כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

האסיר רובשקין לאדמו"ר מצאנז: "מצבי קשה מאוד"

בביקור מיוחד שערך בכלא אוטרסויל, נפגש האדמו"ר מצאנז עם האסיר הרב שלום מרדכי רובשקין • 'בחדרי חרדים' מגיש: התמליל המלא של השיחה המרגשת • בלעדי

האדמו"ר מצאנז
האדמו"ר מצאנז



במהלך ביקורו בארצות-הברית, הגיע האדמו"ר מצאנז לפני שבוע וחצי לביקור מיוחד, שארך 4 שעות, בבית הכלא אוטרסויל, שם ביקר האדמו"ר, יחד עם חמישה ממקורביו, את האסיר הרב שלום מרדכי רובשקין. בנוסף ערך האדמו"ר 'טיש' מיוחד לאסירים יהודים הכלואים בכלא.

את הביקור - עליו דווח לראשונה באתר 'בחדרי חרדים', אישרה הנהלת הכלא. הביקור נערך ללא מצלמות או מכשירי הקלטה. בין המלווים היה גם עסקן חסידות צאנז, הרב אלעזר אליהו מושקוביץ.

בפתח בית הכלא המתין לאדמו"ר רב הכלא, הרב אברהם ריכטר. הרב ריכטר הודה לאדמו"ר על בואו לחזק את ידיהם ורוחם של האסירים, וציין: "התועלת בזה היא לאין ערוך ומוסיף באסירים שמחת חיים בתקופות הקשות".

תחילת ביקורו של האדמו"ר ופמלייתו בבית הכלא היה באגף השמור, שם ביקרו אצל ר' שלום רובשקין.

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע התמליל המלא והמדויק מתוככי הכלא והוא מוגש בפניכם:

הרב ריכטר: יש לנו הזדמנות עכשיו שהאסיר ר' שלום מרדכי יוכל להתפלל במניין, כי יש כאן עוד כמה יהודים שיכולים להצטרף, וביחד עם מרן שליט"א והגבאים יש עשרה אנשים. האם מרן שליט"א יסכים להתפלל כאן מנחה ולצרף אותם למניין?

האדמו"ר: מקובלני כי למניין מצרפים כל יהודי שרק רוצה להצטרף.

הרב ריכטר: אני שמח שיש לי פסק הלכה מפורש בזה ממרן שליט"א, ואדע איך לנהוג להבא.

האדמו"ר: אבי זי"ע סיפר כי רבו הגה"ק מנאסויד זי"ע שבת פעם בעיר קלויזנבורג, וכשסיים במוצאי שבת את סעודה שלישית בשעה מאוחרת כדרכו, לא היה לו מניין לתפלת ערבית, כי נשארו רק תשעה אנשים. ביקש הרב מנאסויד מהנוכחים שיחפשו ברחבי העיר יהודי שעדיין לא התפלל ערבית ויכול להצטרף כעשירי למניין. הם הלכו לחפש עד שמצאו בבית מזיגה יהודי פורק עול, ששתה שם לשכרה, והוא הודה בפניהם שלא התפלל ערבית.

לאחר הפצרות רבות שהפצירו בו לבוא להשלים מניין לאיזה רבי, הסכים לבוא עמם. וכשהגיעו לבית המדרש שוחח עמו הגה"ק מנאסויד על מוצאו וכו', עד שהתברר שהוא נכדו של המהר"ם שיק זי"ע. ובראות הגה"ק מנאסויד את ההשגחה פרטית עד הנה, הפציר בו שיתפלל לפני העמוד, עד שהוא נענה לו והתפלל.

רצילום: ר
ר


"הנני זקוק לישועה גדולה"

מיד לאחר השיחה הקצרה בין האדמו"ר לרב הכלא, נכנסו כולם לחדר הגדול, שם המתין ר' שלום מרדכי רובשקין.

רובשקין: ברוך הבא! אין מילים בפי להודות לאדמו"ר על שהטריח עצמו לבוא אלי...

האדמו"ר: שמח אני שה' הצליח דרכי לבוא הנה. הרי כל כלל ישראל בכל מקום שהם התפללו ומתפללים עליך, שלום מרדכי בן רבקה, שתצא מאפילה לאורה.

רובשקין: מצבי קשה מאוד, הנני זקוק לישועה גדולה.

האדמו"ר: אנו הרי מאמינים באמונה שלימה ששום תפילה שבני ישראל מתפללים אינה חוזרת ריקם, ואפילו אם איננו רואים מיד בעינינו שהתפילה נענתה, כי בוודאי הכל עושה רושם בשמים.

רובשקין: מיד בהתחלה כשנתנו אותי במאסר, שלח לי אחד את הספר 'לפיד האש' על מרן זי"ע (-האדמו"ר מצאנז-קוליזנבורג, אביו של האדמו"ר מצאנז), וכשקראתי בו נתחזקתי ביותר, ובפרט מהתיאור הנורא והנרגש שכתוב שם על אופן אמירת הווידוי של מרן זי"ע בערב יום כיפור לאחר המלחמה.

האדמו"ר: אבי זי"ע היה אומר תמיד, שבהיותם במחנות היה נראה אצל האסירים שכבר אפס תקווה
לגמרי. הם לא העלו על דעתם שעוד יבואו ימים טובים, שעוד ירגישו טעם ושמחה בחייהם, שעוד ירגישו טעם של חירות. גם בשעה שנשתחררו מהנאצים ימ"ש חשבו שהעולם נעצר ועמד מלכת, שהעולם כבר לא יחזור להיות מה שהיה מקודם.

מי חלם באותם רגעים קשים על תקומה ובניין מחדש, מי הרהר כלל שעוד ישובו לחיות ולהקים משפחות, הרי היה נראה שנסתם כל חזון, שעולם חשך בעדם לנצח... אולם עם כל זה, ככל שעבר הזמן הקימו השרידים האומללים והגלמודים את הכל מחדש, כפי שהיה בתחילה. כן גם בכל מצב קשה צריכים להתחזק שעוד יבואו זמנים טובים אם ירצה ה'. הקב"ה יכול ברגע אחד להפוך את הקערה על פיה...

רובשקין בבית המשפטצילום: רובשקין בבית המשפט
רובשקין בבית המשפט


"רשעותם של הגויים באמריקה"

רובשקין: השנאה ליהודים הוא נורא ואיום... הרי ירדו לחיי סתם, בלי שום סיבה ועל לא עול בכפי... אבי שליט"א הקים את המפעל בעשר אצבעותיו ונתן פרנסה לאברכים שם, ושילם מיסים למדינה כדת, והם ברשעותם טפלו עלי את הסיפור הזה.

האדמו"ר: שנאת עולם לעם עולם... אבי זי"ע היה אומר שלא יתמה בכלל אם יספרו לו שהאמריקנים הקימו מחנות וגטאות ליהודים רח"ל, כי הם אותם רשעים ואנטישמיים כמו הגויים ימ"ש באירופה
באותן שנים קשות. בכלל היה אבי זי"ע מרבה לדבר על רשעותם של הגויים באמריקה, ולא תמיד הבינו את כוונת דבריו הק', אולם כעת מבינים זאת יותר. אלו שהניחו חמש שנים לנאצים ימ"ש להשמיד את עם ישראל מבלי לנקוף אצבע, אין כל פלא שהם מתנהגים כל כך באכזריות ליהודי שומר תורה ומצוות כמוך. צריכים להתעודד בכך שקרובה ישועתנו לבוא... כבר שומעים בחלל את קול שופר של משיח והוא יגאל אותנו ויוציאנו מאפילה לאורה.

רובשקין: אני מתחזק מאד מהדיבורים האלו של האדמו"ר וזה בוודאי יסייעני שאוכל להחזיק מעמד.

האדמו"ר: הרי ידוע עד כמה אדמו"רי בית ליובאוויטש זי"ע קדשו את שם שמים בהיותם חבושים בבית האסורים אצל הגויים הארורים... הרי עוד את הגה"ק בעל התניא זי"ע הושיבו בכלא בגין עלילה.

רובשקין: גם כ"ק האדמו"ר הריי"צ זצ"ל ישב כמה פעמים בכלא ברוסיה. ולאחר שנשתחרר אמר שיש ב' סוגי סוהרים. יש כאלו שעובדים רק לצורך פרנסתם, ועם אלו עוד איך שהוא הסתדר, אך יש כאלו סוהרים ששמחים בעבודתם ומלאים רשעות ושנאת ישראל, ואיתם היה לו הכי קשה... כך הוא גם אצלי...

האדמו"ר: הלכה בידוע שעשו שונא ליעקב... באוקראינה ובניו יורק, ראי זה כראי זה, באותה מדה
של רשעות ושנאה...בשנות המלחמה, כאשר היה אבי זי"ע באחד מהזמנים הקשים ביותר, כשנשלח
עם אלפי יהודים לפנות את הריסות גטו ווארשא אחרי שהנאצים ימ"ש הפציצו אותה, פגש בו קאפו
אחד ממוצא יהודי ושאל אותו בהתרסה: רבי, האם עוד תעלוז ותרקוד באמירת 'אתה בחרתנו מכל
העמים'? וכי בעם ישראל בחר ה'? הלא תראה באיזה מצב שפל הנכם נמצאים, ממש בתחתית מציאות
אנושית.

השיב לו אבי זי"ע: אדרבה ואדרבה, דווקא כעת, כשאני רואה את רשעותם של הגויים ימ"ש
ואת תחתית המדרגה שבן אנוש מסוגל להגיע, דווקא עכשיו אני שר ומזמר ומודה לה' 'אתה בחרתנו מכל העמים', שהנני חלק מעם ישראל ולא מאומות העולם המתנהגים באכזריות כזו, ממש כחיות השדה...

"הכל עושה רושם בשמים". האדמו"ר מצאנז. צילום: יעקב נחומיצילום: "הכל עושה רושם בשמים". האדמו"ר מצאנז. צילום: יעקב נחומי
"הכל עושה רושם בשמים". האדמו"ר מצאנז. צילום: יעקב נחומי


"מעורר עליך מליצת זכות גדולה"

רובשקין: שמרן שליט"א יתפלל עלי...

האדמו"ר: בתוך כל קהל ישראל שמתפלל עליך... הלא עצם הדבר שבני ישראל בכל מקומות מושבותיהם, בכל העולם ממש, מתאחדים בלב אחד בתפילה ובבקשה להצלתך, ואף שאינם מכירים אותך, זה לבד מעורר עליך מליצת זכות גדולה, ובוודאי נבראו על ידי זה הרבה סנגורים בשמים ממעל.

גם זה שהיהודים בכל המקומות שומעים שיהודי במצב שלך אינו מתייאש ואינו מאבד בטחונו בהשי"ת, אלא מתחזק באמונה תמה, מה שגורם לכולם להתחזק אף הוא באמונה בה', הרי כל זה בוודאי נזקף לזכותך ויעמוד לימינך.

לאחר השיחה התפללו בחדר תפילת מנחה, ולפני העמוד ניגש שלום מרדכי רובשקין. בתפילה אמרו גם תחנון.

לאחר התפילה שוחח האדמו"ר עם רובשקין ביחידות במשך זמן, ואחר-כך נגשו שאר היהודים הכלואים, להזכיר עצמם לברכה. האדמו"ר חיזקם בעיניים דומעות בדברי חיזוק ועודדם להתחזק יותר באמונה בה' ובקיום תורה ומצוות, ונפרד מהם לשלום ובברכה שיצא כאור צדקם.

משם הלך האדמו"ר לאגף שני, שם כלואה קבוצת חרדים. כולם נכנסו לבית כנסת הארעי, שם ערך האדמו"ר בפניהם 'טיש', והנוכחים שרו "צמאה לך נפשי" ועוד. אחר כך אמר בפניהם האדמו"ר שיחת חיזוק, כשלאחר כל קטע תרגם רב הכלא, הרב ריכטר, לאנגלית.



רובשקין צאנז כלא ריכטר חסידות צאנז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד