כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

בעקבות האסון: הוועדה דנה במאבק בתאונות

הוועדה למאבק בתאונות הדרכים עסקה בהיערכות להעלאת רמת הבטיחות בדרכים • 33 אחוז מההרוגים - הולכי רגל • האם הפחתת המהירות המותרת תפחית אסונות?

תאונה. צילום ארכיון: אשדוד נט
תאונה. צילום ארכיון: אשדוד נט

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים, בראשות ח"כ חמד עמאר, קיימה היום (ג')דיון שעסק בהיערכות של משרד התחבורה להעלאת רמת הבטיחות בדרכים ובבטיחות בדרכי הגישה למוסדות חינוך.

בפתח הדיון התייחס ח"כ עמאר לתאונה הקטלנית שאירעה הבוקר סמוך לטבריה בה נהרגו שמונה בני משפחה אחת, וביקש להביע צער על התוצאות הקשות של התאונה ולשלוח תנחומים למשפחת ההרוגים.

בהמשך אף התייחס ח"כ עמאר לדיווחים לפיהם המכונית בה נסעו בני המשפחה עברה מבחן רישוי שנתי (טסט) רק לפני 3 חודשים, אולם ככל הנראה הבלמים ברכב לא היו תקינים. הוא ביקש מהמדען הראשי של משרד התחבורה לבדוק את הדיווח ואת כל נושא מבחני הרישוי במכונים.

"אנחנו לא רוצים שמשפחה שלמה תיהרג רק בגלל שהמכונית לא נבדקה כמו שצריך במכון הרישוי", אמר.

המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר אמיר זיו-אב, הבטיח לבדוק את הנושא והוסיף כי צריך לחכות לתוצאות בדיקת התאונה.

בפתח הדיון הציג המדען בפני הוועדה סקירה על שיפורי בטיחות שניתן לבצע בטווח קצר ובעלויות מינימאליות, שיכולים לחסוך את חייהם של כמה עשרות הרוגים בשנה. לדבריו, בטיחות התחבורה בישראל – מבחינת כמות הנפגעים ביחס לנסועה – היא דומה לממוצע במדינות ה-OECD. עם זאת בתחום הפגיעה בהולכי רגע ובמעברי חצייה מצב ביחס לאירופה הוא אחר.

ח"כ עמאר ציין כי 33% מההרוגים בישראל הם הולכי רגל, בעוד באירופה הולכי הרגל מהווים רק כ-15% מההרוגים בתאונות. לדבריו, צעדים פשוטים של הורדת המהירות בערים וברחובות צרים ל-20-30 קמ"ש, סימון מעברי חצייה וכיסוח צמחיה שמסתירה תמרורים ומעברי חציה יכולים לשפר את הבטיחות.

הוא התייחס לנושא המהירות ואמר כי לדעתו הפחתת המהירות בישראל ב-10% תחסוך עשרות הרוגים בשנה. כמו כן הוא ציין כי במשרד החליטו לקדם את השימוש בפסי הרעדה בשולי הדרכים ובמעבר בין נתיבים. הוא אף העריך כי אם פס הרעדה כזה היה בכביש 3 לפני כחצי שנה, תוצאות התאונה בה נהרגו שני רוכבי אופניים היו שונות ולנהג היה מספיק זמן לתקן את הסטייה שלו לפני הפגיעה בהם. כמו כן הוא ציין כי המשרד מקדם תקן להובלת מטענים. זיו-אב הוסיף כי לדעתו צריך להגביר את ההסברה באשר לסכנות ברכיבה על אופנו. הוא טען כי "הסיכוי של רוכב אופנוע צעיר להגיע לגיל 24 ללא פציעה או מוות הוא 25% בלבד, - כלומר, 75% מהצעירים נפצעים או נהרגים כתוצאה משימוש באופנועים וניתן לחסוך עשרות הרוגים בשנה על-ידי הגברת המודעות".

באשר לשיפורי הבטיחות אותם הציג המדען הראשי זיו-אב ביקש ח"כ עמאר להכין דוח שיציע דרכים ליישום כל אותם הצעדים שיכולים לחסוך בחיי אדם. כמו כן התייחס ח"כ עמאר לבטיחות התלמידים סמוך לבתי הספר ובדרך אליהם. הוא אף דרש מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשיתוף משרד התחבורה ומשרד החינוך, לבצע סקר שיבדוק את הגישה לכל בתי הספר בארץ, יאתר את הליקויים המצריכים טיפול ויפעל לתיקונם. נציגי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה ציינו כי כיום מתבצעות פעולות אחרות להגברת הבטיחות בדרכים אל בתי הספר, והביעו נכונות לבצע את הסקר.
חמד עמאר ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים טסט תאונת דרכים משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד