ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

משחק ילדים: כך תעצבי את חדר הילדים

ילד חדש לבית יוצר צורך בחדר שילווה אותו מינקות עד בגרות • איך ניצור חלל פרקטי וטרנדי שיכול להשתנות בהתאם לגדילת הילדים? • כל הפתרונות בכתבה שלפניכם

חדר בעיצוב תיבת נוח - גולדשטיין גלרי טפט
חדר בעיצוב תיבת נוח - גולדשטיין גלרי טפט



אין כמו האושר הגדול כשילד נולד. כל זוג המצפה לרגע זה, מכין את הדירה וכמובן גם את חדר ילדים.

החדר לילד הראשון הוא די מרווח, מיד נקנה הריהוט: שידה, מיטה או עריסה זמנית, אולי מתקן כלשהו לחיתולים ומדפון לקרמים ולשמנים, והנה אנחנו טופחים על השכם בסיפוק: עשינו את זה! אבל לפני שהרך המתוק אומר את המילה הראשונה, אנחנו כבר מבינים שבעצם רק התחלנו. כלומר, כמו שהילד מתפתח - גם הדרישות מהחדר מתרחבות.

אוקיי. אנו עומדים במרכז החדר, בוהים בחלל, ואיננו יודעים מהיכן להתחיל, כיצד לגשת לעיצוב החדר? ורד בן סימון, סטייליסטית לעיצוב הבית, עושה סדר: ”נתחיל בכך שנמצא נקודת מיקוד בחלל. כלומר נקודה שממנה נתחיל ונבנה את סיפור החדר. אפשר לבחור בפתחים, בחלונות - למסגר אותם בוילון שייתן את נקודת הצבע והאופי לחדר. בהתאמה, נעמיד מתחתיו כוננית, מדבקת קיר, כורסא, או, אם יש מקום, קומפוזיציית מדפים מעניינת. העיקר - לא להשאיר אותו חשוף. תמיד לחשוב על הסיפור הכללי. סיפור זה לא רק נושא אלא גם חיבור הצבעים. במוקד החדר אפשר לבחור גם את המיטה ואת המדבקה שתודבק על הקיר הסמוך לה, או את ארונית הצד ואת השטיח. מנקודה זו יש להמשיך וליצור זרימה בין הריהוט לבין הצבע בהרמוניה עדינה ולא עמוסה”.

רבים מתלבטים היכן לרכוש את חדר הילדים, האם אצל נגר פרטי או בחברה מתמחה, פנינו עם השאלה הזו לחברת 'האוס-אין': בחנויות שלנו מגוון גדול במיוחד של רהיטים וסגנונות, אותם אנחנו מייצרים בעצמנו, תוצרת כחול לבן. אחרי שהקונה נחשף למגוון של העיצובים והרעיונות הוא יכול גם להזמין את הדברים המוצרים כך שיהיו במידה ולפי הצרכים האישיים והייחודיים שלו. העובדה הזו שוללת את החשש של 'לקנות חתול בשק'. אתה רואה מה שאתה מקבל בסוף.

אנחנו עובדים רק עם עץ מלא, גם בפנים וגם בחוץ, ומקפידים על צבעים ודבקים שאינם רעילים, עובדה שמאפשרת מלבד סביבה יפה לילד גם סביבה בריאה.

הדבר האחרון, ואולי לא פחות חשוב מכל השאר, זה המחיר. יחסית לחומרים בהם אנחנו משתמשים, המחירים שלנו נחשבים למצויינים. לכל זה צריך להוסיף מוניטין של 20 שנה ואחריות לכל החיים על הרהיטים.

גם בתחום זה יש עיצוב קוטור. חגית סער, מעצבת העל של עולם חדרי הילדים בארץ, מעצבת בביתה שברמת השרון חדרים בהשראת האגדות לנסיכים ולנסיכות.

חגית מספרת לנו שהקו העיצובי שלה נע בין הרומנטי לקלאסי. חגית: כשאני מעצבת חדר לילד אני רוצה שהחדר יהיה חמים, שהילד ירגיש בו נוחות וביטחון ושזיכרונות הילדות שלו יהיו משולבים בריח ובזיכרון המתוק מהחדר בו גדל.

המיטה

מיטת התינוק גם היא זמנית, והילד הגדל יעבור למיטה גדולה יותר. כדי להקל על המעבר למיטה פתוחה יבחרו ההורים בחכמה במיטת המעבר, כלומר מיטה בגודל בינוני, כמו בסיפור ”זהבה ושלושת הדובים”. אני ממליצה לבחור בזו המתארכת עד לגודל של מיטת נוער סטנדרטית. טיפ אישי – כשמיטת המעבר באורכה הראשוני ניתן להעביר אליה את מזרן מיטת התינוק ואת הרווחים, אם יש, למלא בכריות מוארכות, שישמשו גם כמגן ראש.

בקניית מיטה עלינו לחשוב גם על הילד הבא שיתוסף למשפחה, בעז”ה. לכן תמיד עדיפה מיטה ”נפתחת”, ויותר מכך: כזו עם ארגז אחסון למצעים. כמו כן, כדי ליצור מקום אכסון נוסף ניתן לשלב מגירות במיטה. במידה שאין מיטה נפתחת, אפשר לארגן מיטה בסגנון הנסיכה על העדשה ולשים שני מזרונים זה על גבי זה שימתינו לשעת הצורך.

בחדר משותף יש להציב את המיטות בצורה שתמקסם את המרחב ותשאיר מספיק מקום לפעילות. ”ניתן להשתמש בשתי אופציות לחלוקת חלל החדר לפי גילאי השותפים בחדר וצרכי הבית”, מרחיב הורוביץ. ”האופציה הראשונה הינה למקם את המיטות בצורת האות ר’, כשארונית קטנה חוצצת ביניהן. בצורה זו המיטות ”תופסות” זווית אחת ומשאירות את החלל פנוי. אופציה נוספת היא ליצור חלוקה מובנית וסימטרית של החדר על ידי מיקום המיטות מקבילות אחת לשנייה. העמדת המיטות בצורה זו תיצור חללים פרטיים בחלוקת החדר, ובמקרה כזה תיווצר סימטריה אחידה לחלל הפרטי”. הבחירה תהיה בהתאם לאופי הילדים ותמיד כדאי להיוועץ בהם. אופציית הר’ יוצרת אינטימיות ומתאימה לילדים שאוהבים את ההירדמות המשותפת, בעיקר בגילאים צעירים. אופציית המקבילות מאפשרת תחושה של מרחב פרטי ועצמאות, שמתאימה יותר למתבגרים. תאוריית ה'פנג שוואי' ממליצה שיתאפשר קשר עין של הילד השוכב במיטה עם דלת הכניסה.

עלינו לזכור שככל שהילדים מתבגרים הפעילות עוברת מהרצפה לגובה, לשולחנות העבודה והמחשבים, המיטה תשמש גם כסוג של ספה ולאירוח החברים.

מיטה נוספת שחביבה מאד על ילדים, ואני מודה שעלי קצת פחות, היא מיטת הקומתיים. למה כן? היא, ללא ספק, חוסכת מקום, ילדים מאד אוהבים להשתעשע בטיפוס על הסולם ולדבר אחד עם השני מהגובה. מיקום המיטות אחת מעל השנייה מאפשר חלל פרטי לכל ילד. יש אפשרות למקם את המיטה בקומה העליונה וליצור תחתיה פינת עבודה - ניצול מקום. למה לא? כי אמא חרדתית אינה אוהבת לראות ילדים שובבים מתרוצצים על סולם או מציצים למטה מגובה הקומה השנייה. אז במקרה ובחרתם במיטת קומתיים, בבקשה שימו לב שמעקה הבטיחות אכן בטיחותי והסולם יציב ורחב מספיק למדרך הרגל.

אופצייה יקרה יותר, בגלל הפרזול המתקדם והפיתוח, אבל חכמה, יעילה ועמידה לתכנון לטווח ארוך היא הריהוט המתקפל, כפי שמציעה החברה 'מילאנו בדינג' המייבאת מאיטליה רהיטים מתקדמים חוסכי מקום. ניתן למצוא פתרונות המשלבים מיטה עם ארון או מיטה עם שולחן עבודה. הרעיון הוא שהמיטה יכולה להסגר כנגד הקיר יחד עם המצעים (אין צורך להציע את המיטה מחדש מדי ערב) ואת מקומה מחליף שולחן נשלף, או מיטה הנסגרת לגב ארון מסתובב. ממש מעשה קסמים.

שולחן העבודה

ילדנו יבלה שעות רבות ליד שולחן העבודה. יש להימנע משולחן בעיצוב מסורבל, בעיקר אם הוא עתיד לשמש מספר ילדים. על השולחן להיות מותאם בגובהו ורצוי שיהיה בעל מגירות לאיחסון חומרי הלימוד. כדאי למקמו באופן שיאפשר שקט וריכוז ללימוד. יש ליצור בסמוך נקודת חשמל, שתשמש את המחשב ואת מנורת השולחן. על הכסא התואם להיות אורתופדי ותומך באופן מרבי בגופו הגדל של הילד. מושב רחיץ, וסת גובה, בעל ממדים סבירים ולא מגושם. את כסא המנהלים אנו מקוים שילדנו יקבל במשרדו, לאחר שיסיים את לימודיו בהצלחה.

הארון

כשהפריטים מתרבים והבגדים גם הם גדלים, צריך להכניס ארון לחדר. לסוגיית הארון נעזרתי בניצן הורוביץ, המעצב הראשי של רשת רהיטי דורון. ”ארון הוא פריט גדול ומשמעותי בחדר, לכן צריך למדוד את החדר ולהחליט מה השטח שאנו מקצים לארון באופן פרופורציונאלי לחדר ולא לחרוג ממנו”, הוא מזהיר. ”גובה הארון גם הוא מקטין את חלל החדר. מומלץ להשתמש בארונות נמוכים, שיתאימו בגודלם לשאר החפצים בחדר, וכמובן למידות בגדי הילדים”. במידה שהחדר מתוכנן לשמש כחדר משותף למספר ילדים יש לבחור בארון מרווח בעל מספר דלתות, מתוכנן בשטחי אחסון, מדפים ומגירות שווים ונגישים בהתאם לגילם של הילדים.

כמובן, כמו כל אם דואגת, אני מציינת, שעל הארון להיות יציב ובעל דלתות שאינן נטרקות. פרט חשוב נוסף: רצוי שהארון, כמו שאר הרהיטים בחדר, יהיה מחומר רחיץ, כמו פורמייקה או מלמין. צבעו של הארון צריך להתמזג עם צבעי החדר ולא להעמיס בנוכחות הצבעונית. ככל שצבעו יהיה 'בנלי' יותר, בהיר או עץ, כך הוא יהיה רלוונטי לאורך שנים וילווה את הילד גם בבגרותו. גם את השידה שתשמש לילדים הבאים כדאי לבחור בצבעים ובקווים נקיים, כדי שתוכל אח”כ לשמש כשידת מגירות לצעצועים או לבגדים.

מרחב מוגן

דאגו לחדר בטוח: רהיטים ללא פינות חדות, כסויי שקעים, עוצרי דלתות ומגירות, שלא יסגרו על אצבעות הפעוט הסקרן ויאפשרו לו חופש חקירה והתנסות, שטיח נעים, עליו נשב ונבנה מגדל קוביות, וילון, שיעמעם את האור בבוקר ויאפשר יקיצה רכה, כורסא נוחה להנקה ובהמשך גם להקראת סיפור, כי תמיד נרדם קודם וסלי אחסון לצעצועים. הצעצועים הם רבים ולעיתים משתלטים על החדר. בהתחלה כדאי לבחור סלי אחסון גמישים כמו סלי כביסה. הגמישות תקל על הילד הרוכן עליהם בחיפוש אחר צעצוע ותאפשר לו גישה גם לתחתית הסל.

הלבשת החדר

נושא הלבשת החדר והגדרת אופיו חשובים לא פחות מהפרקטיות. לאחר שבדקנו את האור הנכנס לחדר ומיקמנו את הרהיטים המשמעותיים, נבחן את הקירות החשופים ואת השטח הפנוי מחלונות וריהוט.

אם כשהוא נולד עיצבנו לו את חדר חלומותינו, בשלב המתבגר נתייעץ איתו לגבי אופי החדר וצבעיו.

נשב עם הילד, נתאם ציפיות עם נטיות ליבו. קל יותר להתמקד כאשר בוחרים נושא לחדר, כמו: ים, נסיכות, ספורט וכו’. איננו חייבים ללכת עם הרעיון עד סופו, כדי שלא ימאס על הילד כשיתבגר או כשתחום ההתעניינות ישתנה. את הנושא ניישם בעזרת אביזרים הניתנים להחלפה בקלות ובעלות נמוכה, כמו: וילונות, כריות, עיטורים / טפטים, תמונות, אהיל, שטיחון ויצירתיות מבורכת. גריב מוסיפה: ”עיינו במגזינים לעיצוב וקחו השראה משם. לא לפחד מלמחזר רהיטים. בעזרת ריפוד חדש, צבע או ניוד רהיטים מסביבתם הקודמת הם עשויים להתאים לחדר המתעצב”.

צרו אמצעי אחסון תלויים, כמו: רשת לכדורים, דובים ותאים דקורטיביים לדיסקים ובובות. מעולה לפינוי הרצפה.

את הריהוט הבסיסי נותיר בצבעים נעימים שאינם תלויי מצב רוח. ילדנו המתבגר ירצה בבוא היום לנקות את החדר מאביזרי הילדות, ואז יישארו לצידו רהיטים שמישים ועדכניים.

אמצעי עיצובי חשוב שעומד לרשותנו הוא הצבע. קיימת סדרה מיוחדת של צבעים לחדרי ילדים המתאפיינים בגוונים החביבים על הילדים. הצבעים בסדרה מבוססים על חומרים טבעיים, בעלי פוטנציאל אלרגני נמוך, שכן אינם פולטים חומרים נדיפים לחלל האוויר, והינם בעלי ניחוח עדין.

שאלתי את קרן נוימן, מעצבת בחברת נירלט, לגבי ההחלטה באיזה גוונים לבחור. ”חדר הילדים הוא לא רק חדר משחקים, אלא בעיקר המקום בו הם ישנים ונרגעים. על כן לא כדאי לצבוע ביותר מידי טכניקות ו\או באינספור צבעים. חשוב ליצור אוירה נעימה ונינוחה עם שניים עד שלושה גוונים, מעט עיטורים וטכניקות שחוזרות ומשתלבות”.

”חשוב לזכור שהאבזור בחדר הילדים הוא בדרך כלל מאוד צבעוני, כמו גם המשחקים. לפיכך, יש לבחור בגוונים עדינים ורכים לקירות החדר”. מהם הטרנדים שיהפכו כל חדר לזוהר? נוימן מחדשת: ”צבע קירות עם אפקטים מיוחדים של עננים, נצנצים, כוכבים כחולים מנצנצים ולבבות ורודים מנצנצים”. כאמור, יהיה מנצנץ. צביעת התקרה בגוון תכלכל שמים עם כוכבים תזכיר להם מדי ערב שהשמיים הם הגבול ולאהבתנו אין סוף.

טיפ - הכינו לילדים יריעות קנבס עליהן יוכלו לצייר בחופשיות כשהם קטנים, או להדביק גזרי עיתונים ופוסטרים בבגרותם. זו הזדמנות מבורכת להביע את עצמם, את החופש שביצירה ואת הגאווה בטביעת האצבע האישית שלהם. כל זאת - בלי נזק מיותר לקירות.

חלל פרטי בחדר משותף

בעזרת צבע ואביזרים אנחנו יכולים לבדל בחדר משותף את האזור של כל ילד. ניתן לצבוע בגוון ורוד את הקיר עליו נשענות מיטות הבנות וכנ”ל לסמן את אזור הבנים. אפשר לכתוב בצבעים זוהרים בחושך את שמו של הילד ולהוסיף, באותם צבעים, ציור שהוא יצייר או שבלונה. היצירה תראה רק בחושך ותעלה לו חיוך לפני השינה.

לבנות ניתן ליצור פרטיות באמצעות כילה, ולבן - ליצור מעין אוהל, או פתרונות מוכנים אחרים. הבידול יכול להיעשות באמצעות מצעים בצבע האהוב על כל ילד, או לתלות בפינה שלו לוח השראה, עליו ידביק או יצמיד תמונות שהוא אוהב: סמלי קבוצות ספורט, אוספים, שלט עם שמו וכדומה.

שטיחוני רגליים למרגלות המיטה, בצבעים שונים, יגדירו את השטח הפרטי של כל ילד וגם ינעמו להם כשיעמדו יחפים. תיבה שתוכל לשמש לו להטמנת 'אוצרות' וגם כשולחן צד כשהיא סגורה. זרמו עם הילד, היו קשובים לצרכיו ולתחביביו, כך תוכלו למצוא יחד את העיצוב שיגדיר לו את הפינה שלו.

טרנד שכזה

חגית סער מספרת מה חדש היום בעולם: בגדול, עולם עיצוב חדרי הילדים יוצא מתוך העובדה שהילד נעשה היום יותר ויותר משמעותי, הן להוריו והן מבחינת הבית. זה כבר לא חדר ילדים ששמים בו מיטות, אלא חדר מרכזי שצריך להשקיע בו ולהגיע אליו מתוך מקום של כבוד. כשמעצבים את החדר מעצבים לו בעצם לייף-סטייל משל עצמו.

אין הרבה חדשנות, מאחר ורוב הדברים כבר נעשו. מה שכן, חדרי הילדים הופכים יותר ויותר לסוויטות. גם אם החדר לא גדול מנסים שיהיו בו כמה שיותר דברים שיאפשרו לילד נוחות מירבית. ישנם סגנונות שונים לחלוטין: מחדר בעיצוב הייטקי לגמרי, עם מתכות וחומרים קרים, ועד לחדר עם רהיטי עץ, חם ומלטף.

סנדרה אלבז, בעלת אתר בוטיק קונספט לילדים 'ayo aya', מכירה לי את הטרנדים באביזרי הילדים. ”כמו באופנה, הוינטאג’ הוא גם פה. התרפקות נוסטלגית, כריות קרושה, בדים פרחוניים, עבודות טלאים, צעצועי פח, עץ ונייר. מאד רך ומתקתק.

ההיפך של הוינטאג’ הוא הנקיון המעוצב, כלומר צבעוניות מעטה, אפילו קרה, רהיטי פלסטיק בקווים מעוגלים, כמובן, ונקיים בעיצובם כדי שהחדר יראה מתוחכם ולא עמוס”.

בהמשך לטרנד המעוצב אנו רואים מגמה של רהיטי ילדים שהינם העתק מרהיטי האייקון המעוצבים למבוגרים. מגמת ה”כמו גדולים” מוכרת לנו מעולם האופנה, כשכל מעצב נחשב עושה גם ליין סטייליסטי לילדים, והמחיר מפונפן בהתאם.

אז לסיכום: להקפיד לא להעמיס, לבחור רהיטים בקוים נקיים ובצבעים עדינים וטבעיים, כדי שילוו את ילדנו וישרתו אותם בלי להשתלט

על החדר ולגזול משטחו. בחרו ברהיטים בטוחים ואמינים. השקיעו במחשבה עתידית ובאביזרים, והכי הכי חשוב: הילדים, שרק יהיו לנו בריאים.

טיפים

ורד בן סימון, סטייליסטית לעיצוב הבית, מעניקה לנו טיפים לעיצוב מושלם:

1. החדר צריך ליצור אזור שינה ואזור משחק. את התיחום ניתן ליצור באמצעות צבע, שולחן פעילות, כוננית ספרים, כלי אחסון מעניינים וכו’.

2. להשתדל ליצור זרימה בגוונים בין הטקסטיל בחדר, מצעים, וילונות וכריות, לבין הריהוט, שולחן, מיטה וארון.

3. ריהוט בצבע נייטרלי הוא יוניסקס ויהיה מתאים לכל הגילאים. ניתן יהיה לשדרג אותו בקלות ע”י החלפת ידיות ואקסוסריז צבעונים.

4. אם יש אפשרות – עדיף למקם את המשחקים בחדר אחר. כדאי לחשוב על שילוב בין חדר עבודה לבין חדר משחקים. אפשר לבחור, לדוגמא, בממ”ד או במרתף, ולהציב פינת עבודה עם מחשב בצד אחד של החדר, ובחלק אחר לרכז פעילות לילדים של יצירה ומשחקים. כך הרווחנו שחדרי הילדים הינם לשינה ולרגיעה בלבד.

5. 'לצאת מהקופסא' - לבחור באפשרויות אחסון לא שגרתיות כמו: אדניות לאחסון בובות וספרים, שקים לאיסוף צעצועים, לולאות ממדפים לתליית פריטים.

6. צרו אזור לביטוי אישי.- מסגרו את יצירות הילדים, תלו לוח שעם או לוח גיר, או צבעו את הקיר בצבע מגנט כך שהילדים יוכלו להצמיד עליו דברים אישיים, או לצייר. זה מוסיף צבע וגאווה יותר מכל יצירה שתקנו.

7. כדאי לדעת! ניתן להעלות או להוריד גירוי לילדים היפר אקטיביים או שקטים באמצעות צבע.

8. צעצועים מכניסים בלגן צבעוני - רכזו אותם באמצעי אחסון בעלי גוונים שקטים המתאימים לצבעי החדר.

9. מומלץ לעצב חדרי קונספט מוגבלי גיל - לכו על קונספט ”פתוח”, כמו ים, כשהצבעים רגועים וטבעיים ואילו האביזרים ניתנים לשינוי ולעדכון עם הגדילה. כלומר ממדבקות דגים לגלגל סירה, דגמי סירות וצדפים.

חמישה כללי ברזל בעיצוב חדרי ילדים, באדיבות ‘האוס-אין’:

1. מיקום המיטה – חשוב מאד בעיניי שהמיטה לא תהיה מול הדרך.

2. מרחב – לא להעמיס את החדר ברהיטים. כיום החדר לא משמש רק לשינה, הוא משמש את הילד גם למשחק ולאירוח. ולכן חשוב לא להעמיס על הילד ולאפשר רהיטים אווריריים שאינם מקובעים, לדוגמא: שולחן כתיבה עם רגליים ולא צמוד אל הקיר, מגירות על גלגלים ולא קבועות, כוורת התלויה על הקיר ולא על המכתבייה ועוד.

3. צבע – צריך להתאים את הצבעים לסגנון והאופי ולאופי של הילד. בנוסף, חשוב ללכת על צבעים מרגיעים ונעימים ולא כאלה שיגרמו חוסר נוחות ושקט.

4. חומרים – כאן מדובר בכלל ברזל. חדרי ילדים צריכים להיות מהחומרים הכי טובים שיש – עץ מלא וצבעים ודבקים שאינם רעילים.

5. אחסון – להעדיף מקומות אחסון שאינם נראים, כמו מגירות בתחתית המיטה ועוד.

שתי המלצות חשובות לסיום:

1. סטפני גריב, מעצבת פנים והום סטיילינג, מציעה: ”לא לבחור סטים של שידה ומיטה, מכיוון שאז אנחנו ”תקועים” עם פריטים שנתקשה לשלבם כשעיצוב החדר ישתנה. כמו כן כדאי לנסות לחרוג מצבעי המגדר, ורוד ותכלת, ולבחור צבעים ניטראליים, שיוכלו להתאים גם אם הילד הבא יהיה ממין שונה. דאגו לצייד את הרהיטים בגלגלים, כך שיהיה ניתן להזיזם בקלות בחדר כשנרצה לשנות את מיקומם או לנקות”.

2. הכינו לילדים יריעות קנבס עליהן יוכלו לצייר בחופשיות כשהם קטנים, או להדביק עליהם גזרי עיתונים ופוסטרים בבגרותם. זו הזדמנות מבורכת להביע את עצמם, את החופש שביצירה ואת הגאווה בטביעת האצבע האישית שלהם, וכל זאת בלי נזק מיותר לקירות.



מגזין סטייליש:
http://www.smashmagazine.co.il/index.asp?catID=12112&siteLang=3
מגזין סטייליש חדר ילדים עיצוב הום סטיילינג ניצן הורוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד