו מחיר מקבלים שלום לא רק עם פתאח וחמאס אלא עם כל מדינות האיסלם בכל העולם".

• אתה מאמין בשלום כזה?

"בהחלט".

• הוא לא יביא לנו עוד אינתיפדה כמו שהביאו עלינו הסכמי אוסלו?

"להפך. הדבר היחיד שיכול להביא שלום הוא שלום עם כל הערבים, כי אז אף אחד לא יכול להפר אותו".

אני רוצה להאמין שאתה צודק...ושבאמת יבואו עלינו ימים של שלום, אני מסיימת את שיחתי עמו.
שלום עם הערבים, אולי כן ואולי לא, אבל מה שאני למדתי מהשיחה הזו, ובהחלט לא הופתעתי מהגילוי, הוא שהדעה הפוליטית הנושבת במסדרונות הכנסת היא נגדנו, נגד בחורנו, ונגד חוק טל. במחנה לבני כמו במחנה מופז, בקדימה כמו בליכוד. בנושא הזה גם הפוליטיקאים הדברנים ביותר שלנו עוצרים את המילים ומעדיפים לבחור בזכות השתיקה.

וכמו שאמר שטרית, יש מנהיגים שהם כפני הכלב, קרי - מביטים בסקרים, רואים כי חוק טל אינו אהוד על רוב העם, ובוחרים בהתאם את צעדיהם. אם לשם כך צריך לחבור למופז, אולי גם לקדם את תהליך השלום, אז למה לא?
מאיר שטרית שאול מופז נחמן שי ציפי לבני קדימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד