כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

חברת החשמל: הסיבה לחשבונות הגבוהים - זינוק בצריכה בחורף

יו"ר החברה יפתח רון-טל: "חברה פרטית פשוט לא היתה מספקת חשמל או היתה מעלה את המחירים באופן משמעותי"

  • י"ט אדר התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, אמר היום בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת כי צריכת החשמל בחודשים ינואר ופברואר האחרונים היתה גבוהה בכ-25% מהצריכה בתקופה המקבילה אשתקד. לדבריו, זהו ההסבר לחשבונות החשמל הגבוהים לאחרונה.

רון-טל טען בוועדה כי הבעיות המבניות בחברה אינן קשורות למשבר הנוכחי, שנוצר לדבריו משתי סיבות. הראשונה - רזרבת חשמל נמוכה, כתוצאה מאי בניית תחנות כח בהתאם להחלטות שהתקבלו בעבר, כי אין צורך בהקמתן. שנית, המחסור בגז, בשל הפסקת הגז המצרי והידלדלות מאגר ים תטיס, המספק כיום רק כ-30% מהכמות. כתוצאה מכך, משתמשת החברה בסולר ומזוט, היקרים יותר, לייצור חשמל כתחליף לסולר.

"החברה היציבה ביותר בעולם לא היתה שורדת את זה", אמר רון-טל. לדבריו, בשנת 2010 היו עלויות הדלקים בחברה 9.5 מיליארד שקל, והן תוכננו לרדת בשל העלאת שיעור הגז הטבעי בסל הדלקים. עם זאת, בשל המחסור בגז הגיעו ההוצאות על הדלקים בשנת 2011 לכדי 14 מיליארד שקל. רון-טל אמר כי "עם זה חברה לא יכולה להתמודד לבד, בטח לא חברה שהיא ספק שירות חיוני. חברה פרטית פשוט לא היתה מספקת חשמל, או היתה מעלה את המחירים באופן משמעותי. אנחנו לא חברה פרטית, ולכן יש חשמל במדינת ישראל".

בתגובה לטענה כי אזרחים רבים מתקשים לשלם את חשבון החשמל, ציינה יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן, כי לאוכלוסיות מסוימות ניתנת הנחה. עם זאת, מסתבר כי יש תת ניצול בתעריף הסוציאלי, המהווה כיום כ-0.6% מהצריכה ומסובסד על ידי שאר הצרכנים. בנוסף פירטה פרקש-הכהן את ההסדרים השונים לעידוד החיסכון בחשמל שפירסמה הרשות באחרונה.

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, סיכם את הדיון ואמר כי "בפני ועדת כלכלה נפרשה תמונה קשה. הוועדה תובעת ממשרד האנרגיה לפעול ביחד עם משרדי האוצר והגנת הסביבה ולהציע תכנית פעולה ממשלתית לפתרון המשבר הזה. מחירי החשמל במגמת התייקרות. אמנם מדובר במגמה זמנית, שכן בטווח הארוך מחירי החשמל יציבים. עם זאת, הנושא עדיין מכביד על הצרכן הישראלי, ונכון עשתה רשות החשמל, המציעה תוכניות לצריכה חכמה".
חשמל צריכה חשבונות תשלום הנחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד