י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ביום השנה לטבח: ב'מרכז הרב' תירגלו 'מגה פיגוע'

קורס שנערך לתלמידי ישיבת 'מרכז הרב', במטרה להכשירם לפיקוד בשטח במקרה של אסון, הסתיים ביום השנה לפיגוע הנורא בישיבה בתרגיל שדימה 'מגה פיגוע' • גלריה

צילום: מנדי הכטמן
צילום: מנדי הכטמן



בתחושות מעורבות, סיימה קבוצה של 28 תלמידי ישיבת ירושלים לצעירים של 'מרכז הרב' קורס ראשון מסוגו, המכשיר אותם לשמש כמפ"צים (מפקדים צעירים) בשעת חירום.

תפיסת החירום במדינת ישראל קובעת כי בכל אירוע חירום משמעותי, כגון רעידת אדמה או התקפת טילים מהותית ומתמשכת, אשר תסב נזקים משמעותיים לתשתיות ולאזרחים, יהיו האזרחים בסביבת האסון, הראשונים לסייע לעצמם ולקרובים אליהם.

מתוך תפיסה זו, ומחמת הצורך ליטול חלק במאמצי המוכנות הלאומית והאישית למצבי חירום קיצוניים, חברו יחד לשיתוף פעולה: ישיבת ירושלים לצעירים מרכז הרב, פיקוד העורף, ארגון זק"א ומגן דוד אדום וכיבוי אש במטרה להכשיר מפקדים צעירים בגילאי התיכון לשעת חירום.

המיזם נעשה בצילו של יום השנה לפיגוע הטבח שהיה לפני ארבעה שנים בישיבת 'מרכז הרב', בו נרצחו שמונה מתלמידי הישיבה הי"ד, וכחלק מהפקת לקחים.

הרב ישראל אברהם אשחר, מראשי הישיבה, פנה אל ארגון זק"א בהצעה להכשיר את התלמידים לשמש כמפקדים צעירים למצבי חירום. וכך, מתוכנית שזכתה לעידוד וסיוע מצד פיקוד העורף וגורמי החירום, נוצר קורס מקצועי ואיכותי שלא היה קיים עד כה במדינת ישראל, אשר הוכרז כקורס פיילוט אותו יעברו קבוצות של תלמידי תיכונים במתכונת פנימייה.

28 תלמידים שנבחרו מתוך 350 תלמידי הישיבה, הוכשרו במסגרת הפרויקט לשמש כ'מפקדים צעירים', וכמפעילים של תלמידים אחרים המגיבים ראשונים עד להגעת כוחות החירום, ולאחר מכן כמסייעים לצוותי כוחות ההצלה.

בסיום הקורס שנמשך כחודשיים, התקיים היום תרגיל 'מגה פיגוע' המדמה נפילת מטח טילים במתחם הישיבה, שגרמו כביכול לפציעת עשרות מתלמידי הישיבה, ואף לכמות לא קטנה של הרוגים, המפקדים הצעירים נדרשו לנהל את האירוע כשעל גבם עומדים נציגי רשויות החירום ובוחנים את דרכי פעולתם.

בסיום התרגיל התקיים טקס חלוקת תעודות למפקדים הצעירים בהשתתפות ראש הישיבה הגאון הרב ירחמיאל וייס, הרב ישראל אברהם אשחר, הרב דוד שמחון, אל"מ ורמ"ח אוכלוסייה בפקוד העורף אפי מישוב ויו"ר ארגון זק"א יהודה משי-זהב.

יהודה משי-זהב מסכם: "לעמוד באותו המקום אחרי 4 שנים אך הפעם לצידם של מפקדים צעירים זו התשובה שלנו לאויבינו, ככל שיכו בנו כך נתעצם ונחשל את עמידתנו בפני כל רע".

אל"מ אפי מישוב אומר: "רמ"ח פיקוד העורף, הקורס משקף את תפיסת העולם של פקע"ר הדוגלת במוכנות קבועה של האוכלוסייה לשעת חירום, ככל שהמוכנות גדלה כך החוסן הלאומי נבנה ומאפשר עמידה בפני כל אסון".

נציג מד"א: "שיתוף פעולה בין יוזמות להכשרת האוכלוסייה האזרחית וגופי החירום יצילו חיי אדם בזמן אסון לאומי".

ראש הישיבה הרב ירחמיאל וייס הוסיף: "העיסוק בקורס שתכליתו תוספת חיים לאדם והצלתו בעת אסון הנה מעקרונות הלימוד של הישיבה, ובפרט לאחר האסון שחווינו בו קופחו חיי אדם, הישיבה גאה להיות הראשונה בארץ אשר נטלה על עצמה הלכה למעשה את הצורך בלהיות מוכן, והפכה אותו למוכנות של כלל מערכות הישיבה לשעת חירום, ובפרט שהדבר נעשה לזכרם והנצחתם של שמונת הנרצחים בפיגוע בישיבה".

צילום: מנדי הכטמן

































מרכז הרב זק תרגיל פיגוע פיקוד העורף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד