כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הנפט העיראקי יחליף האיראני? תפוקת עיראק בשיא של 33 שנים

תפוקת הנפט בעיראק חצתה רף של 3 מיליון חביות ביום • מחיר הנפט הגולמי יורד ב-0.4%

  • י"ב אדר התשע"ב
קידוח נפט. צילום: יצחק לב ארי ואליהו קובין
קידוח נפט. צילום: יצחק לב ארי ואליהו קובין

ייצור הנפט בעיראק חזר לרמתו מאז 1979 - שנה לפני פריצת מלחמת עיראק-איראן. המדינה מייצרת כיום יותר משלושה מיליון חביות ביום - מה שעשוי להקל מעט על העלייה התלולה במחירי הנפט בעולם שנגרמת בשל המתיחות עם איראן. במסחר בחוזים על הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק נרשמת ירידה של 0.4% ל-106.29 דולר לחבית.

שר הנפט של עיראק, עבדול קארים אל-לואייבי, אמר אתמול כי שתי חברות האנרגיה BP ושלאמברגר הגישו הצעות לפיתוח שדה הנפט בקירקוק בצפון המדינה. הוא הוסיף כי משרדו בוחן אפשרויות להגדלת התפוקה מהשדה בקירקוק - אחד משדות הנפט הגדולים במדינה.

עיראק היא יצרנית הנפט השלישית בגודלה מבין חברות אופ"ק - אחרי סעודיה ואיראן - והעלייה בתפוקה מגיעה לאחר שנים רבות של סנקציות שהוטלו על המדינה ופיגועים באתרי קידוח במדינה. המדינה מנסה לגייס השקעות זרות בתחום האנרגיה כדי לעזור לעורר את יצוא הנפט מהמדינה ולהחיות את כלכלת המדינה.

"ייצור הנפט הגולמי חצה את רף 3 מיליון החביות ביום והוא ברמתו הגבוהה ביות מאז 1979", אמר אל-לואייבי. הוא הוסיף כי המדינה צופה שתצליח להפיק עד סוף השנה 3.4 חביות ביום.

ב-1979, השנה שבה עלה לשלטון סדאם חוסיין, ייצרה עיראק 3.49 מיליון חביות ביום. ייצור הנפט במדינה צנח לאחר שהשתתפה בשלוש מלחמות ב-33 השנים האחרונות. ואולם המדינה צריכה להתמודד עם גל פיגועי הטרור שמכוון בחלקו נגד יעדים אסטרטגים בתחום האנרגיה.

האיחוד האירופי, שרוכש 20% מיצוא הנפט של איראן, החליט באחרונה לאסור רכישת נפט מאיראן החל מתחילת חודש יולי. ארה"ב הטילה כבר שנים קודם לכן איסור על יבוא נפט מאיראן. עם זאת, סין - הצרכנית הגדולה ביותר של נפט איראני - הודיעה כי תמשיך לייבא נפט מהמדינה, וכך גם הודו. מחיר הנפט מסוג טקסס מתוק עלה מתחילת השנה ב-3.7% ובחודש שעבר אף התקרב לרמה של 110 דולר לחבית, אך מאז ירד מעט ונסחר כיום במחיר של כ-106.5 דולר לחבית.
נפט איראן עירק קידוח אנרגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד