כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

מוסדות החינוך בדרום יושבתו גם מחר • מתעדכן

גראד פגע בת"ת 'חזון עובדיה' בבאר שבע • כיפת ברזל יירטה 37 טילים • טילים בתפרח • הגראי"ל לאברך מאופקים: "אל תחזור הביתה" • בישיבת 'תפרח' - הלימודים כסדרם

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל



יום א' 20:50 -

• דובר מד"א, זכי הלר, מסכם את הנפגעים מנפילות הרקטות והטילים החל מיום ו' בשעה 18:45 ועד לרגע זה: צוותי מד"א הערוכים בכוננות גבוהה העניקו טיפול רפואי ל-22 נפגעים, בהם: אחד קשה, אחד בינוני, ואחד קל מרסיסים במועצה אזורית אשכול, אחד בינוני, 6 קל שנפגעו במהלך האזעקות בדרכם למרחבים המוגנים, 12 חרדה. צוותי מד"א בדרום ממשיכים להיות ערוכים בכוננות גבוהה.

• בתום הערכת מצב שהתקיימה בשעות אחר הצהריים, הוחלט כי בכל מוסדות החינוך בערים אשדוד, באר שבע, אופקים ואשקלון, לא יתקיימו מחר לימודים. עיריית באר שבע הודיעה כי גם מוסדות החינוך המיוחד בתחומה לא ייפתחו מחר. גם עיריית קריית מלאכי הודיעה כי מחר לא יתקיימו הלימודים במוסדות החינוך בעיר.

• הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, כינס את כל הפורום המבצעי של המטה הכללי להערכת מצב, בה קבע להמשיך ולפעול בנחישות על רקע המשך הפגיעה בעורף.

•מפקד כנף ההגנה האקטיבית בחיל האוויר, אלוף משנה צביקה חימוביץ', אמר כי בשבועות הקרובים תיכנס לפעילות סוללה רביעית של מערכת 'כיפת ברזל'.

• סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו-מרזוק, הגיע לקהיר מביירות, יחד עם חמישה מבכירי הארגון, ועתיד להיפגש עם בכירים מצריים כדי לדון עימם בין היתר בהסלמה ברצועת עזה.

• דובר ועדות ההתנגדות העממית, אבו-מוג'אהד, הודיע כי ארגונו החליט באופן סופי שלא לפרסם את זהותו של מזכ"ל הארגון החדש, שיירש את זוהיר אל-קייסי, שחוסל בתקיפת צה"ל ביום שישי האחרון. זאת, מחשש לחייו.



יום א' 20:30 - עדכון הנחיות פיקוד העורף לתושבי הדרום.

טווח 0-7 ק"מ מרצועת עזה: יתקיימו לימודים. אין התקהלויות והתכנסויות מעל 500 איש בשטח פתוח וסגור. אין מגבלות למקומות עבודה. אין מגבלות למרכזי קניות. טווח 7-40 ק"מ מרצועת עזה: לא יתקיימו לימודים למעט בית גוברין, גלאון, שומריה ומועצה אזורית ברנר - ביישובים אלו יתקיימו לימודים כסדרם.

ביישובים בנייה, קידרון ובמועצה האזורית נחל שורק לא יתקיימו לימודים. ביישובים בני שמעון, נתיבות ולהבים יתקיימו לימודים בתוך מרחב מוגן תקני בלבד, יש להתעדכן מול הרשות המקומית. אין התקהלויות והתכנסויות מעל 500 איש בשטח פתוח וסגור. אין מגבלות למקומות עבודה. אין מגבלות למרכזי קניות.

יום א' 16:30 -

• 93 רקטות נפלו בשטח ישראל מאז יום שישי האחרון. לוחמי 'כיפת ברזל' יירטו 37 מתוך 46 רקטות שסיכנו ריכוזי אוכלוסייה.

טיל פגע ב'תלמוד תורה' בבאר שבע

15:10 - אזעקת צבע אדום עולה ויורדת נשמעה בעיר באר שבע סמוך לשעה 14:30 בעקבות זיהוי שיגור רקטת גראד מרצועת עזה לעבר ישראל, רקטת הגראד נחתה בלב שכונת מגורים בבאר שבע.

טיל אחד פגע ישירות בבניין התלמוד תורה של הקהילה החרדית בבאר שבע. על פי הנחיות משרד החינוך לא התקיימו במקום לימודים וכך נמנע אסון גדול. טיל נוסף נפל בסמוך לבניין ולא התפוצץ. חבלנים עושים את דרכם למקום בכדי לנטרל את הטיל.

הרקטה פגעה ישירות בכלי רכב חונה שבנס היה ריק מבני אדם. מספר בני אדם לקו בחרדה, בינהם אישה בהריון. רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח. טרם להתפוצצות הרקטות, נשמעה באזור אזעקה עולה ויורדת. כתוצאה מנפילה טיל הגראד שני כלי רכב ניזוקו קשות. גדודי אל קודס לקחו אחריות לירי לעבר באר שבע.

משעות הבוקר המוקדמות ועד לדקות אלו נורו מעל 43 פצצות מרגמה קסאמים וגראדים לעבר הערים באר שבע, רהט, אשדוד, גן יבנה, אשקלון, גדרה, ולעבר המועצות האזוריות אשכול ובני שמעון. 8 מהטילים שנורו לעבר הערים ייורטו באוויר, והשאר התפוצצו בשטחים פתוחים ולא גרמו לנפגעים בנפש.

סוללות כיפת ברזל המוצבות באשקלון אשדוד ובבאר שבע, יירטו רק היום לפחות 10 רקטות מאז שעות הבוקר המוקדמות. טרם ברור מדוע לא הצליחה הסוללה המוצבת בבאר שבע ליירט את הרקטה שפגעה בצהריים בכלי הרכב.

מאז כניסת השבת ותחילת ההסלמה בעקבות חיסולו של מזכ"ל וועדות ההתנגדות שתיכנן פיגוע רצחני, נורו לפחות 125 רקטות, פצמ"רים וגראדים. 63 נפילות בשטחים פתוחים, 6 נפילות במקומות מיושבים, כ-37 יירוטים של כיפת ברזל וכ-33 נפילות בשטח בשליטה ערבית זמנית. לא ניכללו בספירה שיגורים כושלים של המחבלים. בכ-20 תקיפות שביצעו חיל האוויר ברצועת עזה, נהרגו לפחות 20 רובם ככולם פעילי טרור, בהם ילד בן 13 ואזרח נוסף.

הפלגים הפלסטינים ברצועה מנהלים מגעים עקיפים מול ישראל כדי להגיע לרגיעה ולהפסקת אש. גורם מצרי בכיר אמר כי יש מאמצים מצרים עיקשים להכרזת רגיעה ב-48 השעות הקרובות. במקביל, שגריר מצרים ברשות הפלסטינית, יאסר עות'מאן, אמר היום כי ישראל הסלימה לשווא את המצב באזור. "טענותיה של ישראל, שסיכלה פיגוע עתידי בגבול ישראל-מצרים, הן ניסיון לתרץ את המתקפה על עזה", אמר. "מצרים שולטת לגמרי בסיני".

13:15 - ירי הרקטות מרצועת עזה לא נפסק: מאז הבוקר, נורו 43 פצצות מגרמה, קסאמים וגראדים לעבר הערים. שתי רקטות התפוצצו בצהריים (א') בשטחים פתוחים בסמוך ליישוב החרדי תפרח, ועוד אחת סמוך לאשדוד. אחד מהגראדים יורט, ושרידי הטיל נפלו על בית באחד היישובים.

בנוסף שוגרו קסאם ופצצת מרגמה, שנפלו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. באירועים הללו לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

בטקס חילופי אלוף המרכז, אמר הרמטכ"ל כי נכון לשעות הצהריים נורו למעלה מ-120 טילים לשטח ישראל, וכ-30 טילים שאמורים היו לנחות בערים, יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל.

סיכום ביניים: בכ-20 תקיפות שביצעו חיל האוויר ברצועת עזה, נהרגו לפחות 18 רובם ככולם פעילי טרור, בהם ילד בן 13 ואזרח נוסף.

08:15: גם הבוקר, נשמעו אזעקות באשדוד - והתושבים רצו למקלטים. מערכת כיפת ברזל זיהתה את השיגורים ובחסדי שמים הצליחה ליירט אותם בהצלחה.

במקביל, חיל האוויר ביצע תקיפה נגד מוקדי טרור ברצועת עזה.

ישראל מביעה חשש כי הפעם תסלים המתקפה, כאשר המחבלים עלולים להשתמש לראשונה בטילים ארוכי טווח, שמסוגלים להגיע עד לגוש דן.

הפלסטינים דיווחו כי בתקיפת צה"ל נהרג נער בן 14 שהיה בדרכו לבית הספר.

בכך מגיע מספר הפלסטינים שנהרגו מאז יום שישי בתקיפות צה"ל ל-18.

בהערכת מצב שהתקיימה הבוקר במערכת הביטחון, נערכים לכך שסבב התקיפות יימשך עוד מספר ימים. בצה"ל מוכנים להמשיך ולפעול ברצועה כדי לסכל את ניסיונות הירי של ארגוני הטרור.

הישובים והערים שבהם לא יפעלו מוסדות החינוך הם: באר שבע, אשדוד, אשקלון, גן יבנה, נתיבות, אופקים, להבים, רהט והמועצה האזורית שדות נגב. בשדרות, ביישובי מועצת שער הנגב, ביישובי חבל אשכול ובמועצת חוף אשקלון ילמדו כרגיל.

המשמעות: 200,000 ילדים נותרו בבית.

נשארים בבית, עד לרגיעה

מוצ"ש, 19:00:

הסלמה בדרום: יותר מ-100 טילים נורו השבת לשטח ישראל, לאחר חיסולו של מזכ"ל ארגון ועדות ההתנגדות העממית, זוהיר אל קייסי.

גם לאחר צאת השבת, ממשיכים תושבי הדרום לספוג רקטות. בין מוקדי הנפילות: אשדוד וגן יבנה.

כ-15 מחבלים חוסלו ו-20 נפצעו כתוצאה מתגובת צה"ל על ירי הטילים.

במועצה האזורית אשכול נפצעו בליל שבת שני בני אדם, אחד מהם באורח קשה.

התושבים החרדים בערי הדרום לא זוכרים שבת כה סוערת זמן רב. בחסידות פיטסבורג באשדוד לא קיים האדמו"ר את ה'טיש' בליל שבת. האדמו"ר מטשרנוביל, שהחליט לקיים טיש בליל שבת, למרות המתקפה, נאלץ להפסיק ב'עבודת הקודש' כמה פעמים - ורץ עם החסידים לחדר המוגן.

בבית המדרש הגדול של חסידות גור בירושלים הכריזו הערב (מוצ"ש), כי בחורים שהגיעו מהישיבות בדרום לשבת, כדי לשהות במחיצת האדמו"ר בבירה, לא יחזרו לישיבות עד לרגיעה.

משה גרינבוים, עסקן אשדודי, אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "שבת כזו אנחנו לא זוכרים מאז תקופת מבצע 'עופרת יצוקה'. האזעקות פעלו באמצע סעודת ליל שבת. אנשים שנמצאים בבתים ללא חדרים מוגנים, נאלצו יחד עם כל בני משפחותיהם לרוץ בחדרי המדרגות כדי להגיע אל המקלטים.

"במהלך הלילה, מדי שעה התעוררנו מהאזעקות, בעיקר בשעות לפנות בוקר".

"אווירת מלחמה"

בצהריים השתרר שקט יחסי, שהופר בשנית לקראת צאת השבת. "הרחובות הריקים חזרו להתמלא לקראת תפילת מנחה, ואז לקראת מוצאי-שבת הם התרוקנו שוב, כי האזעקות חזרו", סיפר גרינבוים.

רועי קליין, תושב בני-ברק, ששהה במהלך השבת בקרית-גת, סיפר בשיחה עם 'בחדרי חרדים', כי המתח הורגש באוויר. "על פי הדיווחים שאני שומע, אני מבין שבעיר שלנו היינו עוד ברי מזל לעומת ערים אחרות בדרום, אך גם כאן האווירה הייתה מתוחה והתושבים נמצאים בהיכון. יש כאן תחושת מלחמה. לתושבים שמגיעים מבחוץ, קשה להתמודד עם זה".

במוסדות החינוך ביישובים הנמצאים עד מרחק 40 ק"מ מהרצועה, לא יתקיימו מחר (א') לימודים.

בין היישובים בהם לא יתקיימו לימודים: אשקלון, אשדוד, באר שבע, נתיבות, שדרות, קריית מלאכי, קריית גת, גדרה, רהט ויבנה.

למרות ההחלטה כי בכל מוסדות הלימוד בערי הדרום לא יתקיימו לימודים, הגר"א פילץ, ראש ישיבת 'תושיה' בתפרח, הורה לבחורים שנסעו לשבת פורים לבתיהם - לחזור מחר בבוקר לישיבה והסביר: "התורה שומרת על עם ישראל".

בישיבת גרודנא באשדוד חזרו מחופשת הפורים כבר ביום שישי. על פי הוראת ראש הישיבה, הגרד"צ קרלנשטיין, נכון לשעה זו הבחורים נשארים בישיבה ולא עוזבים את העיר. בישיבה אומרים, כי אם המצב יחריף הלילה, ישקלו לעבור ללמוד בבני-ברק.

אברך תושב אופקים, שעשה את השבת בבית הוריו בבני-ברק, נכנס עם צאת השבת לביתו של הגראי"ל שטיינמן בבני-ברק, כדי לשאול האם עליו להישאר במרכז הארץ בשל המצב המתוח.

הגראי"ל השיב: "עדיף בינתיים להישאר כאן, ולעקוב איך יתפתחו הדברים".

בצד הפלסטיני: 15 הרוגים

סבב ההסלמה התחיל כשעה לפני כניסת השבת, בסביבות 16:00, אז ירה כלי טיס של חיל האוויר טיל אל עבר מכונית בשכונת תל אל-הווא שבמערב העיר עזה. בתוך המכונית ישב מזכ"ל ארגון 'ועדות ההתנגדות העממיות', זוהיר אל קייסי, שחוסל יחד עם מוחמד אל-חנני, מחבל שנידון למאסר עולם ושוחרר בעסקת שליט. לפי צה"ל, השניים יזמו פיגוע שעמד לצאת לפועל נגד ישראלים דרך סיני.

ב'ועדות ההתנגדות' הבטיחו שהתגובה "תרעיד את האדמה", וזו לא איחרה לבוא. מעט לפני 19:00 נורו שלוש רקטות קסאם לעבר שטחי מועצת שער הנגב. אחר-כך חיסל צה"ל עוד שני מחבלים שעמדו לשגר רקטות נוספות. פיקוד העורף הודיע על ביטול האירועים ההמוניים שתוכננו לשבת בעוטף עזה.

מטח הרקטות התגבר אחרי 21:00 אמש, כשבערים נוספות נשמעו שוב האזעקות. מערכת 'כיפת ברזל' יירטה רקטות שכוונו לאזורים מיושבים באשדוד ובגן יבנה, ובסביבות 22:10 נפצעו מפיצוץ רקטה במועצה האזורית אשכול שני בני אדם, אחד מהם באורח קשה. פיקוד העורף אסר על כינוס 500 איש ומעלה עד 40 ק"מ מהרצועה.

מאות אלפים בבאר שבע ובסביבותיה שמעו גם הם אזעקות, ולקראת חצות נורו עוד מטחים לעבר העיר. 'כיפת ברזל' יירטה כמה מהטילים, ואחרים נפלו בשטחים פתוחים - אבל בלילה כבר התפוצץ טיל בשטח העיר, וההדף מפגיעתו גרם נזק למבנה.

במקביל, המשיך צה"ל לתקוף מטרות טרור בכל רחבי הרצועה. עד הבוקר מנו הפלסטינים 12 הרוגים, רובם מחבלי הג'יהאד האיסלאמי.

בצה"ל ציינו לשבח את הצלחתה של מערכת 'כיפת ברזל', שיירטה עד 15:00 27 מתוך כ-30 רקטות שנורו לערי הדרום.

עד הצהריים נורו עוד מספר רקטות, בעיקר לעבר מועצת אשכול. ליד חאן יונס תקף צה"ל שני רוכבי אופנוע, פעילי ארגון ועדות ההתנגדות שהתכוונו לשגר רקטה לעבר שטחי ישראל. הפלסטינים דיווחו כי אחד מהם נהרג, ומניין ההרוגים בעזה עלה ל-15. בהמשך שוב הרעישה אזעקה את באר שבע, ו'הכיפה' הופעלה.

גורמים פלסטיניים ברצועת עזה דיווחו, כי כלי טייס של חיל האוויר פגע הערב בחולייה שנעה בעיירה בית חאנון שבצפון הרצועה. אחד מחברי החולייה נפצע בתקיפה. אין הרוגים.
הסלמה חרדים גראדים דרום עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד