ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

נייר חדרה מעלה את מחיר הנייר ב-14% • מכה קשה לענף הספרים

בסוף החודש תבצע החברה, מקבוצת אי.די.בי, העלאה נוספת של 6% במחירי הנייר המיובא • עלויות הנייר מהוות כשליש מעלויות ייצור ספר • מנכ"ל התאחדות המו"לים: עם הזמן לא תהיה מניעה אלא להעלות מחירים

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

גזירה חדשה על ענף הספרים: נייר חדרה מקבוצת אי.די.בי, המוכרזת כמונופול בתחום נייר בגלילים ובגיליונות בישראל, הודיעה להתאחדות הוצאות ספרים בישראל (התאחדות המו"לים) על עלייה חדה במחירי הנייר שהיא מייצרת.

לפני כשבוע הודיעה התאחדות המו"לים במכתב למו"לים כי "מפעלי נייר חדרה מודיעים על עליית מחירי כל סוגי הנייר המיוצרים על ידם בשיעור של 8%" מהחודש. הודעה זו היתה רק הראשונה: "ביום חמישי בערב פנו אלינו שוב מנייר חדרה, והודיעו לנו על עלייה נוספת בשיעור של 6% על כל סוגי הנייר שהיא מייצרת החל מעכשיו", אמר ל-TheMarker אמנון בן שמואל, מנכ"ל התאחדות המו"לים. "בנוסף, הם כבר הודיעו לנו שמסוף החודש יעלו בשיעור של 6% גם מחירי הנייר המיובא".

התאחדות המו"לים היא זרוע מקשרת בין נייר חדרה למו"לים שמספקת, לדברי בן שמואל, למו"לים כמחצית מכמות הנייר הנרכשת. "נייר חדרה הסבירו שעיקר העלייה נובע מעליית מחיר האנרגיה. אנחנו כבר מיואשים. במקביל אנו בודקים עם הממונה על ההגבלים אם ניתן לעשות משהו, ובוחנים אלטרנטיבות", הוסיף בן שמואל.

ההוצאה על נייר מהווה כ-20% מהוצאה על ייצור ספר במהדורה ראשונה, ו-35% מהייצור במהדורות חוזרות - כך לפי נתונים שנמסרו על ידי המו"לים.

לדברי זאב יפת, מו"ל סדרת פספורט לאירופה, "פשוט הודיעו לנו על עלייה במחירים בלי לתת לנו ואפילו הסבר לפשרה, ונדמה שאנו משלמים את מחיר הקשיים בנייר חדרה. גם כך אנו כורעים תחת הנטל של התשלומים לרשתות הספרים והמבצעים האגרסיביים שהן עורכות". לדברי בן שמואל, "בשלב הראשון אני מניח שהיצרן לא ירגיש התייקרות והמו"לים יספגו זאת על עצמם, אבל עם הזמן לא תהיה ברירה אלא להעלות מחירים. המו"לים נמצאים במלכוד 22, כי אם הם יעלו מחירים רשתות הספרים פשוט יבקשו מהם הנחות גדולות יותר".

ברשתות הספרים, מנגד, דחו את דברי המו"לים. "הם תמיד אוהבים לבכות. לפני שנתיים המחיר הקטלוגי של ספר היה 78 שקל, וכיום הוא 98 שקל בממוצע. אז כנראה שהם כן יכולים להעלות מחירים אם הם רוצים", אומר בכיר באחת מרשתות הספרים. "למיטב ידיעתי, עלות הייצור של ספר רגיל כולל הדפסה היא כ-7 שקלים. מתוך זה עלות הנייר היא 3-4 שקלים - כלומר עלייה של כחצי שקל בסך הכל בייצור".

מדו"חות נייר חדרה ל-2011 עולה כי מ-2009 ועד למחצית הראשונה של 2011 חלה עלייה במחירי חומרי הגלם לנייר (תאית). כתוצאה מכך, נייר חדרה רשמה ב-2011 הפסד גולמי של 8.5 מיליון שקל מפעילות הנייר, לעומת לרווח גולמי של 61 מיליון שקל אשתקד, ואף עברה להפסד תפעולי בתחום.

בדו"חותיה העריכה נייר חדרה כי אף שבמחצית השנייה של 2011 נרשמו ירידות קלות במחיר חומרי הגלם לנייר, הרי שבהתאם להצהרה של כמה יצרני נייר באירופה היא צופה שמפברואר 2012 תחול עליית מחירים בעולם. החברה ציינה כי העלאות המחירים האלה עשויות לאפשר גם להעלות את המחירים בשוק המקומי.

בנוסף לירידה ברווחיות בתחום הנייר, נייר חדרה נאלצה לעבור ב-2011 להפסד משמעותי של 116 מיליון שקל, לעומת רווח של 100 מיליון שקל אשתקד. ההפסד, בנטרול הכנסות והוצאות חד פעמיות, הסתכם ב-18.9 מיליון שקל.

מנייר חדרה נמסר בתגובה: "המחירים כיום נמוכים מאלה שהיו ב-2011, כי במהלך 2011 ירדו מחירי המכירה בשוק המקומי ב-11%, ובינואר-פברואר 2012 הם ירדו ב-5% נוספים (סה"כ 16%). במארס החברה הודיעה על העלאת מחירים של 8%+6% (סה"כ 14%), כך שהחברה אפילו לא הדביקה את הורדת המחירים של 2011. אותו עיקרון חל בניירות אריזה ובקרטון".

מסטימצקי, צומת ספרים ורשות ההגבלים העסקיים סירבו להגיב.
ספרים מכה נייר חדרה מחיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד