כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

דיור בר השגה: אירי מובטל ומרושש גר בבית שנבנה ממיליארד וחצי יורו

פרנק באקלי בנה במבנה נטוש בדבלין דירה משטרות שנגרסו על ידי הבנק המרכזי

  • ג' ניסן התשע"ב
דיור בר השגה: אירי מובטל ומרושש גר בבית שנבנה ממיליארד וחצי יורו

פרנק באקלי הוא ההתגלמות של המשבר האירי, והוא גר בבית שעשוי מכסף. יורו פה, יורו שם, יורו באח, יורו על הרצפה, בכסאות ובחלונות. שטרות יורו חסרי ערך שיצאו מהמחזור לאחר שהתרפטו ונגרסו על ידי הבנק המרכזי - הם חומר הבנייה של הקירות הפנימיים בדירתו של באקלי, שנבנתה על ידיו בבניין שננטש לאחר קריסתה הכלכלית של אירלנד.

באקלי בן ה-50, קורא לדירה שאיננה בבעלותו ונבנתה מאלפי לבנים של שטרות גרוסים - בית מיליארד היורו. כל לבנה בבית מכילה בערך 50 אלף יורו ובאקלי מעריך כי 1.4 מיליארד יורו שימשו לבנייתה.

הבדיחה האמיתית היא ששווייה בפועל הוא נמוך בהרבה. הדירה נמצאת בקומת הקרקע של בניין נטוש בשכונה מלאה בבניינים נטושים. מצבה גדולה שנמצאת בתוך הבית מכריזה על מותה של הריבונות האירית ב-2010, השנה שבה הממשלה קיבלה חבילת חילוץ בינלאומית בתנאים כל כך קשים שאירלנד תצטרך לשלם עליה במשך שנים. המצבה מעוטרת בפסל גבס של אצבע משולשת. "מבחינתי, אנחנו מנוהלים על ידי גרמניה", אמר באקלי. את המצבה תרם בית קברות מקומי שחרט עליה את הכיתוב.

הבעלים של בניין המשרדים, פול רואן, אמר לבאקלי שהוא יכול לגור בבניין ללא תשלום עד שיגיע דייר בתשלום. הבנק המרכזי תרם את שטרות היורו ושלושה מעובדיו סייעו לבאקלי להעמיס את הפסולת. הבית מואר אודות לחברה ששכרה את המשרדים בקומה מעל ומרשה לבאקלי להשתמש בחשמל שלה. למרות שאין חימום הבניין חמים להפליא, "כסף משמש בידוד מצוין", אמר באקלי.

בשנות ה-90 העליזות באירלנד הוא עבד כמנהל סיבובי הופעות של מוזיקאים, הוא הקים קרן צדקה בשם ספורט נגד גזענות באירופה וקיבל מענק של 80 אלף יורו מהממשלה. כשהמשבר פרץ הוא איבד את ממונו ועתה הוא מתקיים מדמי אבטלה של 188 יורו בשבוע.

באקלי חייב אלפי יורו בכרטיסי אשראי על בית שרכש בעיירה סמוכה ב-365 אלף יורו במשכנתא ללא מקדמה. אשתו הפרודה ממנו עדיין מתגוררת שם, אולם אין להם דרך לפרוע את תשלומי המשכנתא על הבית שערכו נופל. המשטרה עיקלה את מכוניתו ואין לו כסף לשחרר אותה, הנושים הרבים הולכים וסוגרים עליו. "הממשלה לוקחת כסף מכיסינו לתת לבנקים שבאים אלינו בחזרה ודורשים שנפרע את חובותינו", סיכם באקלי.
יורו מובטל אירלנד דירה שטרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד