כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

בקריאה ראשונה: הרבנים הראשיים יוכלו להמשיך בכהונתם

8 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים • ח"כ דוד רותם: לקבוע שהרבנים הראשיים יפרשו בגיל 70, ושהתיקון לחוק יחול רק על הרבנים הראשיים שיבחרו בבחירות הקרובות

הרבנים הראשיים, הגר"י מצגר והגרש"מ עמאר. צילום: יעקב כהן
הרבנים הראשיים, הגר"י מצגר והגרש"מ עמאר. צילום: יעקב כהן



מליאת הכנסת אישרה היום (ג') בקריאה ראשונה את הצעת חוק הרבנות הראשית לישראל של חבר הכנסת ציון פיניאן מהליכוד וקבוצת ח"כים.

סעיף 5(ג) לחוק הרבנות הראשית לישראל, התש"ם-1980, אינו מאפשר לרב הראשי לישראל המכהן בתפקיד, להציג את מועמדותו לבחירה לכהונה הסמוכה לכהונתו. הצעת החוק באה לבטל הוראה זו. החוק ישפיע על מועמדותו לכהונה שניה של הגר"ש עמאר, לאחר שהגר"י מצגר הודיע כי אינו מתכוון להציג מועמדות בשנית.

בדיון שקיימה ועדת החוקה, חוק ומשפט להכנת ההצעה לקריאה ראשונה, אמר יוזם החוק, ח"כ פיניאן: "הצעת החוק קשורה בזכות החוקתית, לבחור ולהיבחר. בעבר, רבנים ראשיים, יכלו להתמודד שנית. אולם, החוק שונה, כך שרבנים מכהנים, לא יוכלו להתמודד שנית ברציפות. החוק הנוכחי מאפשר כהונה שנייה, רק לאחר הפסקה של כהונה אחת. יש חשיבות רבה לכהונה רצופה ללא הפסקה".

פיניאן ציין, כי רבני ערים, מכהנים מבחירתם, עד גיל פרישה. עוד אמר, כי להצעה, יש תומכים מכל סיעות הבית.

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו, הציע בדיון לקבוע כי הרבנים הראשיים יפרשו לגמלאות בהגיעם לגיל 70, ככל תפקידי השיפוט בשירות המדינה. בנוסף, רותם הציע, כי התיקון לחוק יחול רק על הרבנים הראשיים שיבחרו בבחירות הקרובות, ולא על הרבנים המכהנים היום.

ח"כ מיכאל בן-ארי מהאיחוד הלאומי השיב לרותם: "רבנים מגיעים לשיא גדולתם ופריחתם התורנית, רק בגיל מבוגר. ההצעה עלולה גרום לפרישת רב ראשי, לאחר כהונה קצרה. עד כדי פרישה בתום כהונה בת שנה בלבד, אם רב נבחר, בעת שמלאו לו 69 שנים.

נציג משרד המשפטים עו"ד הראל גולדברג ביקש בדיון לדחות את ההצבעה על החוק, כיון שלדבריו, ועדת שרים לחקיקה, תמכה בחוק, רק לקריאה מוקדמת (טרומית), וכי ועדת שרים לא אישרה את תמיכת הממשלה בהצבעה לקריאה ראשונה.

8 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תוחזר לוועדת החוקה, חוק ומשפט להכנתה לקריאה השנייה והשלישית.
עמאר מצגר רבנים ראשיים ציון פיניאן דוד רותם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד