כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

תמכין דאורייתא • לווית הרב שלמה גרוס ז"ל

גדולי ראשי הישיבות, אדמו"רים וסתם 'עמך' ליוו הערב את מחזיק התורה, הנגיד הרב שלמה גרוס ז"ל, שנפטר בגיל 50 • "נתן תמיד בלב רחב והחזיק עשרות משפחות"

הרב שלמה גרוס ז"ל
הרב שלמה גרוס ז"ל



המוני מלווים, מכל גוני הקשת, צעדו ביום ראשון בערב בירושלים אחר מיטתו של הנגיד הרבני, רודף צדקה וחסד, הרב שלמה גרוס ז"ל, מגדולי תומכי מחזיקי התורה בשנים האחרונות, שנפטר בברוקלין בפתאומיות בערב שבת, בגיל 50 בלבד.

מסע הלוויה יצא מבית הלוויות 'שמגר' בירושלים, עבר דרך ישיבת מיר שבשכונת בית ישראל להר הזיתים, שם נטמן המנוח. בלוויה השתתפו רבנים, ראשי ישיבות ואדמו"רים, שבאו לחלוק כבוד אחרון למחזיק התורה המפורסם.

בבית הלוויות 'שמגר' הספידוהו הגרב"ד פוברסקי, הגר"י שיינר, הגר"ש אוירבך, הרב בן ציון גוטפארב, חתניו הרב קופלוביץ והרב קאופמן, בנו הרב אהרן גרוס, וכן שותפו לעסקים הנגיד ר' יוסף פרידמן מפלטבוש.

בישיבת מיר הספידוהו הגר"א פינקל, הגאון רבי יהושע דוד טורצי'ן וגיסו הרב ציפרשטיין.

האדמו"ר מתולדות אהרן השתתף אף הוא בלוויה. לאדמו"ר היה קשר אישי מיוחד עם הרב שלמה גרוס ז"ל, ואך לפני חודש השתתף הרב גרוס בשמחת החתונה לבת הזקונים של האדמו"ר.

בבית הלוויות 'שמגר' חילק עסקן שהשתתף בלוויה צדקה לכל משתתף 200 שקל.

"תמיד חיפש לתת בגופו ובממונו"

אחד מראשי המוסדות בארץ שנתמך על-ידי הרב גרוס, שהחזיק את מוסדותיו ואף היה עמו בקשר במשך 15 שנה, מספר ל'בחדרי חרדים':

"היה לו לב חם, הוא היה נקשר לבעיות, כל בעיה ששמע היה חם ונרתם לעזור, וחוץ ממה שהיה נותן הוא היה מעשה ופועל אצל חבריו שיתנו גם, ואף היה הולך מעצמו עם אנשים לאסוף כסף אצל חבריו, תמיד חיפש איך לתת בין בגופו בין בממונו.

"הוא למד בישיבת מיר, והיה תלמיד של הגר"ש בירנבוים זצ"ל. הוא היה בן תורה אמיתי והוא היה ממקימי הקהילה של הגאון רבי אברהם שאר מפלטבוש הידוע בדרשותיו, שאף הגיע ללוייה, ור' שלמה ז"ל היה מקפיד להגיע לכל השיעורים שלו, הוא אהב ללמוד ושמח על כל סברא ודבר הלכה. ר' שלמה גם היה בעל ידע גדול בתורה.

עוד בנושא:
רודף צדקה וחסד • הנגיד הרב שלמה גרוס ז"ל

"המיוחדות שלו היה שהוא נתן בלב רחב, היה לו לב וכיס פתוח למרות שלא היה מהגבירים הגדולים נתן מעבר ליכולת שלו, וגם היה נגיש ויכלו להכנס למשרד שלו בלי פגישות, דבר שלא מצוי בארה"ב. כשהיו יושבים אצלו כל שניה היה נכנס מישהו אחר, בתקופות המאוד טובות שלו עזר בגדול וגם בתקופות הפחות טובות עזר יותר מכפי יכולתו.

"הבית שלו הוא בית של תורה יוצא מהכלל בניו וחתניו הם תלמידי חכמים, גם בנו הקטן בן ה-11רואים עליו שעדיו לגדולות, ולמרות עיסוקיו הקדיש לחינוך ילדיו ובנותיו. ניהל בית צנוע למופת בלי מודרניזציות. אם אדם היה צריך הלוואה הוא יכל להלוות לו מאה אלף דולר לכמה חודשים רק בגלל שהרגיש את הצורך".

ממשיך ראש המוסד ומספר: "כל ראש ישיבה וראש כולל מצא אצלו דלת פתוחה. מלבד בני המשפחה הגיעו בטיסה ארצה עם הארון גם עשרות מחבריו, דבר חריג בפני עצמו. הרב גרוס החזיק עשרות אברכים ומשפחות בתמיכה שבועית וחודשית, מי יודע מה יהיה עם עשרות המשפחות בחג הפסח הקרוב, ורבים תלויים בו.

"אנחנו לא יודעים עכשיו מה יהיה עם המוסדות שלנו, הוא היה נותן סכום גדול בשנה ואנחנו מקווים שהמשיח יבוא. ונסיים בסיפור: פעם בא לארץ בל"ג בעומר והוא ראה אותי שאני לחוץ נורא, אמר לי ר' שלמה שאני חייב לצאת להתאוור, אמרתי לו שאין לי פנאי להתאוור, ואז שאל אותי מה מעיק עלי, אמרתי לו 25 אלף דולר, אמר לי ר' שלמה 'יש לך את זה' עכשיו תבוא להתאוור.

"פעם התחייב במסיבה לטובת המוסדות מאה שמונים אלף דולר, עכשיו בדרך כלל כל גביר עד שמביא את הכסף לוקח זמן, הוא למחרת כבר התקשר וביקש מספר חשבון והפקיד בפעם אחת את הכסף. פעם בא אליו ראש ישיבה ואמר לו חוץ ממה שהוא צריך להחזיק את הכולל, יש לו בעיות בהוצאות חתונה לבתו, ישר הוציא מהכספת עוד 10 אלף דולר וזרק לו כמו שזרק נייר, כסף שהיה לו לא היה לו קושי אנושי לתת. גם לפני פורים חילק עשרות אלפי דולרים לצדקה באמצעות אחד מהעסקנים הידועים בירושלים".

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
גרוס גביר כסף שלמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד