כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

נשק חדש ו'כשר' בצה"ל: מקלדת שבת

צה"ל רכש 200 'מקלדות שבת' - 20 מתוכן כבר תופעלו בשבת האחרונה ביחידה 8200 של חיל המודיעין • המקלדות מאפשרות לחיילים לבצע פעולות חיוניות בלא לחלל שבת

צילום: שמוליק קליין
צילום: שמוליק קליין

הכמות הגדלה והולכת של חיילים חרדים ביחידות המחשוב של חיל המודיעין, מביא לשילובם בשוק העבודה הטכנולוגי, אך גם להכנסתם לשירות הצבאי של עזרים ממוחשבים, כאלה שנועדו להקל על עבודת המודיעין בשבת ובחג מבחינה הלכתית.

מהנדסי מכון צומ"ת (צוותי מדע ותורה) באלון שבות שבגוש עציון, פיתחו עבור צה"ל מקלדת מגע קיבולי, כאשר את לוח המקשים מחליף לוח כפתורי מגע. ראש המכון, הרב ישראל רוזן מסביר כי מגע אצבע על מקש מסוים משנה את הקיבוליות ואת התדר של אותו מעגל חשמלי - וכל זאת מבלי לפתוח או לסגור מעגל חשמלי.

ההיתר ההלכתי מבוסס על כך שרק בפתיחת מעגל חשמלי או בסגירתו קיים איסור, אך שינוי ערכים (של זרם, מתח, תדר וקיבוליות) בתוך מעגל קיים לא נאסר מבחינה הלכתית בשעת הדחק.

בתחילת השבוע נחשף כי צה"ל רכש כמאתיים מקלדות שבת חדשניות כאלו, והראשונות שבהן כבר הגיעו ליחידות המודיעין, ובעיקר ליחידת ההאזנות 8200. בחלקן השתמשו לראשונה כבר השבת. בשיטה החדשה ההקלדה נעשית ברצף, וכן כל הפעולות הפנימיות של המחשב (או של הרשת) - שמירה, פתיחה וסגירת תוכנות, גלישה וכדו'. מאידך פעולות פלט (OUTPUT) כגון הדפסה, סריקה, פתיחת שערים וסגירתם - ימשיכו להיעשות בעזרת השיטה המסורתית - שיטת ה'גרמא', על ידי לחיצה על לחצן גרמא המצוי אף הוא במקלדת זו.

למקלדות הגרמא אמנם קיימת עדיפות הלכתית, אך מבחינה מעשית הן אינן ישימות עבור הזקוקים בשבת לכתיבה של ממש במחשב. אלו - משתמשים בכל מקשי המקלדת, וגם ההמתנה לסורק המחזורי אחרי כל לחיצה אינה באה בחשבון עבורם.



חרדים מכון צומ ישראל רוזן מקלדת שבת יחידת האזנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד