ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

נוהג על אופנוע? תקבל ביטוח חובה בהנחה

ועדת הכלכלה האריכה לצמיתות את ההסדר המאפשר לרוכבי הדו גלגלי לרכוש פוליסת ביטוח חובה הכוללת השתתפות עצמית בהנחה

אופנוע אחרי תאונה. צילום: חדשות 24
אופנוע אחרי תאונה. צילום: חדשות 24

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום (ד') את צו פקודת ביטוח רכב מנועי שהגיש משרד האוצר, והאריכה לצמיתות את ההסדר המאפשר לרוכבי הדו גלגלי לרכוש פוליסת ביטוח חובה הכוללת השתתפות עצמית בהנחה.

בתחילת הישיבה ציין היו"ר כי שר האוצר הגיש את הבקשה לוועדה, לאחר שבאוצר טוענים כי ההסדר התנהל בהצלחה מרובה.

ההסדר אפשר לאופנוענים לרכוש פוליסות ביטוח חובה עם רכיב השתתפות עצמית, וזיכה אותם בהנחה של עד כ-20% לעומת פוליסה ללא השתתפות עצמית, והוא נקבע ב-2008 כהוראת שעה ל-4 שנים.

לטענת האוצר, במהלך התקופה ישנה מגמה הולכת וגוברת של רוכבי אופנועים לרכוש פוליסה הכוללת השתתפות עצמית. לכן מבקש האוצר להאריך את ההסדר לצמיתות. נציג אגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, ניר ברטל, אמר כי מה שעומד על הפרק הוא הארכת ההסדר לצמיתות, ולא שיעור ההנחה שקובע המפקח על הביטוח.

מנהל המחלקה הכלכלית באיגוד חברות הביטוח, שמואל מלכיס, אמר כי באופן עקרוני לחברות הביטוח אין התנגדות להסדר, אולם לפי הנתונים שבידיו ההנחה כיום של כ-20% היא גבוהה ביחס להשתתפות העצמית. לטענתו, ההנחה הייתה צריכה לעמוד על 15%. עו"ד דוד אור חן, שייצג עותרים לבג"ץ נגד החוק, טען מנגד כי ההנחה דווקא פוגעת ברוכבים החלשים, מאחר שהרוכב צריך 30 שנה של הנחה כדי לכסות על הפסדיו במקרה של נזק. מלכיס התייחס לכך וטען כי הנתונים הללו לא מדויקים, מאחר שלא כל אירוע מוביל לנזק מקסימאלי.

יו"ר מועדון האופנוענים הישראלי, אליעזר אלג'ם, דחה את הטענות שהרוכבים נפגעים מההסדר. הוא אמר כי הרוכבים מודעים לסיכוי ולסיכון של רכישת פוליסת ביטוח עם השתתפות עצמית ועושים זאת במועד, כמו שאנשים רוכשים פוליסות ביטוח אחרות כמו ביטוח תאונות אישיות. לטענתו, שלילת אפשרות הבחירה בין פוליסה עם השתתפות עצמית לבין פוליסה ללא השתתפות עצמית היא שתפגע בציבור הרוכבים.

היו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי קביעת שיעור ההנחה היא לא בסמכות הוועדה. הוא העלה חשש כי במקרה שלא יאפשרו לרוכבים את מסלול ההשתתפות העצמית המקנה הנחה רבים מהם ימשיכו שלא לבטח עצמם בביטוח חובה כלל "וזה הדבר הכי גרוע שיכול להיות", אמר. הוא הוסיף כי ישנם נתונים לפיהם כ-30% מהרוכבים כלל לא מבטחים את עצמם כבר כיום בשל העלויות הגבוהות, וציין כי אם הייתה אפשרות להאריך את ההסדר באופן זמני לתקופה נוספת היה עושה זאת, אולם החוק לא מאפשר דבר כזה. לכן החליטה הוועדה לאשר את בקשת שר האוצר ולקבוע את ההסדר לצמיתות.

עם זאת, היו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי גם את האישור הזה שניתן לצמיתות אפשר לשנות בתיקון חקיקה אם חברי הכנסת יהיו סבורים שצריך לעשות זאת.


ועדת הכלכלה ביטוח חובה אופנוע כרמל שאמה-הכהן משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד