י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

פורים: כך תישמרי מנשנוש מיותר ומשמין

משלוחי המנות טומנים בחובם אוזני המן לרוב • האם זה משמין? כמה קלוריות זה מכיל? כמה ניתן לאכול? • קבלי כמה טיפים: כך לא תשמיני בפורים

פורים: כך תישמרי מנשנוש מיותר ומשמין
עוזי ברק



משלוחי המנות מכילים מכול טוב, כשהמאכל המייצג יותר מכל את חג הפורים הוא אוזני המן.

לדברי חני סקאל פרילוק, דיאטנית מחוזית ירושלים בלאומית שירותי בריאות, "כל אוזן המן מכילה בין 150-200 קלוריות ליחידה, כאשר מקור הקלוריות העיקרי הוא החמאה או המרגרינה בהם משתמשים להכנת הבצק".

"עם השנים", אומרת חני, "אופציות המילוי לאוזני המן רק גדלות. בין המילויים הבולטים: פרג (כמובן), שוקולד, תמרים, אגוזים וחלבה. ההבדל בכמות הקלוריות בין המילויים השונים הוא קטן, כיוון שמרבית הקלוריות טמונות בבצק עצמו".

• מהם היתרונות התזונתיים של המילויים השונים?

פרג – המילוי המסורתי של אוזני המן. הפרג עשיר מינרלים שונים כגון סידן, ברזל, אבץ, מגנזיום ואשלגן ובסיבים תזונתיים. כמו כן, עשיר מאוד בשומן, שימו לב!

שוקולד – מכיל כמויות גבוהות של סוכר ושומן, אך עם זאת גם מהווה הקקאו שבו, נוגד חמצון .

תמרים - התמרים עשירים בסיבים תזונתיים ומינרלים כגון אשלגן, מגנזיום, ברזל וסידן. מילוי זה עדיף, כיוון שאינו מכיל שומן ומכיל פחות קלוריות.

אגוזים –האגוזים בריאים מאוד כיוון שמכילים שומן בריא, בלתי רווי, אך אסור לשכוח שהם גם מכילים הרבה קלוריות בכמות קטנה.

חלבה – את החלבה מכינים מטחינה ומדבש. לטחינה יתרונות דומים לאלו של האגוזים מבחינת השומן הבריא שבה (את הטחינה מכינים משומשום, כפי שאנו יודעים) וכמו כן היא עשירה בסידן, ברזל, אבץ וויטמין B.

"אז אם כבר החלטתן לטעום אוזני המן, ההמלצה – החליטו על המילוי שקורץ לכם ביותר ואכלו אוזן המן אחת", אומרת חני.

במידה והחלטתן להכין את אוזני המן בבית, היא ממליצה להחליף לפחות מחצית מהקמח הלבן בקמח מלא, על מנת לקבל את יתרונות הסיבים התזונתיים הויטמינים והמינרלים.

"אין לשכוח שאוזני המן מהווים רק חלק קטן מאוד ממשלוח המנות המסורתי. לרוב, משלוח המנות מלא במתוקים נוספים, ביניהם חטיפי שוקולד שונים שגרסת ה'מיני' שלהם עולה לנו כ-100 קלוריות, חטיפים שונים שאחוז גדול מהם הוא שומנים (כ-30%) ומלח שאינם בריאים לנו בכלל".

"השנה חוגגים פורים בימים חמישי שישי ומכיוון שזה צמוד לשבת יש לתת היטב את הדעת. היזהרו מכמויות של ממתקים ומתוקים שיהיו בביתכם במשך 5 ימים! אל תקנו ממתקים, הסתפקו במה שתקבלו".

שמונה כללים 'מרתקים':

יש לה, לחני, גם כללים ברורים ומעניינים:

1. ממתקים ועוגות יש כל השנה! אין שום הצדקה לאכול ממתקים דווקא בפורים. נסי להכין משלוחי מנות יצירתיים, כגון: ארוחת בוקר, תוספות מעניינות לסעודת פורים

2. בבוקר הפורים – איכלי ארוחת בוקר, אין מקום להתעצל ולומר 'אחר כך', כי אחר כך תהיי עסוקה במשלוחי מנות, סעודה וכו' ו'תיפלי' על עוגות. כל אוזן המן 150-200 קלוריות.

3. על הבוקר,או ערב קודם קחי לך 5 דקות של עבודה, חיתכי ירקות צבעוניים, גזר, גמבה, פלפל, עגבניות שרי, מלפפון, פטריות, סלרי, סדרי בקערה והניחי אותם על השיש. בכל פעם שתפזלי לממתקים, נשנשי ירקות.כשהם בהישג יד זה עוזר.

4. שתייה מרובה תעזור לכם להרגיש מלאים.דאגו למשקה טעים שיהיה לידכם.

5. בפורים יש רק סעודה מרכזית אחת + ארוחת בוקר. בסעודה המרכזית איכלי מכל דבר קצת. אם יש כמה סוגי בשרים בחרי את המיוחד ביותר.דאגי שיהיו מבחר סלטים וירקות, וותרי על העוגות, והאמיני שאין להם 'מקום' אחרי סעודה טובה.

5. אם את מארחת – הכיני מבחר סלטים מירקות חיים דלי קלוריות, מרק ירקות יתקבל תמיד בשמחה, הוא ממלא מאד. אם את מתארחת – הביאי איתך סלט עשיר שיהיה טוב לך או סלט פירות.

6. כשאת מקבלת משלוח מיוחד, או עוגה מיוחדת שאת אוהבת, אל תאכלי מייד!, שימרי לך בצד, ובסוף היום כשהכול נדם, שבי לך עם כוס קפה והתענגי על הדבר שבחרתם בהנאה.

6. הכיני לך מראש קופסאות על השיש. ומיינו מיד כל משלוח שמגיע , עוגות בנפרד, ממתקים ארוזים בנפרד, חטיפים בנפרד וכן הלאה. הסדר והמשמעת בנושא הממתקים חשוב גם לילדים.

7. אם הינכם מוזמנים לסעודת פורים או למסיבה, אל תשכחי להביא את א.ח.מ.ד.- אכול חצי מכל דבר. אל תגיעי רעבה, ותכננ את היום כך שיוותרו לך קלוריות לסעודה.

8. לבסוף, אל תישארי עם כל הממתקים, ועם כל הפיתויים - הפטרי מהכול. אויבים לא משאירים בבית. אל תשכחו שיש הרבה חיילים בגזרה, ארגוני חסד שישמחו לקבל עוגות וממתקים.

ההמלצה אחרונה: במידה וכבר קיבלת משלוח מנות מלא בכול טוב ואתם רוצים קצת פינוקי חג…. פיתחו את המשלוח מנות בחברותא - עם בני משפחה או חברים. כך כל אחד יאכל דוגמית ממשלוח המנות ותיהנו זה מחברתו של זה.
לאומית חני סקאל פרילוק חג הפורים משלוח מנות חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד