כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

קבל את הילד כמו שהוא • תבלין לשבת

כשמשה רבינו בא למנות את עם ישראל הוא נדרש לשאת אותם, גם ההורים צריכים לשאת את ילדם ולקבל אותו כמו שהוא • תבלין לשבת פרשת כי תשא

קבל את הילד כמו שהוא • תבלין לשבת



כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַי־הֹוָ־ה בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם:

פירש רש"י: כי תשא, לשון קבלה, כתרגומו, כשתחפוץ לקבל סכום מנינם לדעת כמה הם, אל תמנם לגלגולת, אלא יתנו כל אחד מחצית השקל ותמנה את השקלים ותדע מנינם.

ולא יהיה בהם נגף, שהמנין שולט בו עין הרע והדבר בא עליהם, כמו שמצינו בימי דוד.

במרוץ החיים ומתוך דאגה יום יומית לצרכים הגשמיים של הילדים אנו שוכחים לא פעם מי הם באמת ילדינו שמסתובבים לנו בבית בין הרגליים. אותם ילדים של פעם גורמים לנו לצעוק ולהתעצבן ואף אותם ילדים שגורמים לנו לצאת לטיול שבועי לבית ספר לשיחות עם הצוות המחנך.

לפני בערך שנתיים נפגשתי עם זוג הורים, אלה היללו ושיבחו את ילדם, "אבל לצערנו הוא הילד הכי פחות מוצלח" הם אמרו. הבחור בגיל 19 ישב בחדר ולא התרגש כלל מהאמירה. כאשר הבחור ראה שאני מסתכל עליו הוא אישר בראש שכן כך הדבר. לאחר שתיקה שהשתררה בחדר אמר הבחור "ידיעת המחלה חצי תרופה, לא כך?" הוא ביקש ממני לאשר את דבריו.

לאחר שהבחור יצא מחדר שאלתי את האבא איך קרה שיצא לך ילד כל כך לא מוצלח, "תשאל את הקב"ה" הוא ענה. האם יכול להיות שבין חבריו הוא נחשב לחכם ומוכשר? האמא מיד ענתה בחיוב, אבל הוסיפה "ילדים מה הם מבינים? אתה רואה אותו אתה כבר מבין לבד עם מי יש לך עסק!".

אני מצידי אמרתי להם שאני רואה ילד שההורים שלו מתקשים להרים אותו לאן שהוא באמת יכול להגיע, אולי הוא לא הכי חכם בעולם, אבל האם אתם מאמינים שיש אפשרות להרים למקום גבוה יותר מאיפה שהוא עכשיו? ואני לא מדבר עולם החיצון אלא בעיניכם. כי היחידים שיכולים ומסוגלים להרים אותו זה רק אתם.

בשביל לספור צריך לקבל

נשאלות כמה שאלות על הפסוק

א. למה נכתב כי תשא, מסביר רש"י שזה מלשון קבלה, כשתחפוץ לקבל סכום מנינם לדעת כמה הם, אל תמנם לגלגולת, אז למה לא כתוב כי תספור או תמנה?

ב. למה רש"י מפרש בלשון קבלה ולא בלשון של תרצה לדעת, וגם מה הקשר בין קבלה לכשתחפוץ?

כמה דברים שאנו יכולים ללמוד מפסוק זה:

א. ישנם הורים אשר מתקשים בחינוך הילדים, והסיבה העיקרית לזה היא החוסר יכולת שלהם לקבל את הילד כמו שהוא. אחד דברים שאפשר ללמוד מהפרשה שהקב"ה אומר למשה אתה רוצה לספור את עם ישראל, אפילו לא להכין אותם אלא רק לספור, אתה חייב לשאת אותם אתה חייב לקבל אותם.

ב. נשאלת שאלה נוספת, למה כתוב את ראש בני ישראל, למה לא כתוב רק את בני ישראל? אנו יכולים ללמוד מזה, שכאשר אנו נסתכל על הילד דרך הראש שלו, דרך היכולת שלו, ודרך הפוטנציאל שלו, כך נוכל באמת לראות את הילד ואת מה שהוא באמת ורק כך נוכל להשפיע עליו ולקדם אותו

שאלות שמאמן היה שואל אותך באימון:

א. איזו תכונה מיוחדת יש בילד שלך?
ב. איך אתה יכול לקדם ולפתח את ילדך דרך התכונה הזאת?

בברכה

יוסף חיים בולטון, מאמן בכיר בקאוצ'ינג [email protected]

תבלין לשבת בולטון חינוך מאמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד