י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

נרצחי הפיגוע בטולוז הובאו לקבורה בהר המנוחות

הרב ינותן סנדלר ובניו, אריה וגבריאל, והילדה מרים מונסונגו הי"ד - נקברו בירושלים • יו"ר הכנסת רובי ריבלין: "העם היהודי ניצב מול חיות פרא שלא יודעות שובע"

הלוויה בהר המנוחות. צילום: קובי הר צבי
הלוויה בהר המנוחות. צילום: קובי הר צבי

בהלווייה רווית דמעות הובאו למנוחות הקדושים הרב יונתן סנדלר ובניו, אריה בן השש, גבריאל בן השלוש, והילדה מרים מונסנגו בת השמונה, שנרצחו בפיגוע הירי הרצחני בבית הספר היהודי 'אוצר התורה' שבעיר טולוז.

במהלך הלילה הוטסו הגופות מצרפת לשדה התעופה בן גוריון. אל נמל התעופה הגיעו הוריה של מרים מונסונגו, מלווים בבני משפחה. כאשר השתטחו על גופת הילדה, קשה היה שלא לפרוץ בבכי. האם הדליקה נר נשמה, הסב והסבתא השתטחו על הארון בו הובאה גופת הילדה.

בשלב הבא העבירו מתנדבי זק"א את הגופות אל בית הקברות שבר המנוחות, שם נערך מסע ההלוויה רווי הדמעות, שנפתח באמירת פרקי תהילים. אלפים הגיעו להשתתף בלוויה.

ראשון המספידים היה יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, שפתח את דבריו במילים "וכל בית ישראל יבכו את השרפה".

"בית ישראל כולו, עומד עמנו ברגעים אלו, מבכה את השרפה. את הרצח והשנאה, שפגעו בנפשות תמימות: בשליח מצווה הרב יונתן סנדלר ובבניו: אריה בן השש, גבריאל, רק בן שלש, ובילדה הרכה מרים, שנטבחה פעם אחר פעם, בשנאה יוקדת ואפלה.

"ארץ אל תכסי דמם. בטולוז ובירושלים, בניו יורק ובבואנוס-איירס, עומדים אתנו היום יהודים, מכל העדות והזרמים, וכאב עמוק בלבם ודמעות בעיניהם.

"עומדים שוב, מול גוויות קטנות דוממות, מול קברים זעירים; עומדים גם כאן וגם בגולה, מול שונאים ומרצחים, שידם שוחטת ללא אבחנה, ללא רחמים, עוללים ויונקים, אבות על בנים, ילדות וילדים.

"פעם באיתמר ופעם בשדרות, פעם בבית חב"ד בבומביי, פעם בארגנטינה, ופעם בישיבת מרכז הרב בירושלים; והפעם הזאת, ב''אוצר התורה'' שבטולוז.

"העם היהודי ניצב מול חיות פרא שאינן יודעות שובעה; חיות פרא, שהשנאה העבירה אותן על דעתן; מול רוצחים שאינם מבדילים, בין חרדי לחופשי, בין מתנחל לאיש שמאל, בין יהודי בארץ לבין יהודי בגולה.

"במעשי הטבח שלהם הם אינם בוררים בין ספרדי לאשכנזי, בין יהודי חסיד ליהודי ליטאי. הם יודעים היטב, 'כי אנשים אחים אנחנו'; הם מכירים היטב את הערבות, את הקשר הבל ינתק בין יהודי ליהודי. הם מבינים שהמחיצות הקיימות בינינו, הם רק אשליה.

"אבל, הם גם יודעים היכן לפגוע בנו. הם מזהים היטב את הערכים המקודשים לנו ביותר. ולכן הם מנסים לפגוע בקדושת החינוך היהודי, בהנחלת המסורת מדור לדור, בבתי מדרשות, בבתי אולפנות, בבתי כנסיות;

"הם מכירים היטב את האהבה הגדולה שיש בלבנו לתינוקות של בית רבן, טהורים וזכים, שלא טעמו טעם חטא, שלא ידעו עוול מהו.

"ומי שמחפש הצדקה לשנאה עליו לדעת שלשנאה אין פשר; אין פשר לרצח תלמידים רכים בטולוז, ואין פשר לטבח עוללים באיתמר, אין ולא יהיה שום פשר למעשי טרור כלפי יהודים בכל מקום שהם נעשים.

"זהו רשע מזוקק, זוהי שנאת ישראל לשמה, תהומית ונוקבת, שאינה מפסידה אף הזדמנות להכות בכל מקום שבו אנו מקיימים חיים יהודיים.

"אבל אנחנו לא ניתן להם להכריע אותנו; לא ניתן להם לכבות את להבת החינוך והמסורת העוברת מדור לדור; לא נחריש שוב מול הניסיון לגדוע את עתידנו, את עתיד העם היהודי.

"לעם ישראל יקומו עוד שליחים רבים כמו הרב יונתן השם ייקום דמו, שיצא ללמד תורה מציון, והיה מוכן למסור את נפשו על שליחותו ותורתו.

"אל מול קבריכם הכרויים, ילדינו הרכים: אריה, גבריאל ומרים, נחזור ונאמר: על מדינת ישראל מוטלת החובה להבטיח שחיים יהודים יוכלו להתקיים בכל מקום בעולם; שילדים יהודים בכל מקום בעולם יוכלו להתמיד בלימודם, מוגנים ובטוחים; שעם ישראל ימשיך לשאת את מורשתו, מתוך אמונה, מתוך גאווה, מתוך גבורה יהודית אמתית.

"'הרנינו גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו'. תהא נשמתם צרורה בצרור החיים".

טבח בטולוז - סיקור מקיף:
פיגוע בטולוז • יונתן סנדלר, שני בניו וילדה, נרצחו
"היה מלא 'דרייב' לקרב" • הרב יונתן סנדלר הי"ד
מזועזעים • התקשורת באירופה על הרצח
חקירת הרצח בטולוז • הרוצח הותיר עקבות בזירה
"ה' לוקח את הטובים" • ידידי הנרצחים נפרדים • צפו
מפיקים לקחים • אבטחה מתוגברת גם בניו-יורק
"תלמידי, ה' יקום דמך!" • הרב של הקדוש בשיחה דומעת
יממה לאחר הרצח: דברי התורה האחרונים - רואים אור
אני מרגיש כמו איוב" • הרצח בטולוז, היום שאחרי
כך קיבל זקן רבני מרוקו את בשורת האיוב • בלעדי
בדמעות ובזעקות: קדושי טולוז הובאו למנוחות
דרמה בטולוז • מצור מתמשך סביב בית הרוצח

הרב מצגר מספיד בלוויהצילום: הרב מצגר מספיד בלוויה
הרב מצגר מספיד בלוויה

גם הרבנים הראשיים, הגר"ש עמאר והגר"י מצגר ספדו לקדושים.

הרב האשכנזי הראשי, הגר"י מצגר, ספד ואמר: "צר לי עליך אחינו יונתן, נעמת לנו מאוד במידותיך. בן יחיד להוריו, עלה לארץ ישראל ללמוד תורה, החליט לאחר מכן להרביץ תורה בטולוז. איזה שבח, אילו מידות".

הגר"ש עמאר ספד: "בכל יום ויום באים עלינו לכלותנו. השנאה של עשיו ליעקב הלכה היא, היא לא משתנה. עשיו שונא ליעקב. אלא שהקדוש ברוך הוא מצילנו מידם.

"למדתי באוצר התורה בקזבלנקה, שם הלכו ילדי ישראל לתורה ומצוות. גם לשם הגיעו רשעים ואכזרים ופגעו ברב ושני בניו ובילדה מרים מונסונגרו. אוי להם הרשעים. ביום שיקום השם ייקום דם עבדיו, כמה הם ישלמו - אין קץ. יש דין ויש דיין", אמר הרב, ולא יכול היה לעצור את בכיו כשהזכיר את שמה של הילדה.

בהמשך ספדו לנרצחים ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, שר הפנים אלי ישי ושר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין.

"על צרפת למצות את הדין בחומרה עם המפגעים ולעשות הכול להבטחת שלומם של יהודי צרפת", אמר השר ישי.

"ליבנו עם יהודי צרפת ועם מוסדות אוצר התורה שספגו מכה כל כך קשה וכואבת. הכאב הוא בלתי נתפס, הקב"ה בוחן אותנו. האמונה בהשגחה פרטית לא אמורה לנקות את ידם של המרצחים הנתעבים, יש דין ויש דיין".

האם הדשכולה סנדלר נשאה אף היא דברים כשקולה חנוק מבכי. "אנשים שואלים אותי במה הם יכולים לעזור לי, ואני אומרת להם, 'העזרה היחידה שאני מבקשת היא שתקיימו מצוות ותדבקו בדבר תורה'. אם הקהל הקדוש הזה יקיים מצוות, אני מאמינה שהנשמה של הילדים שלי תתקבל בגן עדן".
טולוז סנדלר רובי ריבלין רצח הרב המנוחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד